به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، و به گفته بیل گیتس، میلیاردر و هم‌بنیان‌گذار مایکروسافت، چت‌بات‌های هوش مصنوعی تا 18 ماه آینده مهارت خواندن و نوشتن یاد خواهند داد. این چت‌بات‌ها با آموزش این مهارت‌های اساسی به کوکان، در بهبود نمرات و ارتقای مهارت خواندن و نوشتن به آنها کمک خواهند کرد.

بیل گیتس در سخنرانی خود در رویداد ASU+GSV در سن‌دیگو گفت: “به‌زودی هوش مصنوعی به توانمندی و هوشمندی یک انسان آموزگار خواهد شد.”

چت‌بات‌های هوش مصنوعی، مانند ChatGPT محصول OpenAI و Bard محصول گوگل، در طی چند ماه گذشته با سرعت بالایی پیشرفت کرده و حالا قادر هستند در تعدادی آزمون‌های معین و استاندارد، با هوش انسانی رقابت کنند. چنین پیشرفت‌هایی باعث بروز دو واکنش کاملاً متفاوت در میان جامعه شده است: افرادی که درباره پتانسیل این تکنولوژی بسیار هیجان‌زده و مشتاق هستند و کسانی که نگران خطرات و آسیب‌های احتمالی آن به بشریت هستند.

جای تعجب نیست که بیل گیتس جزء افرادی محسوب می‌شود که مشتاقانه از این تکنولوژی حمایت کرده و تحت‌تاثیر توانایی‌های فوق‌العاده آن هستند. به گفته او، چت‌بات‌های امروزی “در مهارت خواندن و نوشتن بسیار روان و کاربلد هستند” و به‌زودی با همین قابلیت به کمک دانش‌آموزان خواهند رفت. چت‌بات‌های هوش مصنوعی به طریقی به کودکان در یادگیری و ارتقای مهارت خواندن و نوشتن کمک خواهند کرد که در دنیای تکنولوژی بی‌نظیر است.

نظر متخصصان درباره استفاده از هوش مصنوعی در آموزش مهارت‌ها

بر اساس شواهد، بیل گیتس به این نتیجه رسیده که تدریس مهارت‌های نوشتن به‌وسیله یک کامپیوتر کار بسیار سختی است. در واقعیت، هنگامی‌که معلم‌ها تکالیف شامل متون طولانی را بررسی و ارزیابی می‌کنند، از آن متن انتظار ساختار روایی و نثر روان دارند. و دستیابی و جایگزینی همچین قابلیتی با کدنویسی برای توسعه‌دهندگان، کار دشواری است.

بر اساس گزارشات و داده‌های اخیر، متخصصان و نویسندگان بازخورد خوبی از کار با چت‌بات‌ها در زمینه مهارت‌های نوشتاری ارائه داده‌اند. آنها از این تکنولوژی برای ارتقای مهارت نوشتاری خود و جستجو در راهنمای سبک‌های مورد استفاده در ادبیات به‌صورت آنلاین استفاده کرده‌اند.

همچنین بعضی از متخصصان آکادمیک تحت‌تاثیر توانایی این چت‌بات‌ها در خلاصه‌نویسی متون، ارائه بازخورد درباره متون از پیش نوشته شده و حتی نوشتن متون کامل و طولانی قرار گرفته‌اند.
توانایی چت‌بات‌ها در تشخیص و بازسازی تغییرات زبانی، دستاورد بزرگی است.

با این حال، همین متخصصان آکادمیک درباره عدم تکامل این تکنولوژی و درنتیجه ارائه اطلاعات غلط و ناقص به عموم هشدار داده‌اند. به گفته گیتس، قبل از اینکه هوش مصنوعی تبدیل به دستیار یا آموزگاری برای کمک به کودکان و دانش‌آموزان شود، باید مهارت‌های خود را در زمینه خواندن متون و بازسازی زبان‌های انسانی تقویت کند.

هوش مصنوعی

به پیش‌بینی بیل گیتس، تا 18 ماه آینده تکنولوژی هوش مصنوعی در زمینه ارتقای مهارت‌های خواندن و نوشتن به کمک معلمان و دانش‌آموزان خواهد آمد و سپس به سراغ دنیای عظیم ریاضیات خواهد رفت.
اما به گزارش متخصصان، چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، که بر پایه دیتاست‌های بزرگی تحت تعلیم قرار می‌گیرند، معمولاً در انجام محاسبات دچار مشکل می‌شوند. اگر آن معادله ریاضی در دیتاستی که چت‌‌بات بر اساس آن مورد آموزش قرار گرفته، وجود داشته باشد، می‌تواند پاسخ نهایی را به شما ارائه دهد. اما هنوز چت‌بات‌ها قادر به محاسبه اتوماتیک با استفاده از توانایی خود نیستند.

بیل گیتس در سخنرانی خود گفت که مکرراً از توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی در کمپانی مایکروسافت جویا می‌شود که چرا چت‌بات‌های مبتنی بر این تکنولوژی قادر به انجام محاسبات ساده و یا حل مسائل ریاضی نیستند. پاسخ ساده است: مهارت درک و حل مسئله هوش مصنوعی برای درک پیچیدگی مسائل ریاضی باید تقویت شود. بیل گیتس امیدوار است که تا دو سال آینده، توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی از این چالش با موفقیت گذر کرده باشند.

هوش مصنوعی یا معلم خصوصی، کدام بهتر است؟

البته لازم به ذکر است که این خدمات مسلماً رایگان نخواهند بود. هم هوش مصنوعی ChatGPT و هم Bing، خدمات رایگان خود را محدود کرده‌اند. همچنین هوش مصنوعی ChatGPT یک برنامه اشتراک ماهانه 20 دلاری به نام ChatGPT Plus را در ماه فوریه سال جاری به بازار عرضه کرد.

با این حال، به گفته بیل گیتس استفاده از هوش مصنوعی در نقش یک معلم برای تقویت مهارت‌ها، باز هم ارزان‌تر از یک معلم خصوصی خواهد بود.

بیل گیتس اظهار کرد: “این تکنولوژی باعث ایجاد عدالت در بین افراد جامعه خواهد شد. چون تامین هزینه مالی استخدام معلم خصوصی برای بسیاری از دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها بسیار گران است. مخصوصاً معلمی که باید با گذشت زمان با سطح مهارت و عادات شما خو گرفته و تک‌تک جزئیات موردنیاز را به‌خاطر بسپارد، اما دریافت همین خدمات از هوش مصنوعی بسیار در دسترس‌تر و ارزان‌تر خواهد بود.”

منبع: cnbc

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array