به گزارش ایران دکونومی، شرکت مشاوره مدیریت ایلیا، با همکاری گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد، با هدف ارائه نگاه، بینش و خرد جمعی مدیران عامل ایرانی، طی نظرخواهی از ۳۰۰ مدیرعامل غیردولتی در ۲۷ صنعت مختلف در بازه زمانی آذر و دی‌ماه ۱۴۰۱، دومین گزارش خود را منتشر کرد تا مبنای زمانی پیش‌بینی‌ها برای سال ۱۴۰۲ و مبنای زمانی عملکرد مدیران عامل در سال ۱۴۰۱ باشد.

عدم ثبات اقتصادی و سیاسی اولین نگرانی مدیران عامل، بدون در نظر گرفتن سن آن‌ها عنوان شده‌است، اما مدیران عامل کمتر از ۴۰سال، اینترنت و فیلترینگ را به عنوان دومین دغدغه خود در کسب‌وکارشان عنوان می‌کنند. این در حالیست که این دو مورد عنوان شده، دغدغه مدیران شرکت‌های نیمه‌خصوصی نبوده است!

در این گزارش، تنها ۵ درصد از مدیران عامل به رونق اقتصادی خوش‌بین هستند.

آماری از دغدغه مدیرعاملان جوان

فهرست دغدغه‌مندی‌های مدیران عامل نشان می‌دهد 81 درصد آن‌ها عدم ثبات در ابعاد سیاسی و اقتصادی کشور را بزرگ‌ترین دغدغه خود می‌دانند. کمبود نقدینگی برای رشد سازمان از دیگر معضلاتی است که مدیران عامل با آن روبه‌رو هستند. همان‌گونه که ملاحظه می‌شود، 46 درصد از مدیران عامل با این دغدغه مواجه هستند.

عدم ثبات در قوانین و مقررات دولتی، حفظ انگیزه همکاران و اینترنت و فیلترینگ نیز به ترتیب از دغدغه‌هایی است که مدیران به آن‌ها اشاره داشتند.

طبیعی است که در شرایط نوآوری، کسب‌وکارها نیازمند تدوین قوانین جدیدی برای کسب‌وکارهای نوآورانه خود باشند و انتظار داشته باشند تا این قوانین ثابت و مختص به آن‌ها باشد. همچنین ایجاد انگیزه در کارکنان، در زمانی که مهاجرت نیروی کار رو به افزایش است و بسیاری از شرکت‌ها به ناچار دست به تعدیل نیروهای خود می‌زنند یک دغدغه مهم محسوب می‌شود.

قابل ذکر است که نقش تصمیمات حاکمیت در حل این دغدغه‌ها بسیار پررنگ می‌باشد.

 

ناامیدی از رونق اقتصادی

از مجموع مدیران عاملی که در این نظرسنجی شرکت داشتند، تنها ۵ درصد از آنها به رونق اقتصادی ایران در سال ۱۴۰۲ خوش‌بین هستند، این عدد در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۷ درصد بود. گفته می‌شود که نزدیک به نیمی از مشارکت کنندگان رکود زیادی در سال ۱۴۰۲ متصور هستند. ۴۰ درصد از آنان نیز بر این باورند که اقتصاد ایران رکود نسبی را در پیش دارد.

این گزارش نشان می‌دهد که ۴۷ درصد از مدیران عامل به رشد عملکرد مالی سازمان خود در سال پیش رو امیدوارند و رشد نسبی یا زیادی را پیش‌بینی می‌کنند، اما شرکت‌های کوچک‌تر و تولیدی هستند که بیشترین امیدواری را برای عملکرد مالی خود متصور شده‌اند.

افت مالی، تجربه ۱۴۰۱ کسب‌وکارها

تورم شدید، فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، افزایش نارضایتی‌های عمومی و… همه از عواملی بودند که در سال ۱۴۰۱ بر عملکرد مالی کسب‌وکارها، به ویژه کسب‌وکارهای کوچک اثر گذاشتند. بیش از ۵۰ درصد از مدیران عامل از افت مالی در کسب‌وکار خود در سال گذشته خبر دادند و تنها ۱۰درصد بودند که رشد مالی را تجربه کرده‌اند. اما آنها نیز به همراه رشد خود طی دو سال ۳۰ درصد کاهش داشته‌اند.

65 درصد از مدیران عامل مشارکت‌کننده در پیمایش حاضر اذعان کرده‌اند که در سال 1401 به‌طور متوسط تمرکز و توجهشان درخصوص وضعیت شرکت بر مسائل جاری و عملیاتی سازمان متمرکز بوده است. برای سایر مدیران عامل، تمرکز اصلی فکری و زمانی روی مسائل مرتبط با توسعه و رشد کسب‌و‌کار و به تعبیری آینده سازمان بوده است.

اپلیکیشن‌های پر اولویت مدیران

در بخش دیگری از این گزارش که به سبک زندگی و کاری این مدیران پرداخته شده، آنها، اینستاگرام و واتساپ را پر اولویت‌ترین شبکه اجتماعی خود معرفی کردند و تلگرام و لینکدین را در جایگاه‌های بعدی از لحاظ اولویت قرار دادند. این افراد به طور متوسط دو ساعت از وقت خود را در روز به شبکه‌های اجتماعی اختصاص می‌دهند.

 

داده‌های جمع‌آوری‌شده نشان می‌دهد 65 درصد از مدیران عامل استرس شدید روزانه و هفتگی را تجربه می‌کنند؛ درحالی‌که در سال 1400 این مقدار 50 درصد بود. سه درصد از مدیران عامل نیز بدون استرس زندگی می‌کنند و 10 درصد هم فقط یکی‌دو بار در سال با استرس شدید مواجه می‌شوند.

طبق این گزارش، میانگین ساعت کاری مدیران عامل نسبت به سال 1400، یک ساعت در روز کاهش یافته است. آن‌ها به‌طور متوسط روزانه 10 ساعت کار می‌کنند.

مخاطبان اصلی گزارش پیش رو مدیران عامل ایران، فعالان کسب‌وکار، سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران حوزه کسب‌وکار، سیاست‌گذاران حوزه اقتصاد کلان کشور و مشاوران مدیریت و متخصصان صنعت هستند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array