به گزارش ایران دکونومی، باوجود این‌که در اواخر فروردین ماه ابلاغیه‌ای مبنی بر «ضوابط تعیین آستانه مجاز مجموع مبالغ برداشت از طریق درگاه‌های غیرحضوری متعلق به شخص حقوقی» انجام شده بود، اکنون اما بانک مرکزی اعطای مجوز دسترسی به حساب سپرده اشخاص حقوقی از طریق API یا رابط کاربری برای اشخاص ثالث از سوی بانک یا موسسه اعتباری را در اعلامیه‌ای ممنوع کرد.

این ممنوعیت در وضعیتی اعمال می‌گردد که در حال حاضر بخشی از فین‌تک‌ها در ایران سرویس‌های ارزش افزوده به کسب‌وکارها توسط رابط‌های مشتری ارائه می‌کنند.

با این مصوبه ارائه سرویس‌ها از طریق APIهای بانکی محدود خواهد شد. بنابراین با وجود این‌که ایجاد ارزش افزوده برای سرویس‌های بانکی در اختیار شرکت‌های واسط بوده نه افراد، اما اعطای مجوز دسترسی به حساب متعلق به شخص حقوقی در صورت غیرحضوری از طریق API تنها به شخص حقوقی مجاز خواهد بود و این API فقط در اختیار صاحب حساب گذاشته می‌شود.

در ابلاغیه‌ای طویل بانک مرکزی چنین مطرح شده که «ضوابط تعیین آستانه مجاز مجموع مبالغ برداشت از طریق درگاه‌های غیرحضوری متعلق به شخص حقوقی» در ۱۲ ماده در شصت‌ودومین جلسه مورخ 1401/11/18 هیأت عامل بانک مرکزی به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا می‌باشد.

در بند دیگری از این ضوابط موسسه اعتباری را موظف ساخته تا الزامات امنیتی مقتضی در خصوص بهره‌برداری از APIهای ارائه شده به اشخاص حقوقی را عملی کنند. این نشان می‌دهد که ممکن است ترس از امنیت حساب‌ها و دسترسی غیرمجاز به آن دلیل این محدودیت باشد.

مطابق این ضوابط، دریافت وجه از اشخاص و بخصوص جهت فروش کالا به آنها از طریق پرداخت الکترونیکی باید در حساب‌های سپرده‌ای که مربوط به فروشنده باشد واریز گردد و البته پرداخت‌یارها از این مؤلفه مستثنی هستند. در واقع حساب‌هایی که نزد شاپرک باشند می‌توانند حساب واسط فعال کنند.

از سویی هم موسسه اعتباری باید مجوز مجموع مبالغ برداشت از طریق درگاه‌های غیرحضوری یا آنلاین را که به اشخاص حقوقی تعلق دارد مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان در روز محدود کند.

در بند دیگر تذکر داده شده که اگر شخص حقوقی تقاضایی افزایش سقف انتقال وجه به‌گونه آنلاین را دارد باید یک سال از زمان تأسیس موسسه حقوقی بگذرد تا صورت‌های مالی حسابرسی شده سقف انتقال وجه ۱۰۰ میلیون تومان روزانه در صورت غیرحضوری تا سقف یک میلیارد تومان در روز و ۱۰ میلیارد تومان در ماه افزایش یابد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array