به گزارش ایران دکونومی، نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۳، امسال از ۱۹ لغایت ۲۲ اردیبهشت در پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود. این نمایشگاه با عنوان «زیر یک سقف» میزبان نوآوران، فناوران و دیگر اعضای زیست بوم نوآوری ایران است.

نمایشگاه اینوتکس به عنوان بزرگترین رویداد اکوسیستم نوآوری، از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است و بخش ریور پیچ یا ارائه نیازهای فناورانه یکی از مهم‌ترین بخش‌های این نمایشگاه است.

این بخش، با هدف توسعه همکاری‌های تجاری و فناوری بین  شرکت‌های دانش بنیان، فناور و استارتاپ و متخصصین دانشگاهی این حوزه برگزار می‌شود. به عبارت ساده‌تر طی برگزاری این رویداد شرکت‌های دانش بنیان، استارتاپ ها و فناوران فعال در حوزه نیازهای نوآورانه برای نظام قانون‌گذاری و کارکرد نظارتی مجلس در کنار شبکه فن بازار ملی، مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز نوآوری قوه مقننه حضور خواهند داشت و ضمن معرفی شرکت و سوابق خود امکان مذاکرات تجاری مستقیم با این نهادها را خواهند یافت.

هوشمندسازی، مردمی‌سازی، کارآمدسازی و شفاف‌سازی مواردی است که نظام قانون‌گذاری کشور در این نمایشگاه و طی ریورس پیچ در نظر خواهد داشت.

لازم به ذکر است که مرکز نوآوری قوه مقننه در راستای رسالت خود جهت توسعه نوآوری‌های پارلمانی و نوآوری در بخش عمومی، در تلاش است تا با حضور در رویدادهای نیازمحور اینوتکس جهت رفع برخی نیازهای این قوه از ظرفیت‌های زیست بوم نوآوری و فناوری کشور و ایده‌های موجود در آن استفاده کند.

مجلس شورای اسلامی نیز با چهار نیاز و مسئله، اثرسنجی و ارزشیابی مردمی قوانین، هوشمندسازی ارتباطات مردمی، ایجاد رابطه‌ای پایدار و اثربخش بین مرکز پژوهش‌های مجلس و اکوسیستم استارتاپی و نظارت مردمی (نخبگان، ذینفعان و عموم) بر اجرای قوانین، در این رویداد حضور خواهد داشت.

هر قانون ناظر به رفع مسئله یا مسائلی تصویب می‌شود و پس از اجرا ممکن است آثار اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی و … داشته باشد. اما در فرایندهای فعلی قوه مقننه، سازوکاری جهت پایش و سنجش این اثرات وجود ندارد. قرار است این مسئله در ریورس پیچ اینوتکس مطرح شود.
همچنین مکانیسم فعلی پاسخگویی به تماس‌های تلفنی مردم، با استفاده از اپراتور انسانی و صندوق صوتی است. اما عملکرد این مکانیسم به نحوی نیست که تماس‌گیرنده به نتیجه مطلوبی و هدفش از برقراری تماس محقق شود. از آنجا که احساس مردم این است که مجلس و نمایندگان آن‌ها به نوعی درخواست‌ها و نظراتشان را نمایندگی می‌کنند، ارتباطات مردمی مجلس، می‌بایست مکانیسم کارآمد پاسخگویی داشته باشد. در این مورد نیز در نمایشگاه اینوتکس از نوآوران درخواست کمک انجام می‌گیرد.

مرکز پژوهش‌های مجلس طبق آنچه که در اساسنامه‌اش آمده موظف است که در مشاوره‌های کارشناسی که به مجلس شورای اسلامی می‌دهد جمع‌کننده نظرات، دانش‌ها و تجارب مختلف باشد. اما مسئله این است که این اخذ و تجمیع نظرات چگونه اتفاق بیفتد؟

مجلس باید بتواند به صورت مستمر و جامع بر اجرای صحیح قوانین در دستگاه‌های مختلف نظارتی فعالیت داشته باشد، تا اطمینان حاصل کند که قوانین مصوب به درستی اجرا می‌شوند. یکی از ظرفیت‌های جدی که می‌تواند منبع داده‌ای باارزشی در این راستا باشد تجربه‌ها و بازخوردهایی است که می‌توان از مردم به طور کلی و ذینفعان به طور خاص، به عنوان نقطه نهایی افرادی که قانون بر آن‌ها اعمال می‌شود و اثر می‌گذارد، دریافت کرد.

ریورس پیچ امسال در سالن همایش‌های فن بازار برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند از این لینک جهت ثبت‌نام اقدام کنند.

 

 

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array