به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، ترند جدیدی در دنیای هوش مصنوعی زایا درحال شکل‌گیری است: استفاده از هوش مصنوعی زایا برای تامین امنیت سایبری. بر اساس شواهد گوگل جزء آن دسته از کمپانی‌هایی است که قصد دارد از این ترند نهایت استفاده را ببرد.

در کنفرانس RSA 2023 که هفته گذشته برگزار شد، گوگل اعلام کرد که پروژه جدیدی در دست دارد: هوش مصنوعی امنیت سایبری Workbench.
این هوش مصنوعی مبتنی بر فضای ابری، از یک مدل زبانی ویژه تامین امنیت به نام Sec-PaLM قدرت می‌گیرد. به گفته گوگل، مدل زبانی Sec-PaLM مختص استفاده در موارد امنیتی است. در این مدل زبانی، از هوش امنیتی برای مواردی مانند تشخیص نقطه‌ضعف‌های نرم‌افزارها، تشخیص بدافزارها، شاخص‌های خطرناک و تهدیدآمیز استفاده شده است.

هوش مصنوعی امنیت سایبری Workbench از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی‌ای استفاده می‌کند که با آنچه تاکنون دیده‌ایم، کاملاً متفاوت هستند. هوش مصنوعی Workbench با اتکا به زیرساخت و بنیان خود، یعنی مدل زبانی Sec-PaLM، در یافتن، خلاصه‌سازی و اقدام برای خنثی کردن خطرات امنیتی عمل می‌کند.
یکی دیگر از دارایی‌های مشابه گوگل، هوش مصنوعی هوش خطر به نام Mandiant است که در سال 2022 با مبلغ 5.4 میلیارد دلار خریداری شده بود. روند و پروسه کاری Mandiant و Workbench تقریباً مشابه است و هردو از مدل زبانی Sec-PaLM نیرو می‌گیرند. همچنین VirusTotal، یکی دیگر از دارایی‌های گوگل، با استفاده از مدل زبانی Sec-PaLM در تحلیل و یافتن بدافزارها به کاربران کمک می‌کند.

مدل زبانی Sec-PaLM همچنین در سرویس ابری امنیت سایبری گوگل به نام Chronicle نیز کاربرد دارد. کاربران می‌توانند با استفاده از این سرویس، رویدادهای امنیتی را جستجو کرده و از نتایج به‌دست آمده استفاده کنند. کاربران پایگاه امنیتی Security Command Center AI گوگل نیز به کمک مدل زبانی Sec-PaLM قادرند توضیحات روان و قابل فهمی از حملات سایبری اتفاق افتاده دریافت کنند.

امنیت سایبری

اظهارات گوگل درباره نحوه تامین امنیت سایبری

کمپانی گوگل در یادداشتی که آن را در بلاگ رسمی خود منتشر کرد، نوشت: “درحالی‌که هوش مصنوعی زایا اخیراً تمام ظرفیت خود را در زمینه خلاقیت و قدرت تخیل معطوف کرده است، مدل زبانی Sec-PaLM مبتنی بر سال‌ها تحقیقات بنیادی در زمینه هوش مصنوعی است که توسط کمپانی گوگل و DeepMind، و تخصص فوق‌العاده اعضای تیم امنیتی ما صورت گرفته است.”
در ادامه این یادداشت گفته شده بود: “ما به‌تازگی متوجه میزان نفوذ و قدرت هوش مصنوعی زایا در زمینه امنیت سایبری شده‌ایم و مشتاقانه منتظریم تا از این تکنولوژی در جهت خدمت‌رسانی به مشتریان و تامین نیازهای کاربران بهره گرفته و سطح امنیت را ارتقاء دهیم.”

سطح توقع و انتظارات گوگل بسیار بالاست و غول صنعت تکنولوژی رویاهای دور و درازی در سر می‌پروراند؛ خصوصاً از آنجایی‌که یکی از ابزارهای کلیدی سرویس امنیت سایبری Workbench، یعنی ابزار VirusTotal، فعلاً فقط به‌صورت محدودی در دسترس و درحالت پیش‌نمایش است.
به گفته گوگل، آنها قصد دارند طی ماه‌های آتی، از قابلیت‌های بیشتری برای “کاربران آزمایشی مورداعتماد” رونمایی کنند.
درواقع، هنوز مشخص نیست که عملکرد مدل زبانی Sec-PaLM صحیح و مورد رضایت هست یا خیر. دورنمای کلی این ابزار امنیت سایبری بسیار خوب به‌نظر می‌رسد، اما آیا پیشنهادات ارائه شده توسط آن نیز صرفاً چون توسط یک هوش مصنوعی زایا تولید شده‌اند، قابل‌قبول هستند؟

به‌هرحال، فارغ از میزان محبوبیت هوش مصنوعی، این تکنولوژی نیز اشتباهاتی می‌کند. و ممکن است در مواقعی با تولید پاسخ‌های غیرمرتبط و نادرست، خلاف نظر سازندگان عمل کنند و باعث نشر اکاذیب و اطلاعات غلط شوند.

البته که این مسئله جلودار غول‌های صنعت تکنولوژی نخواهد شد. مایکروسافت نیز از ابزار هوش مصنوعی جدید خود به نام Security Copilot رونمایی کرده است. ماموریت این هوش مصنوعی، تشخیص، خلاصه‌سازی و توضیح خطرات امنیتی با استفاده از هوش مصنوعی زایای GPT-4 محصول کمپانی OpenAI است.

کمپانی مایکروسافت نیز مانند گوگل مدعی شده که این ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، در تامین امنیت سایبری به کاربران کمک شایانی خواهند کرد.

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array