تعیین شرایط معرفی اولیه و اعطای معرفی‌نامه و نظارت بر عملکرد کسب‌وکارهای رمزارزی و همچنین بخش خصوصی طبق توافق میان بانک مرکزی و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به تشکیل‌های صنفی سازمان نصر، انجمن فینتک و انجمن بلاکچین سپرده شد.

به گزارش ایران دکونومی، روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گزارش داد که در جلسه کارگروه مشورتی راهبری تجارت الکترونیکی که در سیزدهم اردبیهشت ماه باحضور رئیس مرکز تتا، نمایندگان بانک مرکزی و تشکل‌های بخش خصوصی برگزار شد، سازوکار رفع مشکلات کسب‌وکارهای رمزارز مبتنی بر خودتنظیم‌گیری تشکل‌های تخصصی مورد بررسی قرار گرفت.

با این وجود، با توافق میان بانک مرکزی و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (تتا)، معرفی اولیه و همچنین نظارت بر عملکرد کسب‌وکارهای رمزارزی به بخش خصوصی تشکل‌های صنفی سازمان نصر، انجمن فینتک و انجمن بلاکچین سپرده شده است. علاوه بر آن مسئولیت بررسی و تأیید درخواست‌ها در سامانه اینماد به بانک مرکزی واگذار شد و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نیز هماهنگی میان دستگاهی را به عنوان مرجع پاسخگوی استعلام‌های کسب‌وکار برعهده گرفته است. طبق این توافق کد صنفی ۷۸۰۰ همانند گذشته مبنای دریافت اینماد و درگاه پرداخت الکترونیکی برای کسب‌وکارهای رمزارزی می‌باشد.

در این جلسه بر ضرورت انجام تصویب فعلی برای کسب‌وکار رمزارزی تأکید شده و تشکل‌های صنفی این حوزه نیز به عنوان نهاد خودتنظیم‌گر شناخته شده است. این نهاد مسئولیت تعیین شرایط معرفی اولیه و اعطای معرفی‌نامه را برعهده گرفته است. در این صورت کسب‌وکارهای آنلاین رمزارز قادر خواهند بود تا با دریافت معرفی‌نامه از سه تشکیل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، انجمن فناوری‌های نوین مالی یا فینتک و انجمن فناوران زنجیره بلوک یا بلاکچین، معرفی‌نامه خود را در سامانه اینماد بارگذاری نمایند. پس از آن بانک مرکزی وظیفه بررسی اسناد و مدارک را جهت استعلام از طریق سامانه اینماد برعهده دارد.

در این صورت تنها کسب‌وکارهای استعلام شاپرک را از سامانه اینماد دریافت می‌کنند که توسط بانک مرکزی تأیید شده باشند. این استارتاپ‌ها سپس پاسخ مثبت با رشته فعالیت «سایر حوزه‌های مالی» را دریافت خواهند کرد. همان‌گونه که در جلسه نیز تأکید گردیده، این پاسخ برای دستگاه‌های دیگر استعلام کننده از مرکز تتا نیز وجود خواهد داشت.

مرکز تتا نیز به عنوان پاسخگو به استعلام‌های کسب‌وکارهای اینترنتی در همکاری با سایر دستگاه‌ها، هماهنگی میان دستگاه‌ها را انجام خواهد داد. این مرکز قابلیت دسترسی به پنل یکپارچه نظارت سامانه اینماد را جهت «حفظ سوابق نظارت» و «امکان درج اخطار نظارتی برای کسب‌وکارهای متخلف» در اختیار هر تشکل قرار می‌دهد. در این حالت اگر کسب‌وکاری با دریافت اخطار نظارتی در جهت رفع آن اقدام نکند، امکان تعلیق یا مسدودی آن کسب‌وکار توسط شاپرک حتمی خواهد بود.

از آنجایی‌که تشکل‌های صنفی صلاحیت دارند تا بر فعالیت کسب‌وکارهای معرفی شده نسبت به پایندی‌شان به قوانین نظارت کنند، بر همین اساس برای هر تشکیل اختیار کامل جهت تعیین شرایط معرفی اولیه، تمهیدات لازم جهت ارزیابی دوره‌ای و توسعه و تجهیز زیرساخت‌های نظارت هوشمند بر اعضای خود داده شده است.

در کنار موارد فوق، یکی از موضوعات مورد بحث در جلسه بررسی و نظارت عملکرد خود تشکیل‌های تخصصی در جهت پیشبرد دقیق مسئولیت‌های‌شان بوده است.

لازم به ذکر است که چندی قبل ایران دکونومی گزارشی از توافق میان بانک مرکزی، انجمن فینتک و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (تتا) نشر کرده بود که مطابق با آن توافق، تمامی صرافی‌های رمزارزی حتی بدون مجوز رسمی برای کسب‌وکار می‌توانند به فعالیت خود ادامه داده و برایشان اینماد بدون ستاره صدور خواهد شد. در آن گزارش مدیرعامل انجمن بلاکچین نیز گفته بود که از دو هزار درگاه پرداخت مربوط به خدمات دارایی‌های رمزارزی که در شاپرک ثبت هستند، تنها ۳۵۰ کسب‌وکار فعالیت دارند. با این حال نشر این خبر نوید خوبی برای بخش‌های خصوصی در حوزه کسب‌وکار رمزارزی بود تا از این فرصت برای رشد فعالیت خود استفاده کنند.

منبع: پیوست

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array