به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، روز اول ماه می (11 اردیبهشت)، بازار توکن‌های غیرمثلی بلُر (Blur)، یک پروتکل وام‌دهی دائمی همتا به همتا با قابلیت پشتیبانی از وثیقه NFT با نام بِلِند (Blend) راه‌اندازی کرد. این محصول با همکاری شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر پارادایم (Paradigm) توسعه یافته است.

طبق گفته بلر(Blur)، بازار Blend نه وابستگی به اوراکل دارد و نه منقضی می‌شود. به‌علاوه، اجازه می‌دهد که پوزیشن‌های استقراض به طور نامحدود باز شوند تا زمانی که خاتمه یابند. توسعه‌دهندگان این محصول ادعا می‌کنند که این پروتکل هیچ کارمزدی از وام گیرندگان و وام دهندگان دریافت نمی‌کند:

«پلتفرم Blend با استفاده از یک پروتکل آفر پیشرفته خارج از زنجیره، کاربرانی را که می‌خواهند در مقابل وثیقه خود که به شکل توکن‌های غیرمثلی است مبلغی را قرض بگیرند، به وام‌دهنده‌ای که مایل است رقابتی‌ترین نرخ سود را پیشنهاد دهد متصل می‌کند.»

در این طرح، Blend به طور خودکار “یک پوزیشن استقراض را تا زمانی که یکی از وام دهندگان مایل باشد مبلغ درخواستی را در برابر وثیقه به او قرض بدهد، باز می‌کند.” برای این کار، به انجام هیچ تراکنش درون زنجیره‌ای نیاز نیست، مگر اینکه یکی از طرفین تصمیم بگیرد از پوزیشن خود خارج شود یا تغیییر در نرخ بهره اعمال کند.»

(Blur)

با استفاده از یک پروتکل وام‌دهی دائمی، وام گیرندگان و وام دهندگان زمان انقضای وام را با یک دوره از پیش تعیین شده به طور پیش فرض، تمدید می‌کنند. اگر وام‌دهنده بخواهد وام را برخلاف میل وام گیرنده فسخ کند، یک “مزایده هلندی” (Dutch auction) با نرخ بهره‌ای متناسب برای تامین مالی مجدد برگزار می‌شود. این مزایده با سود 0% و نرخ سودی که به طور پیوسته در حال افزایش است آغاز می‌شود.

“در پلتفرم Blend، هر زمان که وام‌دهنده مزایده‌ای را برای تامین مالی مجدد راه‌اندازی کند و هیچ کس حاضر نباشد بدهی را با هر نرخ بهره‌ای بپذیرد، ممکن است یک NFT نقد شود.”

با این حال، به گفته توسعه دهندگان این پلتفرم، وام گیرندگان می‌توانند هر زمان که مایل باشند، وام را بازپرداخت کنند یعنی اگر وام گیرنده بخواهد مبلغ وام گرفته شده را تغییر دهد یا نرخ بهره بهتری دریافت کند، می‌تواند به صورت اتمی وام جدیدی در مقابل وثیقه خود گرفته و از اصل وام جدید برای بازپرداخت وام قدیمی استفاده کند.

گفتنی است که بازارگاه توکن‌های غیرمثلی بلر (Blur) که در سه ماهه سوم سال 2022 راه‌اندازی شد، از طریق اعطای بسته‌های حمایتی (care packages) به کاربران پاداش‌هایی داده است که از روز 14 فوریه (15 بهمن 1401) برای افزایش فعالیت معاملاتی توکن‌های BLUR قابل بازخرید است. از آن زمان تاکنون، پلتفرم بلر (Blur) از نظر حجم معاملات از بازار بزرگ اُپن‌سی (OpenSea) پیشی گرفته است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array