به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، مصطفی سلیمان، هم‌بنیان‌گذار آزمایشگاه‌های تخصصی تکنولوژی هوش مصنوعی DeepMind، معتقد است که “کمپانی گوگل به‌تدریج درحال آسیب زدن و تخریب کردن اینترنت” می‌باشد.

DeepMind
مصطفی سلیمان، هم‌بنیان‌گذار کمپانی هوش مصنوعی DeepMind

کمپانی گوگل، نابودگر اینترنت جهانی

این کارآفرین بریتانیایی باور دارد که “مدل مدیریتی و بیزینسی گوگل” منجر به نابودی کلی اینترنت خواهد شد. به گفته سلیمان، نتایج جستجوهای اینترنتی آنچنان طعمه “clickbait” شده که دیگر عملاً راه بازگشتی از آن وجود ندارد. اشباع کردن اینترنت از clickbait یا تله‌های پرزرق و برق به‌منظور فریب دادن کاربران، منجر به “ایجاد احساس اعتیاد و به‌دام افتادن در صفحات مختلف تا طولانی‌ترین مدت زمان ممکن” شده است.

هم‌بنیان‌گذار کمپانی هوش مصنوعی DeepMind باور دارد اطلاعات موجود در فضای مجازی، به‌معنای واقعی کلمه “در انتهای چاه عمیقی از کلمات و واژه‌های بیهوده دفن شده‌اند” تا وبسایت‌های مختلف بتوانند “کسب درآمد بیشتری از نمایش تبلیغات” داشته باشند.
تمام این وقایع، یعنی پنهان کردن اطلاعات مهم در میان موج عظیمی از پاراگراف‌های پوچ و لابه‌لای تبلیغات هدفمند و پرتکرار؛ نشانه‌ای از “مدل مدیریتی و بیزینسی کمپانی گوگل” است.

مصطفی سلیمان یکی از سه نفر اولی بود که برای اولین بار در سال 2010، بنیان‌گذار آزمایشگاه‌های تخصصی هوش مصنوعی با عنوان “DeepMind” در شهر لندن شد. چند سال بعد، در سال 2014 این کمپانی به قیمت 400 میلیون یورو توسط کمپانی گوگل تصاحب شده و از همان زمان تبدیل به مقر اصلی توسعه سرویس‌های هوش مصنوعی این غول تکنولوژی شده است.

سلیمان حدود 18 ماه پیش از سمت شغلی خود در گوگل کناره‌گیری کرده و مؤسسه رقیبی با نام Inflection AI را تأسیس کرده است. این کمپانی در حال توسعه چت‌بات هوش مصنوعی اختصاصی خود به‌منظور رقابت با محبوب‌ترین چت‌بات این روزها، یعنی ChatGPT می‌باشد.

Inflection AI

آیا چت‌بات‌های هوش مصنوعی روزی جایگزین گوگل خواهند شد؟

علاوه‌بر Inflection AI، کمپانی‌های هوش مصنوعی دیگر نیز امیدوار هستند تا با توسعه هوش مصنوعی اختصاصی و کاربردی خود، اینترنت را از محاصره کمپانی گوگل خارج کنند.

این کارآفرین موفق شده تا چت‌بات هوش مصنوعی‌ای به‌نام “Pi” را ایجاد کند. هدف از ساخت و توسعه Pi، “تعامل با کاربران به‌عنوان یک مربی، راهنما و یا گوش‌شنوای مورداطمینان” است. سلیمان توانسته تا این لحظه بیش از 1.5 میلیارد دلار را برای توسعه پروژه هوش مصنوعی خود از سرمایه‌گذاران به‌دست آورد.

به‌نظر می‌رسد کارمند سابق گوگل، علاوه‌بر تأسیس کمپانی هوش مصنوعی جداگانه خود و توسعه یک چت‌بات جدید، قصد ایجاد چارچوب‌های نظارتی برای کنترل ریسک‌های ناشی از تکنولوژی هوش مصنوعی را نیز داشته باشد.
سلیمان می‌خواهد به‌همراه میلیاردر و مدیرعامل سابق کمپانی گوگل، اریک اشمیت، برنامه‌ای جامع تحت عنوان International Panel on AI Safety را در مجمع جهانی تکنولوژی ماه آینده به نخست‌وزیر بریتانیا، ریشی سوناک، ارائه دهد.

هم‌بنیان‌گذار سابق DeepMind باور دارد چت‌بات‌های هوش مصنوعی پتانسیل این را دارند که با ارائه اطلاعات مرتبط‌تر و صحیح‌تری نسبت به جستجو در اینترنت، موتور جستجوی گوگل را به‌کلی برکنار کنند!

با این حال، حتی با وجود پیشرفت‌های چشمگیر اخیر، چت‌بات‌های هوش مصنوعی هنوز هم به توانایی و دانش لازم نرسیده‌اند و حتی در بعضی موارد اطلاعات جعلی و ساختگی به کاربران ارائه داده‌اند.

تلاش‌های مصطفی سلیمان برای بازگو کردن حقیقت ناخوشایند درباره روند کاری کارفرمای سابق خود در زمانی مطرح شده که خودِ کمپانی گوگل درحال توسعه چت‌بات هوش مصنوعی خود به‌نام Bard و همچنین یک موتور جستجوی به‌شدت قدرتمند و براساس تکنولوژی هوش مصنوعی به‌نام Magi می‌باشد.

منبع: telegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array