به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بر اساس داده‌های پلتفرم تحلیلی دون‌آنالیتیکس (Dune Analytics)، حجم فروش ماهانه توکن‌های غیرمثلی (NFT‌ها) مبتنی بر دو شبکه اتریوم (ETH) و پالیگان (MATIC) در بازار پیشروی اُپن‌سی (OpenSea)، سه ماهه دوم سال جاری را درحالی به اتمام رسانده است که پایین‌ترین سطح خود از آغاز سال تاکنون را تجربه می‌کند.

اطلاعات ارائه‌شده نشان می‌دهد که فروش NFTهای مبتنی بر اتریوم در این بازار تا پایان فوریه (اوایل اسفند 1401) به ۶۴۳.۶۱ میلیون دلار رسید که بالاترین سطح ۹ ماهه آن بود. با این حال، به دلیل کاهش علاقه سرمایه‌گذاران به NFTهای عکس پروفایل، که منجر به کاهش فشار فروش شد، بازار اُپن‌سی (OpenSea)، تا پایان ژوئن (اوایل تیر 1402)، 75 درصد کاهش فروش ماهانه را به ثبت رساند.

کاهش حجم معاملات توکن‌های غیرمثلی

در طول دوره سه ماهه مورد بررسی، بازار اُپن‌سی (OpenSea)، از نظر NFTهای مینت شده در بستر اتریوم، بیشترین فروش را در ماه آوریل ثبت کرد. فروش ماهانه در این بازه زمانی به 285.98 میلیون دلار رسید. در ماه می، کاهش 36 درصدی در نرخ فروش ثبت شد و در پایان ژوئن با فروش کلی 161.79 میلیون دلاری، اُپن‌سی (OpenSea) شاهد کاهش 43 درصدی حجم فروش در یک دوره 90 روزه بود.

کاهش فروش توکن‌های مبتنی بر اتریوم

جالب اینجاست که علیرغم اینکه ماه ژوئن رکورد کمترین حجم فروش NFTهای مبتنی بر اتریوم در اُپن‌سی (OpenSea) را داشت، داده‌های Dune Analytics حاکی از این است که این ماه شاهد افزایش 82 درصدی تعداد فروش NFTهای مبتنی بر اتریوم بوده است. در ماه می، تنها 246857 قطعه NFT ضرب شده در شبکه اتریوم در بازار اُپن‌سی فروخته شد. در ماه ژوئن، این رقم از مرز 450000 عبور کرد. با این حال، این بازه سه ماهه، همچنان با 23 درصد کاهش تعداد فروش NFTها همراه بود.

در بازه سه ماهه گذشته، NFTهای مبتنی بر شبکه پالیگان نیز در بازار اُپن‌سی عملکرد بهتری نداشتند. داده‌های موجود، کاهش 59 درصدی حجم فروش ماهانه این توکن‌ها را نشان می‌دهد. پس از رکوردشکنی حجم فروش NFTها تا مرز 83.49 میلیون دلار در ماه فوریه، فروش توکن‌های مبتنی بر پالیگان از آن زمان 89 درصد کاهش را تجربه کرده است.

بازار بلو چیپ نیز از این کاهش در امان نبود

بر اساس داده‌های NFTgo، شاخص NFTهای بلو چیپ نیز در سه ماهه دوم سال جاری متحمل زیان سنگینی شده است. این شاخص با ارزیابی ارزش بازار مجموعه‌های NFT بلو چیپ برای تعیین عملکرد آنها محاسبه می‌شود. در  تاریخ 30 ژوئن (9 تیر) این شاخص با رقم 5990 اتریوم (ETH)، طی این دوره 28 درصد کاهش را نشان داد.

پروژه‌های NFT پیشرو مانند کریپتوپانک و کلوپ میمون‌های کسل (BAYC) نیز به تدریج شاهد کاهش کف قیمت‌ خود در شش ماه گذشته بوده‌اند. بعد از معامله شدن یکی از قطعه‌های مجموعه BAYC  با قیمت متوسط 31.5 اتر (ETH)، قیمت کف آن از آغاز سال 54 درصد کاهش یافته است. ارزش توکن‌های کریپتوپانک نیز در مدت مشابه 34٪ کاهش یافته است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع:  ambcrypto

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array