به گزارش ایران دکونومی، معامله و به عبارتی ترید در بازار رمزارزها در جهان سیری صعودی دارد، به‌طوری که براساس گزارش شرکت دیلی هودل، در میانه سال 2022 بیش از 320 میلیون نفر در دنیا دارایی دیجیتال در کیف پول رمز ارزی خود داشته‌اند. اما سهم ایرانیان از بازار بزرگ رمزارزها در سال 1401 چقدر بوده است؟ کدام رمز ارزها محبوبتر بوده‌اند؟ در این گزارش قصد داریم بررسی جامعی از بازار ارز دیجیتال در سالی که گذشت را ارائه دهیم. با ما همراه شوید.

براساس گزارش سالیانه نوبیتکس، در سالی که گذشت بازار رمزارزها روندی نزولی را تجربه کرد. بیت کوین که سال 2022 را پس از سقوط از محدوده 68 هزار دلار، با قیمت 47 هزار دلاری شروع کرده بود به این روند نزولی ادامه داد. در سال گذشته هیجانات در بازار کم شد و تعداد معاملات کاهش یافت.  گرچه آمار سالانه نوبیتکس نشان دهنده کاهش تعداد معاملات کابران ایرانی در این سال و کاهش روند صعودی ورود افراد جدید به بازار رمزارزهاست، اما تحولات زیادی هم صورت گرفت که چشم انداز خوبی از آینده دنیای رمز ارزها تصویر کرده است.

گردش مالی ایرانیان در حوزه رمزارز

به گزارش دنیای اقتصاد، طبق آمارهای غیر رسمی حجم رمز ارز کیف پول ایرانی‌ها در سال 1401 حدود 8 میلیارد دلار بوده است. البته این میزان نسبت به ارزش کل بازار رمزارزها که در اواسط اسفند 1401 بیش از یک هزار میلیارد دلار بود، کمتر از یک درصد محسوب می‌شود. بازار رمز ارز در حالی سال گذشته را در محدوده بالای یک هزار میلیارد به پایان رساند که تا قبل از آغاز سال 2023 میلادی ارزش این بازار به زیر 800 میلیارد دلار هم رسیده بود.

7 اتفاق مهم فضای ارزهای دیجیتال در سال 1401

فضای ارزهای دیجیتال در سالی که گذشت اتفاقات جالب توجهی را پشت سر گذاشت. در اینجا به هفت اتفاق مهم فضای ارزهای دیجیتال کشور در سال 1401 خواهیم پرداخت؛

  • اعمال محدودیت برای واریز و برداشت ریالی در صرافی‌ها.
  • ثبت اولین واردات رسمی با ارزهای دیجیتال. از اواخر سال 1400 زمزمه‌های استفاده از رمزارزها برای واردات به گوش می‌رسید. سازمان امور مالیاتی نیز در آذر ماه اعلام کرد، مراکز استخراج رمزارز در صورتی که محصول خود را صادر و ارز حاصل از آن را براساس ضوابط بانک مرکزی به چرخه اقتصادی کشور برگردانند، مشمول مزایای مقرر در قوانین و مقررات مالیاتی خواهند شد. در نهایت و با وجود استقبال مقامات دولتی از به کار گیری ارزهای دیجیتال برای واردات در کشور، صالح آبادی (رئیس بانک مرکزی وقت) با فاصله سه روز از اعلام خبر ثبت اولین سفارش واردات با ارزهای دیجیتال، در یک برنامه تلویزیونی گفت که خرید و فروش رمزارز خارج از چهارچوب و برای مبادله و سرمایه گذاری ممنوع است و به رسمیت شناخته نمی‌شود.

رمزارز

  • شروع آزمایش ریال دیجیتال
  • اختلال اینترنت و محدودیت ایجاد شده برای کسب و کارها
  • منع صرافی‌ها از ارائه خدمات به اتباع خارجی

دی ماه سال گذشته پلیس فتا سندی را حاوی الزامات انتظامی و امنیتی فعالیت صرافی‌های داخلی ارز دیجیتال منتشر کرد که حاوی بخش‌های بحث برانگیزی مثل الزام فعالیت صرافی‌ها به صورت شرکت تضامنی، الزام افزایش سقف حجم معاملات کاربران ایران به صورت پله‌ای و اعلام مشخصات کیف پول‌های مورد استفاده صرافی‌ها به پلیس فتا بود.

از دیگر بخش‌های این الزامات منع صرافی‌های داخلی از ارائه خدمات به اتباع خارجی بود.

  • پذیرش ارزهای دیجیتال در جریان جام جهانی؛ برنامه‌ای که عملی نشد
  • رکورد شکنی تتر

نمودار قیمت تتر

به گزارش وبسایت ارز دیجیتال (arzdigital) تتر در اوایل فروردین 1401 با قیمتی حدود 26000 تومان در صرافی‌های داخلی خرید و فروش می‌شد. در آخرین روز از این سال اما، هر تتر چیزی معادل 52000 تومان ارزش داشت؛ یعنی یک رشد 100 درصدی. حتی در مقطی قیمت تتر در برخی صرافی‌های داخلی از 60000 تومان هم فراتر رفت. در مجموع شرایط نرخ ارز در سال 1401 به نحوی بود که تتر به نسبت سایر ارزهای دیجیتال که قیمت دلاری ثابتی ندارند سودآور بود.

محبوبترین رمزارزهای قابل معامله در بین ایرانیان

رمزارز های محبوب

براساس گزارش فردای اقتصاد، دوج کوین با 18 درصد تراکنش در بین صرافی‌های داخلی بیشترین محبوبیت را در بین کاربران ایرانی داشت، رمز ارزی که از لحاظ بنیادی بسیار ضعیف و به واسطه تبلیغات ثروتمندترین فرد جهان (ایلان ماسک) به شهرت رسید.

دومین رمز ارز محبوب کاربران ایرانی تتر است. استیبل کوین تتر در سال 1400 رتبه ششم را داشت، اما ظاهراً تمایل به این رمز ارز در طول یک سال گذشته دو برابر شده است.

رتبه سوم به بیت کوین تعلق دارد. بیت کوین برای دومین سال متوالی در این جایگاه قرار گرفت. در رتبه‌های چهارم و پنجم اتریوم و شیبا قرار دارند.

کاردانو در سال 1401 با اندکی تنزل نسبت به سال 1400 (رتبه پنجم) در جایگاه ششم قرار گرفت که دلیل آن را می‌توان به ریزش شدید این رمز ارز و نا اطمینانی از رشد قیمتی آن نسبت داد.

میزان مشارکت خانمها در بازار کریپتو سال 1401

براساس گزارش سالانه نوبیتکس، سهم خانم‌ها در بین کاربران رمزارزی سال 1401 حدود 6 درصد رشد داشته و از 16 به 22 درصد افزایش یافته است. افزایش مشارکت خانم‌ها در بازار رمزارزها را می‌توان به افزایش تبلیغات، دانش و آگاهی زنان در این حیطه نسبت داد. گرچه زنان حدود 22 درصد از کاربران بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل داده‌اند، اما میانگین دارایی آنها کمتر از مردان است، به‌طوری‌که تنها 16 درصد از دارایی‌های موجود در کیف پول نوبیتکس کاربران، متعلق به زنان بوده و 86 درصد از دارایی‌ها در اختیار کاربران مرد است. در مجموع میانگین دارایی زنان، حدود 23 درصد از میانگین کل دارایی کاربران کمتر است.

چشم انداز 1402

راد (مدیر عامل نوبیتکس) بر این باور است که سال پیش رو می‌تواند با حمایت و قانون‌گذاری تصمیم سازان سال شکوفایی صنعت رمز ارز برای ایران بوده و با تکیه بر دانش جوانان نخبه امکان ارزآوری، تسهیل مبادلات بین‌المللی و ایفای نقش در اقتصاد نوظهور جهانی در حوزه رمزارزی کلید بخورد. کما اینکه کشورهای همسایه به درستی چنین فرصتی را کشف و اقدامات لازم را با سرعت چشم گیر از سال قبل شروع کرده‌اند.

در سال 1401 بازار رمزارزها دو شوک بزرگ یعنی سقوط پروژه لونا و ورشکستگی یک صرافی نسبتاً بزرگ را تجربه کرد و توانست تا حدی این دو اتفاق را هضم کند و با درس گرفتن از این شکست‌ها آینده‌ای استوارتر و قدرتمندتر را رقم بزند.

سال پیش رو سال تقویت و توسعه نقاط اتصال (پل‌های ارتباطی) و هم افزایی شبکه‌های مختلف در راستای تقویت زیرساخت‌های مالی غیر متمرکز خواهد بود. با چنین شناختی، تجربه آفرینی و مشارکت در اقتصاد متمرکز در سطح جهانی، افق پیش روی چشم ما را می‌سازد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

برای مشاهده آخرین اخبار اقتصادی کلیک کنید

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array