به گزارش ایران دکونومی، یکی از مراجع ارائه آمار رسمی، طی گزارشی در فوریه ۲۰۲۲ اعلام کرد که اندازه نئوبانک ها، از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲، ۴۰درصد رشد داشته است. طبق پیش‌بینی این صنعت تا سال ۲۰۳۰ تا ۳۰درصد می‌تواند رشد داشته باشد و از ۶۷میلیارد به ارزشی معادل ۲۰۴۸میلیارد برسد. در ایران نیز در طی سال‌های اخیر شاهد پیدایش و رشد این صنعت نوین بانکداری بوده‌ایم.

وضعیت نئوبانک ها در ایران

اطلاعات موجود نشان می‌دهد که ایجاد اولین نئوبانک ایرانی به سال ۱۳۹۸ برمی‌گردد. در این زمان بانکداران سنتی به اهمیت فینتک پی بردند و با بررسی نمونه‌های خارجی تصمیم به اقدام در این حوزه گرفتند. اگرچه عموم مردم و کاربران، در اواخر سال ۱۳۹۹ با برندهای مطرح این حوزه آشنا شدند.

بر طبق گزارشی که تپسل از این صنعت منتشر کرده است، جستجوی کلمات کلیدی نئوبانک‌ها در استان‌های البرز، تهران، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و زنجان بیشتر از سایر استان‌های کشور بوده است.

آگاهی از برند نئوبانک‌ها در فضای دیجیتال چگونه بود؟

به گزارش تپسل، در جستجوی استورها، اگر کل جستجوهای کلمات «سایر بانک‌ها و نئوبانک‌ها» را ۱۰۰ درصد در نظر بگیریم، بلوبانک و ویپاد ۶۰درصد از حجم این جستجو را تا سال ۱۴۰۱ از بین ده برند به خود اختصاص دادند.

پیش‌بینی می‌شود با افزایش سرمایه‌گذاری‌های جدید و تمرکز روی توسعه اپلیکیشن‌ها در این حوزه، میزان سرچ در استور نئوبانک‌هایی همچون بانکینو و توبانک در سال ۱۴۰۲ افزایش خواهد یافت.

در جستجوی فضای وب، بلوبانک از ابتدای فعالیت خود با تبلیغات مستمر و کمپین‌های مختلف همواره در حال رشد بوده است و ویپاد به واسطه تبلیغات آفلاین و آنلاین مداوم خود که از سال ۱۴۰۰ شروع کرده بود، در ۱۱ ماه گذشته توانسته روند صعودی خود را حفظ کند.

بانکینو نیز در حالیکه رشد را تجربه می‌کند، اما به دلیل مارکتینگ و تبلیغات متناوب خود در جایگاه دوم و سوم در حرکت است.

اما نئوبانک جدید توبانک که فعالیت خود را از سال ۱۴۰۱ شروع کرده است، تصمیم به گرفتن سهم بیشتری از این بازار در سال‌های آتی دارد.

اهداف تبلیغاتی نئوبانک‌ها چیست؟

در راستای توسعه بازار نئوبانک‌ها و با توجه به پدید آمدن برندهای جدید در این حوزه، احتمال دارد که اهداف تبلیغاتی، آگاهی از برند و جذب کاربران، با فاصله زیادی از دیگر اهداف، قرار می‌گیرد. همچنین، نئوبانک‌های قدیمی‌تر در کنار این هدف، بر برندینگ و جایگاه خود در بازار نیز تمرکز خواهند کرد. با اینکه در گذشته، تبلیغات به منظور توسعه و نوآوری نیز انجام می‌شد، اما با رسیدن به بلوغ اولیه و پدید آمدن رقابت، توجه کمتری را به خود جلب خواهد کرد.

به گزارش تپسل، از آنجایی که ماهیت نئوبانک‌ها به صورت اپلیکیشن است، آن‌ها به منظور نصب و جذب کاربران، درصد بالایی از بودجه تبلیغات خود را صرف تبلیغات درون اپلیکیشن و استور می‌کنند. تبلیغات محیطی نئوبانک‌ها که به منظور آگاهی از برند آنهاست سبب می‌شود تا جستجوی کلمات مربوط به آن‌ها در استورها افزایش یابد. به همین دلیل بهترین راهکار برای جذب کاربر در نئوبانک‌ها، تبلیغات همزمان آفلاین و بهره‌مندی از سرویس‌های تبلیغاتی استورها می‌باشد. تبلیغات دیجیتال نیز می‌تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند.

نئوبانک‌ها از سال ۱۴۰۰ به صورت جدی‌تری نسبت به گذشته شروع به فعالیت‌های تبلیغاتی کردند. در این حوزه بلوبانک که پیشرو بود توانست سریع‌تر از سایر رقبا این فضا را اشغال کند و پس از آن نیز بانکینو، در همان سال توانست فعالیت خوبی داشته باشد، اما به دلیل عدم استمرار در تبلیغات، بخشی از سهم بازار خود را از دست داد.

ویپاد اما، در سال ۱۴۰۱ همزمان با رشد تبلیغات هدفمند بازیگران این حوزه، فعالیت تبلیغاتی خود را افزایش داد و توانست نتایج خوبی را از آن خود کند. تحلیل داده‌های تپسل نشان می‌دهد که شروع فعالیت‌های مجموعه‌های توبانک، آبانک، فردابانک، نشان‌بانک و فراز رشد بسیار بیشتری در تبلیغات خود در سال ۱۴۰۲ خواهند داشت.

با بررسی ده‌ها هزار محتوای تبلیغ شده از سوی نئوبانک‌ها و نرخ کلیک آن‌ها، می‌توان نتیجه گرفت که کدام کلمات برای کاربران جذاب‌تر بوده‌اند. نئوبانک‌ها اکنون بر خدماتی مانند افتتاح حساب آنلاین، اعطای وام و… تمرکز دارند که تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد اولویت مردم، دریافت وام می‌باشد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array