به گزارش ایران دکونومی و بر اساس گزارش منتشر شده از شاپرک، ارزش تراکنش‌های شبکه پرداخت در دی‌ماه سال جاری نسبت به دی‌ماه سال گذشته ۱۰ درصد کاهش داشته است. مقایسه ارزش اسمی و ارزش حقیقی تراکنش‌‌ها از ناتزاری رشد مبالغ در ارزش اسمی و کاهش ۱۰ درصدی ارزش تراکنش‌ها حکایت دارد.

گزارش ماه گذشته شاپرک بیانگر این است که علاوه بر تعداد تراکنش‌ها، مبلغ تراکنش‌ها نیز کاهش ۱۱۹ میلیون تومانی داشته است، که نشان از کاهش ۳ درصدی تعداد تراکنش‌ها و کاهش ۱.۴ درصدی مبلغ تراکنش‌ها نسبت به ماه قبل از آن (آذر) دارد.

تعداد تراکنش های شاپرک در دی ماه

مقایسه ارزش اسمی و ارزش حقیقی تراکنش‌ها نشان می‌دهد که شبکه پرواخت در دی ماه نسبت به آذر ماه با رشد ۱.۲۴ درصدی در ارزش اسمی و افت ۱.۳۵ درصدی در ارزش حقیقی تراکنش‌ها روبه‌رو شده است.  بنابراین ارزش تراکنش‌های شاپرک در دی‌ ماه نسبت به آذر ماه در مواجه با اثرات تورمی، ۱.۳۵ درصد سقوط کرده است.

این گزارش نشان می‌دهد که ارزش تراکنش های شاپرک از دی ماه سال گذشته تا دی ماه سال جاری با ۹.۸ درصد کاهش در ارزش حقیقی در مقابل رشد بیش از ۲۴ درصدی در ارزش اسمی روبه‌رو بوده است.

ارزش اسمی و حقیقی تراکنش های شاپرک

بنابر گزارش دی ماه شاپرک، ابزار پذیرش اینترنتی بیش از ۴ درصد افزایش داشته و کارتخوان فروشگاهی با۱.۴ درصد رشد، در صدر ابزارهای پذیرش قرار گرفته‌اند. شایان ذکر است که ابزارهای پذیرش در دی ماه ۱.۶۸ درصد افزایش داشته است.

در مجموع کارتخوان فروشگاهی (بیش از ۹۱ درصد)، ابزار پذیرش اینترنتی (۶.۳۲ درصد) و ابزار پذیرش موبایلی (۲.۴۹ درصد) کلیت ابزارهای پذیرش شبکه پرداخت را تشکیل می‌دهند.

در شاخص ارزیابی شرکت‌های PSP شرکت به‌پرداخت ملت از مبلغ تراکنش‌ها سهم ۲۰.۱۵ درصدی داشته و در صدر جدول قرار دارد و شرکت پرداخت الکترونیک سامان با اختلاف یک درصدی ، بعد از به‌پرداخت ملت قرار دارد. پرداخت الکترونیک سداد (۱۱ درصد) در جایگاه سوم و تجارت الکترونیک پارسیان (۱۰ درصد) چهارم است.

الکترونیک کارت دماوند و فراپردازان آروند امید کمترین میزان سهم را داشته و آخر این لیست قرار دارند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array