به گزارش ایران دکونومی، اکنون نزدیک به هشت ماه است که اینترنت ایران در حالت فیلترینگ قرار دارد که این موضوع جز رونق بازار فیلترشکن‌ها و زحمت و هزینه سنگین برای مردم، هیچ نتیجه‌ای را در پی نداشته است. در واقع بازار دانلود، ارسال و خرید و فروش فیلترشکن‌ها زمانی داغ شد که از اوایل مهرماه سال گذشته تاکنون دولت تلاش کرد اپلیکیشن‌ها، سکوها و حتی تعدادی از سایت‌های داخلی را جایگزین آنچه مسدود کرده معرفی کند.

در این خصوص شماری از نمایندگان مجلس بارها اعتراض کرده و از پیامدهای آن هشدار داده بودند. یکی از این معترضین جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس است که در توییتی از بی‌نتیجه بودن تلاش‌های دولت در کنترل مردم از استفاده اپلیکیشن‌های فیلتر شده و رونق بازار فیلترشکن‌ها هشدار داد.

گفتنی است که تا قبل از شهریور ماه ۱۴۰۱، کاربرد فیلترشکن‌ها تنها برای برخی از کاربران، اغلب محدود به نوع غیرپولی آن و برای استفاده از اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های مثل یوتیوب، توییتر، تلگرام و یا فیس‌بوک بود. اما پس از فیلتر شدن واتس‌آپ و اینستاگرام و عدم کاربرد فیلترشکن‌های موجود در بازکردن آن‌ها، کاربران این شبکه‌های مجازی به دنبال نصب و فعال‌سازی فیلترشکن‌ها برآمدند. برای همین بازار فروشندگان فیلترشکن‌ها با گذشت هر روز از این وضعیت گرم و گرم‌تر شد.

اکنون اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که از میان ۱۰ برنامه از برترین اپلیکیشن‌های رایگان گوگل پلی، ۶ برنامه را فیلترشکن‌ها تشکیل داده‌اند، حالا اما با رونق بازار فیلترشکن‌های پولی، این موضوع بُعد اقتصادی نیز به خود گرفته است. فیلترشکن‌های پولی که ارائه کانفیگ‌های متصل به کشورهایی است که سرعت اینترنت خوب و بدون فیلتر دارند، در بسته‌های با زمان و حجم محدود و با قیمت‌های متفاوت به مشتریان یا کاربران عرضه می‌شود.

مهدی مصلحی، کارشناس امنیت فضای مجازی نیز در این خصوص گفت که این تراکنش‌های ماهانه فروش فیلترشکن‌های پولی از ۵۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷، اکنون به ۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

فروشندگان نیز باید در نخست مبلغی را با نرخ یورو جهت خرید هاست جدید به شرکت‌های خارجی بپردازند و سپس می‌توانند آن را به چندین نفر داخلی فروخته و برای آنها محدودیت زمان و حجم اعمال کنند و از این طریق سودی نزدیک به ۳۰۰ درصدی را به جیب بزنند. بعضی از افراد نیز تنها برای داشتن کانفیگ شخصی این مسیر را طی می‌کنند و ریسک قوانین تعریف نشده تجارت فیلترشکن را به جان نمی‌خرند.

البته جرم‌انگاری خرید و فروش فیلترشکن مسئله‌ای بود که از ابتدای رونق گرفتن بارها مطرح گردید، اما پس از مدتی مشخص شد که آیین‌نامه کارآمدی در این خصوص وجود ندارد. اکنون نیز تلاش‌ها برای بررسی تازه و موجودیت خلاء قانونی آن وجود دارد.

با تمام این موارد اکنون اما برخلاف آمار و ارقام که افزایش تعداد کاربران پلتفرم‌های داخلی را نشان می‌دهد، سیاست فیلترینگ همانند گذشته موفق نبوده و کاربران از طریقی تلاش می‌کنند به وی‌پی‌ان‌های متفاوتی دسترسی داشته باشند. با رقابتی‌که میان فیلترشکن‌ها وجود دارد، بعضاً حتی انحصار نیز شکل گرفته است. با این جود تداوم فیلترینگ پلتفرم‌ها به‌جز هزینه سنگین و خروج سرمایه از ایران، هیچ نتیجه‌ای را در پی نداشته است.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array