فروم حکمرانی اینوتکس 2023 همچون سال گذشته با همکاری اندیشکده حکمرانی شریف برگزار می‌شود و قصد دارد با حضور صاحب نظران، سیاست‌گذاران و فعالین اکوسیستم نوآوری کشور، به بررسی مهم‌ترین چالش‌های حکمرانی در ارتباط با حوزه فناوری و نوآوری بپردازد.

در جریان رویداد G-forum  2023 ذینفعان مختلف از بخش‌های خصوصی و دولتی به موضوعات روز کشور در زمینه حکمرانی در عرصه‌های فناوری و نوآوری خواهند پرداخت، در این راستا، خبرنگار ایران دکونومی مصاحبه‌ای را با آقای عباسپور، مسئول فروم حکمرانی اینوتکس 2023 ترتیب داده که در ادامه آورده شده است.

خبرنگار ایران دکونومی؛ G-forum  امسال (2023) را به چه شکل می‌بینید؟

آقای عباسپور (مسئول فروم حکمرانی 2023)؛ بخشی از موضوعات اصلی در بخش حکمرانی اینوتکس امسال را بررسی ابعاد مختلف قانون جهش تولید دانش بنیان، نقش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در توسعه، اینترنت طبقاتی، مواجهه حکمرانی در برابر پدیده فرار مغزها، توسعه پلتفرم‌های داخلی، رقابت و انحصار در اقتصاد دیجیتال، بحران مهاجرت در ایران؛ با نگاه به فضای نوآوری و نوپا معرفی کرد.

 درگاه ملی صدور مجوزها، ابزارهای فناورانه‌ حکمرانی، نوآوری دیجیتال در نظام اداری، فیلترینگ، قوانین رقابت، درگاه ملی صدور مجوزها

طی 2 روز برگزاری رویداد فروم حکمرانی، پنل‌های مختلف به بررسی تأثیرات حکمرانی بر تکنولوژی و پیشرفت فناوری و همین‌طور اثرات فناوری‌های روز بر حکمرانی کشورها مورد بررسی قرار گرفته و نقدهای سازنده در این بخش ارائه خواهد شد. بخش‌های اصلی فروم حکمرانی اقتصاد دانش بنیان، فیلترینگ، مهاجرت و رگولاتوری است.

در روز اول رویداد، پنل بررسی قانون جدید شرکت‌های دانش بنیان و امکاناتی که به واسطه این قانون در اختیار آنها قرار می‌گیرد را مورد بررسی قرار خواهد داد. معرفی چیستی این قانون و بررسی آن در زمینه امور مالیاتی از دیگر بخش‌های این پنل می‌باشد.

پنل ضربه فیلترینگ به بخش فناوری به ویژه در شرکت‌های خصوصی نیز در روز نخست رویداد برگزار شود. این پنل به صورت مناظره با حضور کارشناسان این حوزه برگزار خواهد شد. محدودیت‌ها و ظرفیت‌های ایجاد شده به دلیل فیلترینگ و بررسی نقش تکنولوژی‌هایی مانند استارلینک در رفع فیلترینگ نیز در جریان این رویداد بررسی خواهد شد.

در روز دوم رویداد پنل بررسی مهاجرت در حوزه فناوری و اثرات جدی آن بر کشور برگزار می‌شود. در این رابطه اثرات تصمیم گیری‌های حکمرانی در تشدید این مهاجرت‌ها بررسی خواهد شد.

آخرین بخش رویداد G-forum بحث رگولاتوری و تنظیم‌گری است. از پنل‌های این بخش می‌توان به الگوی توسعه در پلتفرم‌های داخلی، مواجهه حکمرانی در برابر پدیده فرار مغزها، کارکرد شبکه بانکی در رشد پلتفرم های بومی، اینترنت در گلوگاه دولت اشاره نمود.

گفتنی است که در این رابطه به بررسی تاثیرات و اثربخشی سیاست‌های کشور در زمینه توسعه اکوسیستم نوآوری در سال‌های اخیر پرداخته خواهد شد. به علاوه به منظور آشنایی بیشتر مخاطبین با مفاهیم مهم حکمرانی و ترندهای جهانی این حوزه، ارائه‌های کوتاه و جذابی در محورهایی مانند خود تنظیمگری، حقوق رقابت در حوزه‌های نوآورانه، نقش فناوری در حکمرانی و.. برای علاقه‌مندان طراحی شده است.

عباسپور در رابطه با بخش‌های متنوع فروم حکمرانی افزود: بخش‌های مختلف فروم حکمرانی با توجه به نیازهای روز ارائه شده است. به طوری که در سال گذشته یکی از موضوعات اساسی و مورد بحث کرونا و تکنولوژی‌های مرتبط با آن بود. در حالی که امسال یکی از موضوعات اصلی فیلترینگ و همین طور قانون جهش تولید دانش بنیان است. همان طور که مستحضر هستید، این قانون سال گذشته تصویب شده، اما کسب و کارها آشنایی چندانی با آن ندارند. این در حالیست که آشنایی با این قانون می‌تواند برای حل مشکلات مالی و همین‌طور مالیاتی کسب و کارها بسیار مفید واقع شود.

بر این اساس؛ ارائه چیستی قانون جدید دانش بنیان در ساعت 10 صبح روز اول رویداد و با سخنرانی حمیدرضا سحری ارائه خواهد شد.

پنل قانون جهش تولید دانش بنیان و بررسی ابعاد اقتصادی آن در روز اول رویداد اینوتکس، ساعت 11 و با سخنرانی حمید رضا سحری، حسین صابری و مهدی کرامتی ارائه خواهد شد.

پنل واکاوی ابعاد حقوقی و اقتصادی قانون جدید جهش دانش بنیان، ساعت 12 روز اول و با سخنرانی مهدی طغیانی، روح الله ابوجعفری، علی حسین پور و مرتضی الهی دوست ارائه می‌شود.

بعدازظهر روز اول رویداد نیز به مباحث فیلترینگ و اثرات اقتصادی آن برای بخش خصوصی پرداخته می شود که از سخنرانان این بخش می‌توان به محمد حسین مخصوصی، یاسر خوشنویس، محمد صادق نصرالهی، حسین میرزاپور و رضا غیابی اشاره نمود.

یکی از بخش‌های فروم حکمرانی بحث رگولاتوری و تنظیم‌گری است، آیا شاهد تغییری در این بخش نسبت به سال گذشته خواهیم بود؟

بله. سال گذشته این بخش بیشتر به موضوع رمزارزها و تنظیم‌گری در حوزه رمزارزها پرداخته بود، در حالی که امسال و در اینوتکس 2023 موضوعات بخش رگولاتوری بیشتر حول رگولاتوری اینترنت و شبکه و همچنین توسعه پلتفرم‌های داخلی می‌باشد.

آیا در برگزاری اینوتکس 2023 با چالشی مواجه بوده‌اید؟

رویدادی در ابعاد اینوتکس که با حضور بزرگان تمامی بخش‌ها برگزار می‌شود، مسلماً خالی از چالش نخواهد بود. از آنجا که بخش حکمرانی با بخش‌های تنظیم‌گری و نهادهای حکومتی سرو کار دارد در بخش زمانبندی و مدعوین با چالش‌هایی روبه‌رو بودیم که خدا رو شکر برطرف شده و امیدواریم اینوتکس 2023 به بهترین شکل برگزار و به پایان برسد.

نویسنده: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array