به گزارش ایران‌دکونومی، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل سابق شرکت مایکروسافت، بیل گیتس، در جدیدترین یادداشت خود درباره هوش مصنوعی نوشته است که مدل هوش مصنوعی GPT شرکت OpenAI، انقلابی‌ترین پیشرفت تکنولوژی از دهه 1980 تا به امروز است.

بیل گیتس عقیده دارد که از زمانی که برای اولین‌بار در سال 1980 رابط کاربری گرافیکی مدرن دسکتاپ (GUI) را دیده است، GPT مهم‌ترین پیشرفت تکنولوژی تا به امروز محسوب می‌شود.

قبل از اینکه GUI راه خود را به کامپیوترها باز کند، کاربران با استفاده از رابط خط فرمان (Command Line) با آن‌ها کار می‌کردند. گیتس با استفاده از GUI و ویندوز، نحوه استفاده از کامپیوترها را به کلی دگرگون کرد.

به باور بیل گیتس، هوش مصنوعی GPT مهم‌ترین پیشرفت بشر در حوزه تکنولوژی در چند دهه اخیر است

اکنون بیل گیتس مدل‌های هوش مصنوعی GPT کمپانی OpenAI را مشابه GUI می‌بیند؛ مدل‌هایی که می‌توانند محتوای متنی مشابه متن نوشته شده توسط انسان بنویسند و حتی کدهای تقریباً قابل‌استفاده کامپیوتری تولید کنند.

مدیرعامل سابق مایکروسافت بیان کرده است که در سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) تیم OpenAI را برای ساختن یک مدل هوش مصنوعی برای قبولی در آزمون زیست‌شناسی “Advanced Placement Biology”، به چالش کشیده است.

البته خبرها حاکی از آن هستند که مدل هوش مصنوعی جدید GPT-4 که اخیراً به بازار عرضه شده، طبق ادعای سازنده‌اش در بسیاری از آزمون‌ها بالاترین امتیاز را کسب کرده است.

 

هوش مصنوعی

 

بیل گیتس در یادداشت خود، تجربه استفاده از این مدل‌ها را شگفت‌انگیز توصیف کرده است:

“تجربه کلی‌ام شگفت‌انگیز بود. می‌دانستم که شاهد مهم‌ترین پیشرفت تکنولوژی از زمان رابط کاربری گرافیکی تا به امروز بوده‌ام. توسعه هوش مصنوعی به اندازه ساخت ریزپردازنده، کامپیوترهای شخصی، اینترنت و گوشی‌های همراه اقدامی بنیادین و انقلابی است.
هوش مصنوعی نحوه کارکردن، آموزش، مسافرت، دسترسی به مراقبت‌های درمانی و بهداشتی و ارتباط مردم با یکدیگر را به کلی زیر و رو می‌کند.
همه صنایع حول محور آن تغییر جهت خواهند داد و کسب‌وکارها با توجه به چگونگی استفاده از آن می‌کنند، خود را از دیگران متمایز خواهند کرد.»

 

بیل گیتس با اظهارات اخیرش، به دسته افرادی پیوست که باور دارند هوش مصنوعی منجر به بروز انقلابی در حوزه تکنولوژی می‌شود. قبل از آن “اریک اشمیت”، مدیرعامل سابق گوگل و “جف بزوس”، مدیرعامل سابق آمازون هم به چنین موضوعی اشاره کرده بودند.

علاوه‌بر مدیران سابق، مدیران کنونی هم نظری مشابه دارند. برای مثال مدیرعامل انویدیا، “جنسن هوانگ” مدتی پیش ChatGPT را به آیفون دنیای هوش مصنوعی تشبیه کرد.
البته لازم به ذکر است که انویدیا یکی از بزرگ‌ترین برندگان بازی افزایش محبوبیت هوش مصنوعی و ChatGPT در بین عموم محسوب می‌شود؛ چرا که این کمپانی سازنده سخت‌افزارهای موردنیاز همین هوش مصنوعی‌ها محسوب می‌شود.

شایان ذکر است که کمپانی مایکروسافت که بیل گیتس یکی از بنیان‌گذاران آن محسوب می‌شود، تمرکز زیادی روی هوش مصنوعی دارد و 10 میلیارد دلار در OpenAI، شرکت سازنده مدل‌های GPT سرمایه‌گذاری کرده است. برای خواندن مقاله مرتبط می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.

آنها قصد دارند با آوردن هوش مصنوعی به محصولات و سرویس‌های مختلف خود، آن‌ها را ارتقاء دهند و باعث تحولی بنیادین در دنیای تکنولوژی و اقتصاد دیجیتال شوند.

 

منبع: gatesnotes

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array