به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، فوتبال آسیا زمانی مطرح شد که ژاپن و کره جنوبی با موفقیت میزبانی مشترک جام جهانی فوتبال در سال 2002 را بر عهده گرفتند.

صعود کره جنوبی به نیمه نهایی این مسابقات نیز باعث افزایش اعتبار بازیکنان این کشور شد. بسیاری از این فوتبالیست‌ها از آن زمان به موفقیت‌های زیادی در فوتبال اروپا دست یافتند.

ژاپن، کره جنوبی، عربستان سعودی، ایران و استرالیا از جمله وزنه‌های خوب فوتبال آسیا هستند. قطر، هند و چین نیز در دهه گذشته تلاش‌های فراوانی برای بهبود وضعیت خود در این ورزش انجام داده‌اند.

بازیکنان آسیایی تبار از لحاظ تاریخی در باشگاه‌های بزرگ اروپا زیاد نبوده‌اند. با این حال، برخی از نام‌های مشهوری چون پارک جی سونگ، هیدتوشی ناکاتا، علی دایی و ستاره فعلی تاتنهام، سون هیونگ مین، همگی در بازی‌های جهانی اثرگذار بوده‌اند.

گرچه فوتبالیست‌های آسیایی قراردادهای بالا دریافت نکرده‌اند، اما ستاره‌های فعلی چون سون، تاکفوسا کوبو و مهدی طارمی می‌توانند در سال‌های آتی روند را تغییر دهند. در اینجا 5 بازیکن گران قیمت آسیایی تاریخ فوتبال را آورده‌ایم:

5- شینجی کاگاوا (Shinji Kagawa)

گران ترین بازیکن فوتبال آسیا

شینجی کاگاوا دو فصل را در منچستریونایتد با قراردادی 13 میلیون یورویی سپری کرد. منچستریونایتد در رقابت برای امضای کاگاوا پیروز شد و خرید او را با مبلغ 13 میلیون یورو در تابستان 2012 تکمیل کرد. کاگاوا در 57 بازی تنها 6 گل به ثمر رساند و 10 پاس گل دیگر داد و پس از تنها دو سال حضور در انگلیس به دورتموند بازگشت.

4- علیرضا جهانبخش (Alireza Jahanbakhsh)

علیرضا جهانبخش از گرانترین بازیکنان فوتبال آسیا

علیرضا جهانبخش کار خود را با داماش تهران آغاز کرد و طولی نکشید که توانایی او در خط میانی در سطح جهانی مورد توجه قرار گرفت. اردیویسه « Eredivisie» برای جذب بازیکن ملی پوش ایرانی آمد و او پنج فصل بسیار موفق را با آلکمار گذراند. قرارداد انتقال جهانبخش از آلکمار به برایتون اند هاو آلبیون، 19 میلیون یورو بود.

3- هیدتوشی ناکاتا (Hidetoshi Nakata)

در تابستان سال 2001، هیدتوشی ناکاتا با یک قراداد 28.4 میلیون یورویی از «آ اس رم» به «پارما» منتقل شد.

این باشگاه ایتالیایی مبلغ 28.4 میلیون یورو برای انتقال ناکاتا به آ اس رم پرداخت کرد که به مدت 15 سال، رکورد یک بازیکن آسیایی بود. جالب اینجاست که ناکاتا تنها یک سال قبل یک انتقال بزرگ دیگر به ارزش 21.69 میلیون یورو از پروجا به رم انجام داده بود.

2- سون هیونگ مین (Son Heung-min)

فوتبال کره جنوبی

«سون هیونگ مین» در سال 2015 با قرارداد 30 میلیون یورویی از بایر لورکوزن به تاتنهام منتقل شد. سون هیونگ مین یکی از معروف‌ترین و فعال‌ترین بازیکنان فوتبال آسیا بوده و مسلماً یکی از بهترین بازیکنان جهان است. این ملی پوش کره جنوبی در بایر لورکوزن شهرتی برای خود دست و پا کرد.

1-شویا ناکاجیما (Shoya Nakajima)

گرانترین بازیکن فوتبال

زمانی که تیم قطری الدحی خرید شویا ناکاجیما را به مبلغ گران قیمت 35 میلیون یورو در فوریه 2017 مطرح کرد، با انتقادات زیادی مواجه شد. این انتقال زمانی بیشتر زیر سوال رفت که او تنها 5 ماه بعد با انجام تنها 7 بازی لیگ اجازه یافت به پورتو بپیوندد. ناکاجیما در آن دیدارها تنها یک گل به ثمر رساند.

منبع: sportskeeda

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array