به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، افزایش تقاضای عمومی برای استفاده از چت‌بات‌های هوش مصنوعی، منجر به هزینه میلیون‌ها دلار توسط شرکت‌های مختلف برای نشان دادن همکاری خود با ChatGPT یا دستاوردهای شرکت OpenAI شده است.

بر اساس تحلیلی که اخیراً توسط data.ai منتشر شده، مصرف‌کنندگان بیش از ۱۴ میلیون دلار در اپلیکیشن‌هایی هزینه کرده‌اند که استفاده از این مدل‌های هوش مصنوعی را تبلیغ می‌کنند، و این تقاضا هر روز بیشتر هم می‌شود.

طبق این گزارش، در ماه فوریه سال ۲۰۲۳، ده اپلیکیشن توانسته‌اند حدود ۵.۹ میلیون دلار ورودی مالی داشته باشند. همچنین این اپلیکیشن‌ها در ۲۰ روز ابتدایی ماه مارس نیز روزانه حدوداً ۲۳۲ هزار دلار درآمد کسب کرده‌اند، این رقم نسبت به درآمد روزانه ماه فوریه ۱۱ درصد افزایش یافته است.

مشخصاً ارائه قابلیت‌های هوش مصنوعی و اشاره کردن به ChatGPT و OpenAI، یکی از عوامل اصلی در کسب درآمد و جذب مشتری برای این کمپانی‌ها بوده است‌، چون همین اپلیکیشن‌ها قبل از اضافه کردن هوش مصنوعی به خدمات خود، درآمد بسیاری کمتری داشتند.
به عنوان مثال، همین ۱۰ اپلیکیشن در ماه دسامبر ۲۰۲۲ فقط ۱.۶ میلیون دلار درآمد کسب‌ کرده‌اند که این عدد در ماه فوریه ۳.۷ برابر شده است.
همچنین این گزارش اعلام می‌کند که کاربران در ماه ژانویه ۲۰۲۳ حدوداً ۳.۸ میلیون دلار در این برنامه‌ها هزینه کرده بودند، ولی این عدد در ماه فوریه ۵۵ درصد افزایش یافته است.

فقط یک استثنا در این ترند وجود دارد:
اپلیکیشن Pixelcut AI Photo Editor تا قبل از ماه ژانویه ۲۰۲۳، یعنی تا قبل از معرفی ابزار هوشمند خود با نام Magic Writer که از GPT برای تولید محتوای متنی استفاده می‌کرد، درآمد ثابت و خوبی داشت.

در ماه دسامبر کاربران مبلغی حدود ۸۱۷ هزار دلار در این اپلیکیشن هزینه کرده بودند. این عدد در ماه فوریه با کاهشی ناچیز به ۸۱۳ هزار دلار رسید.

 

هوش مصنوعی

 

 

 ۱۰ برنامه پردرآمد در حوزه هوش مصنوعی 

  • Genie – AI Chatbot
  •  AI Chat – Chatbot AI Assistant
  • Pixelcut AI Photo Editor
  • AI Chatbot – Open Chat Writer
  • Apo – AI Personal Assistant
  • Chat AI Bot – Writing Assistant
  • ChatOn – AI Chatbot Assistant
  • AI Chat – Ask Anything
  • Chat AI – Ask Anything
  •  GoatChat

 

از بین این اپلیکیشن‌ها، Genie با کسب بیشترین درآمد در سال جاری، با مبلغ ۳.۲ میلیون دلار از دیگر اپلیکیشن‌ها پیشی گرفته‌است. اپلیکیشن‌های AI Chat و Pixelcut هر کدام با درآمد ۲.۸ و ۲.۲ میلیون دلار رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

نکته جالب درباره این فهرست این است که هیچ‌کدام از این برنامه‌ها به‌دنبال برندسازی و یا جذب مخاطب نیستند؛ بلکه همه آنها صرفاً با بهره‌گیری از کلیدواژه‌هایی که در جستجوها پرکاربرد و محبوب هستند، سعی بر این دارند که بیشتر در معرض دید مصرف‌کنندگان قرار بگیرند.
کلمات پرکاربرد شامل واژه‌های “هوش مصنوعی”، “چت”، “چت‌بات” و “دستیار” هستند و بر اساس گزارشات اخیر همین کلیدواژه‌ها نرخ دانلود در این اپلیکیشن‌ها را بالا برده‌است.

همچنین این دسته از اپلیکیشن‌ها در جستجوهای مردم برای واژه OpenAI در اپ استور نیز به‌شدت محبوب هستند‌. این اتفاق نشان‌دهنده این است که کمپانی OpenAI با عدم ارائه اپلیکیشن رسمی مخصوص خود، ضرر زیادی خورده‌است.

ماه گذشته، گزارشی حاکی از آن بود که اپلیکیشن مخصوص موبایل ChatGPT در دست ساخت است و به کاربران این اجازه را می‌دهد که به جای صفحه وب، به‌وسیله دستگاه خود با این هوش مصنوعی در ارتباط باشند. اما کمپانی OpenAI این شایعه را تایید نکرد و درنتیجه وضعیت فعلی این پروژه نامشخص است‌.

در ماه ژانویه، تعداد زیادی اپلیکیشن نامعتبر در اپ‌استور و گوگل‌پلی ظاهر شدند که سعی در اثبات رابطه خود با کمپانی OpenAI و دریافت هزینه اشتراک نجومی از کاربران را داشتند؛ آن هم برای سرویسی که استفاده از آن از طریق وب کاملاً رایگان است!

درمجموع به‌نظر می‌رسد که فقدان اپلیکیشن موبایل رسمی ChatGPT باعث شده است که فضا برای اپلیکیشن‌های مشابه بازتر شود. بااین‌حال، خیلی‌ها هم سعی کرده‌اند که با این روش کاربران را فریب دهند و از آنها کلاهبرداری کنند.

 

مترجم: مائده هاشمی

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array