به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی،  پس از آنکه اپل گزارش درآمد سه ماهه دوم سال مالی خود را با ارقامی بالاتر از سطوح برآوردشده منتشر کرد، از آغاز یک برنامه بازخرید سهام گسترده خبر داد. همزمان با انتشار این خبر، ارزش سهام شرکت حدود 7 درصد بیشتر شده است.

طبق اعلام اپل، هیئت مدیره شرکت 110 میلیارد دلار برای بازخرید سهام آن تخصیص داده است که نسبت به مجوز 90 میلیارد دلاری سال گذشته، 22 درصد افزایش را نشان می‌دهد. بر اساس داده‌های Birinyi Associates، این بزرگترین طرح بازخرید سهام در تاریخ اپل است. با وجود این اعداد رضایت‌بخش، در این گزارش اذعان شده است که فروش کلی شرکت 4 درصد و فروش دستگاه‌های آیفون تا 10 درصد کاهش را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

طبق گزارش منتشرشده، عملکرد این شرکت در برابر برآوردهای تحلیلگران LSEG در سه ماهه منتهی به 30 مارس اینگونه بوده است:

  • سود به ازای هر سهم: 1.53 دلار در مقابل 1.50 دلار
  • درآمد: 90.75 میلیارد دلار در مقابل 90.01 میلیارد دلار
  • درآمد فروش آیفون: 45.96 میلیارد دلار در مقابل 46.00 میلیارد دلار
  • درآمد فروش آیپد: 5.6 میلیارد دلار در مقابل 5.91 میلیارد دلار
  • درآمد فروش مک: 7.5 میلیارد دلار در مقابل 6.86 میلیارد دلار
  • درآمد حاصل از فروش سایر محصولات: 7.9 میلیارد دلار در مقابل 8.08 میلیارد دلار
  • درآمد بخش خدمات: 23.9 میلیارد دلار در مقابل 23.27 میلیارد دلار
  • حاشیه ناخالص: 46.6 درصد در مقابل 46.6 درصد

تیم کوک، مدیر عامل اپل به استیو کواچ از CNBC گفت که پیش‌بینی می‌شود فروش کلی شرکت در طول سه ماهه منتهی به ژوئن رشد “تک رقمی” داشته باشد. لازم به ذکر است که اپل در سه ماهه منتهی به ژوئن سال قبل، 81.8 میلیارد دلار درآمد داشت که در مقابل پیش بینی 83.23 میلیارد دلاری تحلیلگران قرار گرفت.

بازخرید سهام اپل

جزئیات گزارش درآمد سه ماهه دوم سال مالی اپل

بنابر این گزارش، در سه ماهه دوم سال، اپل درآمد خالص 23.64 میلیارد دلار یا 1.53 دلار به ازای هر سهم را تجربه کرده است که 2 درصد کاهش نسبت به 24.16 میلیارد دلار یا 1.52 دلار به ازای هر سهم در دوره قبلی را نشان می‌دهد.

به علاوه، فروش آیفون در سه ماهه دوم تقریبا 10 درصد کاهش یافته و به 45.96 میلیارد دلار رسیده است که نشان دهنده تقاضای ضعیف برای نسل فعلی گوشی‌های هوشمندی است که در ماه سپتامبر عرضه شدند. این فروش مطابق با برآوردهای تحلیلگران بوده است.

فروش مک بوک‌های شرکت با 4 درصد افزایش در این بازه زمانی، به 7.45 میلیارد دلار رسیده است، اما هنوز هم پایین‌تر از رکورد ثبت شده این بخش در سال 2022 است. این افزایش فروش بیشتر ناشی از مدل‌های جدید مک بوک ایر این شرکت بوده است که با تراشه M3 ارتقا یافته در ماه مارس عرضه شد.

فروش سایر محصولات اپل مثل اپل واچ و ایرپادز، در مقیاس سالانه 10 درصد کاهش یافته و به 7.9 میلیارد دلار رسیده است. به علاوه، اپل در طول این دوره سه ماهه، اولین دسته از محصولات جدید خود مثل هدست‌های واقعیت مجازی ویژن پرو را عرضه کرد، اما انتظار می‌رود این دستگاه 3500 دلاری، در مقایسه با سایر محصولات اصلی اپل، به تعداد کمتری فروخته شود.

اپل از سال 2022 تاکنون آیپد جدیدی عرضه نکرده است که این امر باعث کاهش فروش آن شده است. درآمد این بخش اکنون 17 درصد کاهش یافته و به 5.6 میلیارد دلار رسیده است. انتظار می‌رود اپل در تاریخ 7 می (18 اردیبهشت) آیپدهای جدیدی را معرفی کند که می‌تواند تقاضا در این بخش را دوباره احیا کند.

ناگفته نماند که فروش محصولات اپل در چین که سومین منطقه بزرگ تقاضای اپل است، با کاهش 8 درصدی به 16.37 میلیارد دلار رسیده است که به میزان قابل توجهی از فروش 15.25 میلیارد دلاری پیش‌بینی شده توسط تحلیلگران FactSet بهتر است.

منبع: cnbc

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array