به گزارش ایران دکونومی، گزارش جدید بانک جهانی منتشر شده و در آن آمده است که بیماری‌های غیرواگیر تهدیدی فزاینده برای سلامت عمومی و عملکرد اقتصادی شورای همکاری خلیج فارس هستند و همین موضوع یکی از دلایل کاهش رشد اقتصادی این کشورها خواهد بود.

در گزارش بانک جهانی آمده است که پیش‌بینی می‌شود اقتصادهای شورای همکاری خلیج‌فارس معروف به جی سی سی (GCC) در سال 2023 با سرعت کمتری نسبت به سال قبل رشد کنند که این ناشی از کاهش درآمدهای نفت و گاز و رکود اقتصاد جهانی است. انتظار می‌رود شورای همکاری خلیج فارس در سال 2023 به میزان 2.5 درصد و در سال 2024 به میزان 3.2 درصد رشد اقتصادی داشته باشند. این خبر در حالی منتشر شده است که تولید ناخالص داخلی منطقه در سال 2022 در حدود 7.3 درصد بوده است.

دلایل کاهش رشد اقتصادی شورای همکاری خلیج فارس

براساس این پیش‌بینی، علت این کاهش عملکرد عمدتاً مربوط به کاهش درآمد ناشی از هیدروکربنهاست؛ چرا که انتظار می‌رود پس از اعلام کاهش تولید اوپک پلاس در آوریل 2023 و کاهش رشد اقتصاد جهانی، میزان صادرات این بخش در سال 2023 حدود 1.3 درصد کاهش یابد. با این حال، در بخش‌های غیرنفتی رشدی در حدود 4.6 درصد پیش‌بینی شده است که می‌تواند تا حدود کسری مربوط به کاهش تولید نفت را جبران کند.

آخرین بیانیه بانک جهانی (GEU) بیان می‌کند که با این وجود، اصلاحات ساختاری انجام شده در چند سال گذشته، توانسته است تا حدودی میزان این کاهش رشد اقتصادی را تعدیل نماید؛ که از آن جمله می‌توان به بهبود فضای کسب و کار و رقابت، و بهبود کلی در مشارکت نیروی کار زنان در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس اشاره نمود.

بانک جهانی همچنین به این موضوع می‌پردازد که چگونه بیماری‌های غیرواگیر (NCD) به علت اصلی مرگ و میر و عوارض تبدیل شده‌اند و نزدیک به 75 درصد از کل مرگ و میرها را تشکیل می‌دهند.

این گزارش همچنین بر هزینه قابل توجه بیماری‌های غیرواگیر برای اقتصاد کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تاکید می‌کند. مطالعه منتشر شده در مجله اقتصاد پزشکی، هزینه‌های پزشکی مستقیم هفت بیماری غیرواگیر مهم را تنها در سال 2019 حدود 16.7 میلیارد دلار برآورد کرد. همین مطالعه نشان داد که بیماری‌های غیرمستقیم نیز هزینه‌های غیرمستقیم قابل توجهی را از طریق تأثیرات نامطلوب بر سرمایه‌های انسانی به اقتصادشان تحمیل می‌کنند. ضررهای ناشی از بهره وری نیروی کار به تنهایی بیش از 80 میلیارد دلار برای اقتصادهای شورای همکاری خلیج فارس در سال 2019 هزینه داشته است. با افزایش جمعیت و همراه با شیوع بیماری‌های غیرواگیر، انتظار می‌رود این هزینه‌ها فقط در آینده افزایش یابد.

آخرین اخبار اقتصادی

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: worldbank

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array