به گزارش ایران دکونومی، باتوجه به شرایط اقتصادی موجود، زندگی‌های امروز، هزینه های زیادی درپی دارند و یکی از پر هزینه‌ترین و البته، بهترین و شیرین‌ترین اتفاق‌های زندگی، ازدواج می‌باشد.

در همین راستا، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، با کمک سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط، سامانه‌ای را طراحی و ارائه کرده‌اند تا با اعطای وام ازدواج، به جوانان، در این اتفاق شیرین، همراه آنان باشند. متقاضیان دریافت وام با دو مشکل مواجه‌اند؛ یکی سخت‌گیری بانک‌ها برای ضامن بانکی و دیگری نبود اعتبار برای تسهیلات بانکی.

وام ازدواج یکی از تسهیلاتی است که خیلی از جوانان سراغ گرفتنش می‌روند؛ وامی که بیشترین متقاضی را بین تمام تسهیلات در اختیار دارد، چون کمترین میزان سود در سیستم بانکی ایران متعلق به این وام است. نرخ سود تسهیلات ازدواج با تغییرات سالانه، معمولا 4 درصد باقی می‌ماند.

 متقاضیان دریافت تسهیلات ازدواج، می توانند از طریق این سامانه، به نشانی اینترنتی ve.cbi.ir، به صورت غیر حضوری و آنلاین، برای دریافت وام ازدواج، اقدام نمایند.

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت: طبق قانون بانک ها نباید بیشتر از یک ضامن برای وام ازدواج درخواست کنند و بانک مرکزی در این خصوص نظارت جدی و لازم را داشته و حتی با رؤسای شعبی که در این زمینه سخت گیری می‌کردند برخورد شد و برکنار شدند و روند افزایشی پرداخت تسهیلات به‌واسطه پیگیری‌ها و نظارت ها متاثر شده است و اگر متقاضیان با بانکی که بیش از یک ضامن در خواست می‌کند مواجه شدند می‌توانند مراتب را برای پیگیری به سامانه ۲۷۰۶ بانک مرکزی اعلام کنند.

شرایط دریافت وام ازدواج 1402

شرایط متقاضیان تسهیلات ازدواج در سال 1402 به شرح زیر است:

اولین شرط برای دریافت این وام داشتن تابعیت ایران است. پس این وام به اتباع معزز دیگر کشورها پرداخت نمی‌شود. ولی مشمول ایرنیان خارج از کشور هم می‌شود.

از مهم‌ترین شرایط متقاضیان دریافت وام این است که فرد متقاضی پیش‌تر از تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج استفاده نکرده باشد. هر ایرانی تنها یک‌بار می‌تواند این وام را بگیرد. این‌که فرد متقاضی قبلاً ازدواج کرده باشد برای دریافت وام معیار نیست، اگر فردی در ازدواج قبلی خود وام نگرفته باشد هنوز مشمول دریافت وام است.

نباید بیشتر از ۲۴ ماه از زمان ثبت عقد زن و شوهر گذشته باشد. [البته همانطور که در بالا خواندید، باوجود تاکید ۲ ساله در متن قانون، این امتیاز برای ازدواج‌های بعد ۹۸ وجود دارد که از وام جدید بهره‌مند شوند].

مبلغ وام چقدر است؟

برای بقیه زوج‌ها که از فروردین ۹۸ تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، هر کدام 180 میلیون تومان و در مجموع 360 میلیون تومان وام ارائه می‌شود.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array