به گزارش ایران دکونومی، عملکرد اقتصادی سال 1401 شاپرک منتشر شد و نتایج شاخص سهم از بازار شرکت‌های PSP حاکی از آن است که در سال ۱۴۰۱ در بازار مبلغی همچنان شرکت «به پرداخت ملت» با سهم ۱۹.۸۱ درصدی بیشترین سهم مبلغی را به خود اختصاص داده است. در پله دوم، شرکت پرداخت الکترونیک سامان با سهم ۱۷.۰۴ درصدی از مبلغ تراکنش‌ها دارای بیشترین سهم بازار است. پرداخت الکترونیک سداد و پرداخت الکترونیک پاسارگاد با سهم بازار ۱۱.۹ و ۱۱.۵۷ درصدی در جایگاه سوم و چهارم سهم بازار شرکت‌های پی‌اس‌پی از لحاظ مبلغ تراکنش قرار دارند. اختلاف سهم بازار مبلغی دو شرکت نخست بازار، به ترتیب ۲.۷۸ درصد است.

در بررسی سهم بازار تراکنش‌های هر یک از ابزار پذیرش در سال ۱۴۰۱ بیشترین سهم مبلغی تراکنش‌های هر سه ابزار پذیرش به شرکت «به پرداخت ملت» تعلق داشته است.

شاپرک

بیشترین اختالف بین سهم مبلغی تراکنش‌ها در دو سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در ابزار پذیرش اینترنتی با رقمی برابر
با ۱۴.۱۲ درصد کاهش به شرکت «پرداخت الکترونیک سامان» تعلق داشته است. این شاخص در بازار مبلغی
تراکنش‌پهای کارتخوان فروشگاهی با نمایش ۲.۷۶ درصد افزایش، در اختیار شرکت «پرداخت الکترونیک
پاسارگاد» است.

در بررسی سهم بازار تراکنش‌های هر یک از سرویس‌های شبکه پرداخت کارتی در سال ۱۴۰۱ بیشترین سهم مبلغی تراکنش‌های خرید به شرکت «به پرداخت ملت» تعلق داشته است.

بیشترین اختلاف بین سهم مبلغی تراکنش‌های خرید در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ در شرکت «پرداخت
الکترونیک پاسارگاد» گزارش شده است. سهم تراکنش‌های مذکور در این شرکت با ۲.۵۳ درصد افزایش روبه‌رو
شده است. اختلاف سهم ریالی در تراکنش‌های پرداخت قبض و خرید شارژ با ۱۹.۵ درصد کاهش به
شرکت «تجارت الکترونیک پارسیان» تعلق دارد.

به طور کلی تغییر صاحبان بازار تراکنش‌ها در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته در بازار تعدادی دو ابزار پذیرش موبایلی و ابزار پذیرش اینترنتی و نیز سرویس پرداخت قبض و خرید شارژ اتفاق افتاده است.

در سال ۱۴۰۱ شرکت «تجارت الکترونیک پارسیان» جایگاه نخست در بهترین عملکرد از نظر نسبت خطای پذیرندگی به مجموع تراکنش‌ها را به دست آورده است. بالاترین رقم شاخص مذکور در سال موردمطالعه متعلق به شرکت «فن آوا کارت» است. در مقابل، شرکت «فن آوا کارت» بیشترین افزایش درصدی را نسبت به سایر شرکت‌ها در این شاخص تجربه کرده است.

عملکرد شرکت «الکترونیک کارت دماوند» با ۱.۳۱۰ درصد ریزش در انتهای دوره، بسیار مثبت ارزیابی شده است. در مقابل شرکت “فن آوا کارت” با نشان دادن رقم ۰.۱۸۰ درصد، بیشترین افزایش درصدی را نسبت به سایر شرکت‌ها در این شاخص تجربه کرده است.

در شاخص متوسط سهم بازار هریک از شرکت‌های PSP از تعداد ابزار پذیرش فعال در سال ۱۴۰۱ شرکت «پرداخت الکترونیک پاسارگاد» در کارت‌خوان فروشگاهی و ابزار پذیرش اینترنتی بالاترین سهم را در بین سایر شرکت‌ها به خود اختصاص داده است. شرکت «تجارت الکترونیک پارسیان» و شرکت «به پرداخت ملت» به ترتیب در دو ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی بیشترین سهم بازار را پوشش می‌دهند.

در حوزه ابزار پذیرش کارت‌خوان فروشگاهی تراکنش‌دار شرکت «پرداخت الکترونیک پاسارگاد» بیشترین تعداد را در سال ۱۴۰۱ به خود اختصاص داده است. شرکت «پرداخت الکترونیک سامان» به بالاترین رتبه در ابزار پذیرش اینترنتی تراکنش‌دار دست یافته است. شرکت «به پرداخت ملت» نیز به‌گونه‌ای عمل نموده که بالاترین سهم ابزار پذیرش موبایلی تراکنش دار را کسب کرده است.

نتایج محاسبه شاخص متوسط اثربخشی مبلغی کارت‌خوان فروشگاهی فعال سیستمی در ابعاد کشوری نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۱ شرکت‌های «به‌پرداخت ملت»، «پرداخت الکترونیک سداد»، «آسان پرداخت پرشین»، «پرداخت الکترونیک سامان» و «پرداخت الکترونیک سپهر» شاخص اثربخشی مبلغی بالاتر از یک داشته‌اند.

در سال ۱۴۰۱ کمترین رقم شاخص نسبت مجموع کارت‌خوان‌های کم تراکنش و فاقد تراکنش مالی به پایانه‌های فعال سیستمی هر شرکت، به شرکت «پرداخت الکترونیک سداد» تعلق دارد. بیشترین نسبت مذکور در شرکت «فراپردازان آروند امید» مشاهده می‌شود. به طور کلی در سال ۱۴۰۱ سهم کارت‌خوان‌های کم‌تراکنش و فاقد تراکنش مالی، بالغ بر ۱۲ درصد از کل کارت‌خوان‌های فروشگاهی فعال سیستمی شبکه شاپرک را شامل شده است.

منبع: گزارش اقتصادی شاپرک

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array