به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، سرویس پرداخت نیجریه‌ای Nomba موفق به جذب سرمایه‌ای 30 میلیون دلاری برای حمایت و پشتیبانی از کسب‌وکارهای آفریقایی شد. جذب این سرمایه ارزش شرکت Nomba را به بیش از 150 میلیون دلار می‌رساند. از سرمایه‌گذاران اصلی این جلسه، می‌توان به Base 10 Partners اشاره کرد.

دو شرکت Partech و Khosla Ventures، سرمایه‌گذاران پیشین شرکت Nomba که در سال 2019 در سرمایه‌گذاری 5 میلیون دلاری این کمپانی شرکت داشتند، این بار نیز حمایت مالی خود را ارائه دادند. سرمایه‎‌گذاران جدیدی نیز به این مجموعه اضافه شدند، شرکت‌هایی از جمله Helios Digital Ventures و Shopify که برای اولین بار در قاره آفریقا از طریق این استارتاپ فین‌تک نیجریه‌ای روند سرمایه‌گذاری خود را آغاز کرده است.

در ماه می سال گذشته، استارتاپ Nomba متحمل پروسه ری‌برندنیگ شد. این استارتاپ که توسط آدینکا آدوال و پلومی آبولوارین بنیان‌گذاری شده است، قبلاً Kudi نام داشت و صرفاً یک چت‌بات بود؛ چت‌باتی که وظیفه‌اش پاسخ دادن به درخواست‌های مالی در اپلیکیشن‌‌های اجتماعی‌های مختلف در سال 2016 بود.

این سرویس، ارائه‌دهنده راه‌حل‌های آنلاین مالی بود که از آن زمان تاکنون منبع الهام بسیاری از استارتاپ‌های فین‌تک قرار گرفته‌است، اما خودش با مشکلات بسیاری در جلب توجه کاربران در نیجریه مواجه شده است. در این کشور آفریقایی، 90درصد از تراکنش‌های مالی به‌صورت نقدی انجام می‌شوند و بیش از 60 میلیون نفر از بزرگسالان اهل نیجریه علی‌رغم گسترش محصولات مالی دیجیتال، عضو هیچ بانکی نیستند.

در نیجریه تراکنش‌های نقدی حرف اول را می‌زند و استارتاپ Nomba نیز تنها دوسال پس از بنیان‌گذاری راه و روش خود را تغییر داد تا بتواند با این واقعیت همسو شود. این استارتاپ آفریقایی، در گذشته و با نام Kudi، نقش یک آژانس مالی را برای کاربران ایفا کرده و برای بیش از هزاران نفر و همچنین کسب‌وکار تامین مالی کرده بود. این استارتاپ با فراهم کردن خدمات مالی ضروری از جمله دستگاه پوز، برداشت پول نقد، انتقال پول و پرداخت قبوض به کمک افرادی آمده بود که به خدمات بانکی و مالی دسترسی ندارند. اما حالا Kudi گذشته یا Nomba فعلی فراتر از اینهاست.

 

Nomba

 

روش کار استارتاپ Nomba

مدیرعامل Nomba در مصاحبه‌‌ای بیان کرد: “هدف ما پیدا کردن بهترین راه برای ارتقای مسائل مالی کسب‌وکارهای کوچک است. بخشی از تلاش‌های ما، در تشخیص و راه‌اندازی مناسب‌ترین ابزارها و نرم‌افزارها برای کاهش هزینه‌های عملیاتی و تامین دیدگاه بهتر برای این کسب‌وکارهاست.” او همچنین به این نکته اشاره کرد که شرکت Shopify در این سرمایه‌گذاری اخیر، راهی است برای بهره‌برداری مناسب از تجارب این غول صنعت بازرگانی و تجارت به نفع مشتریان و استارتاپ Nomba.

 

استارتاپ فین‌تک Nomba در سه بخش مجزا فعالیت می‌کند و هر بخش با توجه به بودجه و سطح درآمد، ابزارها و راه‌حل‌های مناسبی را ارائه می‌دهد.

بخش اول: نمایندگان و بازرگانانی که کسب‌وکارهای خرده‌فروشی را اداره می‌کنند و معمولاً مبلغی کمتر از 100 هزار دلار در تراکنش‌های سالانه درآمد دارند.
امکانات تامین شده برای این افراد، پایانه دستگاه پوز با قابلیت برداشت پول نقد و پرداخت قبوض، به همراه حساب کاربری Nomba برای نظارت بر روند تراکنش‌های مالی است.

بخش دوم: کسب‌وکارهای متوسط که حدوداً از 100 هزار دلار تا 1 میلیون دلار در تراکنش‌های سالانه درآمد دارند.
آنها نیز به دستگاه پوز و قابلیت‌های جانبی آن دسترسی خواهند داشت و علاوه بر آن، نرم‌افزارهایی برای ردیابی و پیگیری پرداخت‌ها در پلتفرم‌های کاری مختلف نیز در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

بخش سوم: مشتریان سازمانی که معمولاً دارای چندین فروشگاه هستند و از تراکنش‌های سالانه خود بیش از 1 میلیون دلار درآمد دارند.
این مشتریان نیز به دستگاه پوز و قابلیت‌های جانبی آن، نرم‌افزارها و ابزارهایی برای درج صورتحساب، مدیریت سفارش‌ها و انبارداری، پردازش پرداخت‌ها و غیره دسترسی خواهند داشت.

 

بیش از 300 هزار کسب‌وکار از هر سه بخش مختلف از حداقل یکی از خدمات و محصولات Nomba استفاده می‌کنند. و بر اساس گفته‌های این استارتاپ، این سرویس ماهانه بیش از 1 میلیارد تراکنش مالی را پردازش می‌کند. به گفته مدیرعامل Nomba، میزان درآمد سالانه این استارتاپ از سال 2020 تاکنون بیش از 150% افزایش یافته است.

 

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array