تهیه گزارش درباره وضعیت فعلی هوش مصنوعی به‌علت وضعیت دائماً ناپایدار و درحال تغییر این تکنولوژی، کار بسیار سختی‌ است. زیرا ممکن است حتی در زمان انتشار مقاله‌، وضعیت در دنیای هوش مصنوعی کاملاً تغییر کرده باشد.
اما با این حال، هنوز ترندها و نتایج مهمی در گزارش 386 صفحه‌ای استنفورد درباره این تکنولوژی پیچیده وجود دارد که می‌توان به آنها پرداخت.

به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، برای تهیه این گزارش، بخش AI Index دانشگاه استنفورد از مؤسسه Human-Centered Artificial Intelligence با همکاری متخصصان آکادمیک و بخش خصوصی، به‌مدت بیش از یک سال تلاش کردند تا اطلاعات کافی و پیش‌بینی‌هایی در این زمینه را جمع‌آوری کنند.
از آنجایی‌که تدوین این گزارش از سال گذشته آغاز شده (و احتمالاً کار تهیه گزارش بعدی نیز از همین حالا شروع شده)، اطلاعات ثبت شده در این گزارش کمی از وضعیت فعلی عقب افتاده و تازگی ندارند، اما چنین گزارشاتی اهمیت بسیاری برای تعیین وضعیت فعلی یک صنعت دارند.

گزارش امسال شامل سرفصل‌هایی از جمله: تحلیل جدید درباره مدل‌های پایه‌ای – تخمین هزینه‌های آموزش – تاثیر سیستم‌های هوش مصنوعی بر محیط اطراف – نظرات عمومی و ترندهای هوش مصنوعی است.

 

در ادامه متن، مهم‌ترین نتایج ثبت‌شده در این گزارش را بررسی خواهیم کرد:

روند پیشروی هوش مصنوعی در یک دهه گذشته، از صرفاً “یک ایده آکادمیک بودن” فراتر رفته و حالا وارد صنعت تکنولوژی شده‌است و قصد تغییر نیز ندارد.

آزمایش کردن این مدل‌ها دیگر با مقیاس‌‌ها و محک‌های سنتی قابل انجام نیست و ممکن است نیاز به الگوواره جدیدی برای سنجیدن این تکنولوژی باشد.

ردپای انرژی (اثری که فعالیت‌های انسانی با تولید دی‌اکسید کربن بر محیط‌زیست می‌گذارد) آموزش و تعلیم هوش مصنوعی به میزان قابل‌توجهی رسیده است اما هنوز مشخص نیست که درچه موارد دیگری کارایی را افزایش دهد.

تعداد اتفاقات و جنجال‌های ناشی از هوش مصنوعی، از سال 2012 تا کنون 26 برابر افزایش یافته‌است که درواقع عدد کمی است.

عنوان‌های شغلی و کارهای مربوط به هوش مصنوعی درحال افزایش هستند، اما نه به آن سرعتی که انتظار می‌رفت.

با این‌حال سیاست‌مداران برای تدوین یک لایحه قطعی برای هوش مصنوعی با مشکلاتی مواجه شده‌اند، و به باور اکثریت چنین تلاشی یک اقدام احمقانه است.

سرمایه‌گذاری‌ها به‌طور موقت افت کرده‌اند، اما همین افت پس از یک افزایش نجومی در دهه گذشته اتفاق افتاده‌است.

 

گزارش

 

بیش از 70% جوامع چین، عربستان سعودی و هند بر این باورند که مزایای هوش مصنوعی بسیار بیشتر از معایب آن خواهد بود، اما در آمریکا فقط 35% چنین عقیده‌ای داشتند.

تولید یک مدل زبانی که طبق آمار و ارقام کاملاً بی‌طرف باشد کار بسیار سختی است، اما شواهد نشان داده‌اند که استفاده از هوش مصنوعی بی‌غرض برای ورود به مسائل چالش‌برانگیز، انتخاب بهتری است.

در مورد روند افزایشی 26 برابری جنجال‌های ناشی از هوش مصنوعی، این ارقام قبل از فراگیر شدن ChatGPT و دیگر مدل‌های بزرگ زبانی ثبت شده‌اند. و درحال حاضر با پیشرفت‌های حاصل شده در خروجی‌های تصویری، این ارقام قطعاً بیشتر نیز خواهند شد.

یکی دیگر از شاخصه‌های هوش مصنوعی، باید چک کردن صحت و سقم حقایق در سطح اینترنت باشد. این تکنولوژی باید قادر باشد با بررسی کردن بیانیه‌ها و متون، از مورد اعتماد بودن آن منبع اطمینان حاصل کند.
اما متاسفانه روند فعلی این نیست. هوش مصنوعی نه‌تنها در تشخیص منابع مورد اطمینان عملکرد قابل‌قبولی ندارد، بلکه خود آن نیز ممکن است به‌عنوان یکی از منابع غیرقابل اطمینان محسوب شود.

 

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array