به گزارش ایران دکونومی، گزارش رگولاتوری از شاخص‌های آماری بخش ارتباطات و فناوری نشان می‌دهد که سرعت انتقال داده مشترکین در نسل چهارم روی اپراتورهای همراه اول و ایرانسل در زمستان ۱۴۰۱ نسبت به پاییز این سال کاهش یافته است؛ در صورتی‌که سرعت متوسط اینترنت رایتل تقریبا ۳۰ درصد رشد داشته است. همچنان روند رشد ضریب اینترنت ثابت در زمستان ۱۴۰۱ نسبت به یک سال قبل از آن به کندی صورت گرفته و حتی در این زمینه منفی بوده است.

باوجود این‌که وزارت ارتباطات از آغاز فعالیت خود بر توسعه فیبر نوری تأکید کرده بود، اما حالا آمارها نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۱ تنها ۴۰ هزار مشترک به جمع مشترکین FTTE اضافه شده است. قبل از این سازمان مقررات میزان مصرفی اپراتورها را اعلام می‌کرد، اما پس از حوادث پاییز سال قبل و فیلتر شدن اینستاگرام، در دو فصل قبلی به دلایل نامشخص از ارائه آمار خودداری کرده است.

علاوه بر آن؛ باوجود این‌که ضریب نفوذ پهنای باند ثابت اینترنت در زمستان سال ۱۴۰۰ برابر با ۱۳.۱۵ درصد گزارش شده بود، اما این آمار در زمستان ۱۴۰۱ به ۱۳.۰۵ درصد رسید؛ این یعنی منفی ۰.۷۶ درصد کاهش داشته است.

در همین حال مشترکان پهنای باند ثابت نیز تنها ۰.۰۴ درصد رشد داشته است. مشترکان پهنای باند ثابت از ۱۱ میلیون و ۵۰ هزار و ۲۹ مشترک در زمستان سال ۱۴۰۰ به ۱۱ میلیون و ۵۴ هزار و ۴۵۳ مشترک در زمستان سال گذشته رسیده است.

در ادامه گزارش رگولاتوری، سرعت دانلود همراه اول در پاییز سال ۱۴۰۱ به ۱۵.۵۲ مگابایت در ثانیه رسیده و سرعت انتقال داده مشترکین ایرانسل نیز ۱۶.۳۸ مگابایت در ثانیه بوده است. این در حالی است که سرعت اینترنت اپراتور رایتل از ۱۴.۹۹ به ۱۹.۲۲ مگابایت بر ثانیه در زمستان ۱۴۰۱ رشد داشته است.

سهم بازار مشترکان پهنای باند ثابت نشان می‌دهد که پروژه توسعه فیبرنوری باگذشت یک سال و نیم هنوز به کندی پیش می‌رود. این سهم براساس فناوری فیبرنوری (FTTH) تنها دو درصد است و در کنار آن فناوری X-DSL با ۷۷ درصد سهم بیشتری را در این زمینه دارد. در این میان سهم فناوری TD-LTE هم ۱۸ درصد می‌باشد. از سوی دیگر هم ۴۹ درصد بازار پهنای باند ثابت نیز در اختیار مخابرات بوده و در این میان سهم شرکت‌های دارنده پروانه FCP به ۳۰ درصد می‌رسد.

در نهایت می‌توان گفت که اکنون سرعت اینترنت کاربران خیلی محدود بوده و مطابق گزارش رگولاتوری، بالاترین سرعتی که کاربران از اینترنت ثابت می‌گیرند بین ۲-۱۰ مگابایت در ثانیه است که آمار کاربران در این محدوده بالاتر از چهار میلیون نفر گزارش شده است. در کنار آن تعداد کابرانی که به سرعت ۱۰ تا ۲۰ مگابایت اینترنت دریافت می‌کنند ۳ میلیون نفر بوده و کاربرانی که به سرعت ۲۰ تا ۳۰ مگابایت دسترسی دارند کمتر از ۵۰۰ هزار نفر گزارش شده‌اند. در این بین تنها یک میلیون نفر برآورد شده که اینترنتی با سرعت بالای ۳۰ میگابایت دریافت می‌کنند.

افزایش سرعت اینترنت سیار برخلاف اینترنت ثابت

ضریب نفوذ پهنای باند سیار برخلاف اینترنت ثابت همیشه در حالت رشد مثبت بوده و در این زمینه از ۱۱۴.۰۶ درصد در زمستان ۱۴۰۰ به ۱۲۴.۱۸ درصد در زمستان ۱۴۰۱ رسیده است. به این ترتیب وضعیت اینترنت سیار در طول یک سال گذشته ۱۱.۸۱ درصد رشد داشته است.

با این وجود سهم بازار مشترکان پهنای باند سیار در همراه اول ۵۳ درصد، ایرانسل ۴۳ درصد و رایتل تنها ۴ درصد می‌باشد. براساس این گزارش اکنون ۹۱ درصد مشترکان باند سیار از فناوری 4G بهره می‌برند و تنها ۹ درصد از فناوری 3G استفاده می‌کنند. با این اوصاف می‌توان استنباط کرد که همراه اول همچنان بیشترین سهم بازار مشترکین فعال را به خود اختصاص داده است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array