به گزارش ایران دکونومی، تا این لحظه از معاملات در بازار سرمایه، شاخص کل بورس اوراق بهادار با (0.50%) افزایش به سطح ۲ میلیون و ۱۵9 هزار واحدی رسیده است.

شاخص کل فرابورس نیز با (0.84%) افزایش در کانال 25 هزار و 65 واحدی قرار گرفته است.

شاخص كل (هم وزن) نیز با ( 0.41 %) افزایش در کانال 733 هزار واحدی قرار دارد.

تا این لحظه از معاملات نمادهای فولاد، فملی و خودرو بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص کل گذاشتند.

نقشه بازار سرمایه تا این لحظه از معاملات (یکشنبه27 اسفند۱۴۰۲)

صنایع برنده بورس 1402

بررسی بازدهی قیمتی صنایع در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که صنعت «سخت‌افزار و تجهیزات» با بازدهی حدود ۹۵درصد برترین صنعت سال بوده است. در سالی که گذشت، تثبیت قیمت دلار فرصت خوبی را برای صنایع کوچک‏تر فراهم کرد و مانع از رشد صنایع بزرگ بازار شد.

عدم‌رشد صنایع بزرگ به دلیل سرکوب نرخ دلار و فروش آنها و همچنین دخالت در قیمت‌گذاری خوراک صنایع بزرگ سبب شد تا شاخص کل نیز روزهای رکودی را تجربه کند. صنعت سخت‌افزار و تجهیزات با رشد 95درصدی، برترین صنعت سال معرفی شد.

وبه نظر می‌رسد بازدهی صنایع ریالی از دلاری پیشی گرفته و صنایعی نظیر سیمان، لاستیک و پلاستیک و انبوه‌سازی و مستغلات روزهای سبزی را تجربه کردند. این درحالی است که طی سال گذشته نیز صنعت سیمان و برخی از صنایع ریالی نامبرده در میان صنایع برتر مشاهده می‌‌‌شدند.  سال 1400 برخلاف سال‌های اخیر، سال صنایع دلاری بود و بزرگان بورسی روزهای خوبی را برای بورس رقم زدند.

در سال 1402، صنایعی موفق به رشد قیمت و ثبت بازدهی بالا برای خود شدند که رشد سودآوری بیشتر از دلار را برای سهامداران رقم زدند. اگر سهامداری پیش‌بینی می‌‌‌کرد که سود دلاری کدام صنعت حداقل 15درصد بهبود می‌‌‌یابد، احتمالا می‌‌‌توانست پرتفوی پربازدهی را برای خود بچیند. سخت‌افزار و تجهیزات، در سال‌جاری با بازدهی 95درصدی در صدر بازدهی صنایع قرار دارند. صنعت بنادر و کشتیرانی به دلیل کاهش تحریم‌‌‌ها و افزایش فروش نفت، به‌خصوص در نیمه اول سال، روزهای خوبی را تجربه ‌‌‌کرد. این صنعت با بازدهی 92درصدی در رتبه‌‌‌بندی دوم قرار دارد. انبوه‌‌‌سازی، املاک و مستغلات، با بازدهی 87درصدی در رتبه سوم قرار دارد. ‌صنعت حفاری، چاپ و نشر و چوب بازدهی بیش از 50درصدی را به ثبت رساندند و قطعا تورم را پوشش دادند. صنعت لاستیک و پلاستیک، بازدهی 49درصدی را به ثبت رساند و در نیمه دوم سال با دریافت افزایش نرخ موفق شد خود را به 10صنعت برتر بازار برساند.

صنعت سیمان نیز که طی سال‌های گذشته، همواره جزو صنایع برتر بوده، در سال‌جاری نیز در رتبه یازدهم صنایع قرار گرفته است.

پس از آن، صنعت شکر، وسایل خانگی و دارو، بازدهی بیش از 30درصدی را برای سهامداران به همراه داشتند.

در میان این صنایع، دلاری‌‌‌ها دیده نمی‌‌‌شوند، چرا که در سال‌هایی که دلار ثبات نسبی داشته است، عمدتا صنایع ریالی فرصت‌‌‌های طلایی خواهند داشت.

مروری بر صنایع دلاری نشان می‌دهد که از ابتدای زمستان، با رشد قیمت دلار و ایجاد گپ بین دلار آزاد و نیما، این پتانسیل ایجاد شد که صنایع دلاری رشد قیمتی خوبی را تجربه کنند، به طوری که از اواخر بهمن، شاخص کل بورس نیز افزایش ارتفاع را تجربه کرد.

 صنایع دلاری مانند فرآورده‌‌‌های نفتی و تولید فلزات گرانبها، در روزهای پایانی سال، رشدهای خوبی را تجربه کردند. بازدهی سالانه این دو صنعت به ترتیب، 27 و 23درصد است. ‌بدترین صنعت سال‌جاری، فعالیت‌‌‌های مرتبط با اوراق بهادار است که بازدهی منفی 26درصدی را به ثبت رسانده است.

 تامین سرمایه نیز کاهش ارتفاع 13درصدی را به همراه داشته و کانی‌‌‌های فلزی تحت‌تاثیر مصوبات مختلف بازدهی حدود منفی 13درصدی را ثبت کرده است. یکی از ریسک‌‌‌های اصلی صنایع که در نتیجه ناترازی دولت است، مصوبات مربوط به نرخ حقوق دولتی و بهره مالکانه است. صنعت خودرو نیز بازدهی منفی 4درصدی را به همراه داشته است که با وجود حواشی‌‌‌های مختلف این موضوع طبیعی است.

این درحالی است که طی سال گذشته، محصولات کاغذی در صدر بازدهی‌‌‌های سال قرار دارند. صنعت سیمان نیز جزو چهارصنعت برتر سال گذشته بوده است.

صنعت قطعات خودرو، در سال گذشته موفق شد با ثبت بازدهی 67درصدی جزو برترین‌‌‌ها باشد. طی سال گذشته نیز با وجود رشد شاخص کل بورس، همچنان صنایع ریالی در بازار پیشتاز بودند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array