به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، رویداد اصلی در معاملات اولیه هفته گذشته، تورم ایالات متحده بود. بر اساس گزارش اداره آمار کار (BLS)، تورم سالانه به 6.4 درصد کاهش یافت. گزارش تورم، حاکی از هفتمین کاهش متوالی نرخ تورم از زمان اوج آن در ژوئن 2022 (9.1 درصد) بود. میزان ماهانه تورم با انتظارات و پیش‌بینی‌ها که 0.5 درصد را اعلام کرده بودند، به‌طور کامل مطابقت داشت.

روز پنجشنبه (16 فوریه) نیز آخرین آمار شاخص قیمت تولید کننده (PPI) ایالات متحده منتشر شد. قیمت‌های تولیدکننده در 12 ماه منتهی به ژانویه 6.0 درصد افزایش یافت (این مقدار 5.6 درصد پیش‌بینی شده بود). آمارهای اخیر، با توجه به صحبت‌های اعضای فدرال رزرو در 22 مارس که از افزایش نرخ بهره بالاتر حمایت کرده بودند، این نگرانی را به وجود آورد که فدرال رزرو ممکن است به حفظ برنامه سختگیرانه سیاست‌های تهاجمی خود ادامه دهد.

بر اساس ابزار فدواچ (FedWatch)، معاملات آتی صندوق‌های فدرال رزرو نشان می‌دهد که بازارها با احتمال 80 درصدی برای افزایش 25 واحدی قیمت‌گذاری می‌کنند. این در حالیست که 20 درصد احتمال دارد که نرخ بهره به میزان 50 واحد افزایش یابد. بر طبق بازارها، شاخص‌های سهام و همچنین بازدهی خزانه‌داری ایالات متحده در حالت صعودی بسته شدند. در حالی که در حوزه کالاها، فلزات گرانبها و نفت هفته را نوسانی به پایان رساندند، شاخص دلار آمریکا برای سومین هفته متوالی صعود کرد.

در حال حاضر بازار کریپتو کاملاً به کانون توجهات بازگشته است. از اول سال (2023) تاکنون بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و ریپل به ترتیب 48، 41، 42 و 16 درصد افزایش یافته‌اند. از نظر تکنیکال، بیت کوین این هفته دامنه نوسانی بالاتری را نشان داده و مقاومت 26,774 دلاری را هدف قرار می‌دهد.

بازارها در هفته پیش رو

اول و مهمتر از همه، احتمالاً دوشنبه با تعطیلی بانک‌های ایالات متحده به مناسبت روز رئیس جمهور، معاملات به حاشیه خواهند رفت. با این حال، سه‌شنبه برای بازارها روز شلوغی است. بانک مرکزی استرالیا (RBA) نشست افزایش نرخ بهره 7 فوریه را برگزار کرد. بانک رزرو استرالیا برای نهمین جلسه متوالی نرخ بهره را افزایش داد و هدف نرخ نهایی را به 3.35 درصد رساند. آنچه شاهدش خواهیم بود، بازبینی اثر‌گذاری این تصمیم بر بازار خواهد بود.

در ساعات اولیه معاملات اروپا در روز سه‌شنبه (21 فوریه)، آخرین شاخص مدیران خرید (PMI) تولید و خدمات منطقه یورو، انگلستان و ایالات متحده را برای فوریه به ترتیب در ساعت 9:00، 9:30 و 2:45 دقیقه بعداز ظهر مشاهده خواهیم کرد. همه PMI های فوق الذکر آماده انتشار اعداد بالاتر از قبل هستند، اگرچه تا حد زیادی در قلمرو انقباضی باقی می‌مانند (<50.0). رو چهارشنبه (22 فوریه) باید منتظر تصمیم‌گیری بانک مرکزی نیوزلند در رابطه با نرخ بهره باشیم. در حال حاضر بازارها با احتمال 90 درصد قیمت‌گذاری کرده‌اند که بانک مرکزی این کشور نرخ‌ها را 50 واحد افزایش دهد و هدف نرخ نهایی 4.75 درصد است.

روز چهارشنبه سخنرانی اعضای کمیته بازار آزاد فدرال را نیز داریم که ممکن است سرنخ‌هایی در مورد حرکت‌های آتی فدرال رزرو در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد. بسیاری از معامله‌گران ادعا می‌کنند که بعید است فدرال رزرو دوباره نرخ بهره را 50 واحد افزایش دهد. احتمالاً در آینده با افزایش 25 واحدی نرخ بهره  روبرو خواهیم بود. در نهایت، پایان هفته (23 فوریه) بر آمارهای رشد اقتصادی ایالات متحده، شاخص تورم ترجیحی فدرال رزرو و همین‌طور شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ایالات متحده (PCE) متمرکز خواهیم بود.

نمای تکنیکال بازار در هفته پیش رو

شاخص دلار آمریکا

نمودار شاخص دلار

دلار آمریکا برای سومین هفته و به میزان 0.3 درصد افزایش یافت. نمودار ماهانه نشان می‌دهد که شاخص در فوریه به مرز پایینیِ نقطه تصمیم در 101.30 تا 103.91 نفوذ کرده و از این نقاط به بعد مثبت بوده است. در مسیر ثبت یک فاز نزولی چهار ماهه، نمودار روزانه چشم‌انداز صعودی را در هفته گذشته تقویت کرد و به سمت بالای میانگین متحرک ساده 50 روزه در 103.33 همراه با مقاومت کانال که از بالای 107.99 گسترش یافته بود، حرکت کرد.

با این حال، علی‌رغم افزایش ارزش هفتگی دیگر و کاهش مقاومت‌های فوق‌الذکر، جمعه یک الگوی نزولی در رنج 104.86 شکل گرفت که می‌تواند در این هفته همه چیز را پایین بکشد تا مقاومت کانال شکسته شده (و میانگین متحرک ساده 50 روزه) را مجدداً آزمایش کند. از نظر تکنیکال، به لطف بالاترین سطح بالاتر هفته گذشته در نمودار روزانه، قیمت اکنون به وضوح در مراحل اولیه گذار به روند صعودی است. این البته با تقاطع مرگ اخیر که از طریق عبور از میانگین متحرک ساده 50 روزه به زیر میانگین متحرک ساده 200 روزه (106.45) شکل گرفته است، در تضاد است.

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: fxempire

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array