به گزارش ایران دکونومی، از بخش‌های جذاب اینوتکس 2023 بخش فروم حکمرانی‌ست که به همت اندیشکده اقتصاد دانش بنیان دومین سال خود را شروع کرده است. از پنل‌های این بخش قانون جهش تولید دانش بنیان و بررسی ابعاد اقتصادی آن بود که با سخنرانی آقای حسین صابری و مهدی کرامتی برگزار شد.

در این رابطه حسین صابری (مشاور پارک فناوری پردیس) عنوان کرد:

4 موج در بحث دانش بنیان شدن کشور مطرح است که ما در موج 4 هستیم. موج اول سال 79 بود که به دستگاه‌های پژوهشی غیر دولتی اجازه تاسیس نهاد مالی داده شد و این به ماده 100 قانون توسعه سوم برمی‌گردد. موج دوم در سال 84 اتفاق افتاد و قانون پارکها در برنامه 47 توسعه لحاظ شد. در واقع هویت پارک‌ها در این سال به رسمیت شناخته شد.

موج سوم را قانون شرکت‌های دانش بنیان و تجاری‌سازی اختراعات باید در نظر گرفت که مربوط به سال 1389 است.

موج چهارم در این حوزه به سال 1401 مربوط می‌شود که قانون جهش دانش بنیان در واقع دانش بنیان شدن اقتصاد کشور را شامل شد. این قانون حدود 27 ماده دارد که عمدتاً به فناوری‌های هایتک پرداخته است؛ البته با تمرکز بر اقتصاد و بدون محدودیت شرکت. این چهار موج مقدمه ورود کشور به اقتصاد دانش بنیان است.

یکی از موضوعات اصلی، توسعه شرکت‌‌های دانش بنیان است. 300 مرکز رشد داریم، 1350 شهر داریم که هر شهر یک مرکز رشد باید داشته باشد تا هر فرد بتواند ایده را به این مرکز ارائه دهد. پس در نهایت 3000 مرکز رشد لازم داریم که از دل آنها شرکت دانش بنیان ایجاد شود. نیاز به ساختارسازی داریم که این از طریق مراکز رشد امکانپذیر می‌شود. اکثر دانشگاه‌های ما مرکز رشد ندارند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array