به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، کمپانی عظیم علی‌ بابا عملکردی فراتر از انتظارات کارشناسان در سه‌ماه نخست سال 2023 از خود نشان داد.

غول صنعت تکنولوژی، علی‌ بابا، در روز پنجشنبه گزارش مالی سه‌ماهه ابتدایی خود را منتشر کرد. بر اساس این گزارش مالی، درآمد کمپانی علی‌ بابا نسبت به سال گذشته 2% افزایش داشته است.

اما در هرصورت، خبرها حاکی از آن هستند که شرایط اقتصادی فعلی در کشور چین نسبت به 8 ماه گذشته، بهبود چشمگیری داشته است. وضعیت کمپانی‌های تکنولوژی به‌دلیل آسیب‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا رو به وخامت گذاشته بود. نرخ فروش افت کرده و امید از این بازار رخت بربسته بود.

اما اکنون و پس از گذر از این دوران، آمار و ارقام بهتری در زمینه گزارشات مالی و سطح درآمد به چشم می‌خورد و به‌نظر می‌رسد که شرایط اقتصادی در این کشور رو به بهبود است. غول موتورهای جستجو در کشور چین، Baidu و کمپانی Tencent، مالک شبکه اجتماعی محبوب WeChat نیز از افزایش درآمد خود در این بازه زمانی گزارش داده‌اند.

قلب کمپانی علی‌ بابا، یعنی تجارت الکترونیک و بخش خدمات ابری، متحمل افتی در نرخ بازده خود شده‌اند، اما این افت شدید نبوده است. همچنین به گفته این کمپانی، در ماه مارچ وضعیت فروش آنلاین بهبود یافته است.

اخیراً تغییرات زیرساختی مهمی در این کمپانی صورت گرفته و در بیانیه‌ای اعلام شده بود که کمپانی علی بابا به ۶ بخش مجزا تقسیم خواهد شد. هر بخش مدیرعامل و هیئت‌مدیره خاص خود را خواهد داشت و قرار است دنیل ژانگ مدیرعامل بخش فضای ذخیره‌سازی ابری باقی بماند.

علی بابا

در زمان نگارش این مقاله و پس از انتشار این گزارش مالی، ارزش سهام کمپانی علی‌ بابا حدود 1% کاهش یافته بود.

عملکرد بخش فروش محصولات فیزیکی در پلتفرم Taobao and Tmall علی‌ بابا، بدون درنظر گرفتن سفارشات پرداخت‌نشده، نسبت به سال گذشته کمی افت داشته است.

درعین حال، فروش مستقیم و درآمدهای حاصل از آن حدوداً 1% افت داشته که البته دلیل اصلی آن کاهش میزان فروشگاه‌های آنلاین به‌خاطر ضرر و زیان‌های ناشی از کووید-19 در ماه ژانویه بوده است.

بر اساس گزارشات، کمپانی علی‌ بابا قصد دارد سهام بخش زیرمجموعه خود، متخصص در فروش خواروبار و مایحتاج روزانه را نیز به‌صورت عمومی عرضه کند.

اظهارات مدیرعامل کمپانی علی‌ بابا

دنیل ژانگ، رئیس و مدیراجرایی علی‌ بابا در بیانیه‌ای اعلام کرد: “در دنیایی که دارای پیچیدگی‌‌های فراوانی است، ما در کمپانی علی‌ بابا قدم در مسیری گذاشته‌ایم که به‌واسطه آن بتوانیم بنیان‌ و ویژگی‌های رقابتی کسب‌وکار خود را در جهت رسیدگی به نیازهای مشتریان، خدمات‌رسانی باکیفیت و دستیابی به فرصت‌های جدید، تقویت کنیم.”

ژانگ همچنین به این مسئله اشاره کرد که کمپانی علی‌ بابا قصد دارد بخش خدمات ابری خود را آماده پروسه واگذاری کند و اقدامات مربوط به آن تاییدیه‌های لازم را دریافت کرده‌اند. این واگذاری قرار است از طریق توزیع حق سهام به سهامداران صورت گیرد، و هدف آن حرکت در مسیر تقویت استقلال این کمپانی و عرضه سهام آن به‌عنوان یک مؤسسه مستقل و عمومی است.

کمپانی علی‌ بابا افزود: “ما قصد داریم اقدامات مربوط به این واگذاری را به روشی کاملاً مقرون‌به‌صرفه از لحاظ مالیاتی برای سهامداران خود انجام دهیم. هدف ما نهایی‌سازی پروسه این واگذاری در 12 ماه آینده، فارغ از شرایط، تراکنش‌ها و تاییدیه‌هاست.”

کمپانی بزرگ تکنولوژی در چین امیدوار است که با کمک هوش مصنوعی بتواند قصه جدیدی را برای سهامداران روایت کند. دنیل ژانگ، مدیرعامل کمپانی علی بابا، هوش مصنوعی را ابزاری توصیف کرد که “قادر است تمام جنبه‌های زندگی ما را دگرگون سازد.”

این کمپانی‌ها امیدوارند سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در زمینه هوش مصنوعی، ضرر و زیان‌های صورت‌گرفته در بخش خدمات ابری آنها را تا حدی جبران کند.

اخیراً هم کمپانی علی بابا و هم کمپانی Baidu، به جمع دیگر رقبا در مسیر توسعه هوش مصنوعی تخصصی خود پیوسته‌اند. بر اساس گزارشات، علی بابا در جستجوی کمپانی‌های مختلفی برای آزمایش چت‌بات هوش مصنوعی خود Tongyi Qianwen و پیوستن به موج محبوبیت هوش مصنوعی در میان عموم است.

همچنین Baidu نیز از رقیب چینی ChatGPT، چت‌بات Ernie Bot رونمایی کرده است.

منبع: InvestingNew York Times

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array