به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بنیاد فانتوم، توسعه‌دهنده شبکه بلاکچین فانتوم، اعلام کرد در نتیجه یک حمله هکری، بیش از 550 هزار دلار ارز دیجیتال از دست داده است. این بنیاد در پلتفرم ایکس (X) ضمن تایید این حمله ادعا کرد که بیشتر وجوه دزدیده شده متعلق به کاربران است و 99٪ از سرمایه بنیاد امن است. این تیم در حال حاضر در حال بررسی دلایل احتمالی و تبعات این حمله است.

محققان امنیت بلاکچین در ابتدا گزارش دادند که مهاجم حدود 7 میلیون دلار رمزارز را سرقت کرده است. ولی بنیاد فانتوم با انتشار یک بیانیه رسمی گفت که برخی از کیف پول‌ها با عنوان «Fantom: Foundation wallet» توسط کاوش‌گرهای بلوک برچسب‌های اشتباهی داشتند و همه وجوه دزدیده شده متعلق به بنیاد فانتوم نبودند. به گفته این تیم، برخی از کیف پول‌های آسیب‌دیده قبلاً متعلق به بنیاد بود، اما به یکی از کارمندان فانتوم واگذار شده‌اند و دیگر جز دارایی‌های شرکت محسوب نمی‌شوند.

بنیاد فانتوم یک پلتفرم قرارداد هوشمند سازگار با ماشین مجازی اتریوم است که طبق داده‌های وبسایت دیفای لاما (DefiLlama)، بیش از 45 میلیون دلار دارایی دارد که در این قراردادهای هوشمند قفل شده است. بر اساس گزارش‌های تایید شده، حمله اخیر علیه بنیاد و سایر کاربران کیف پول فانتوم صورت گرفته است و شبکه فانتوم تحت تاثیر قرار نداشته است.

بنیاد فانتوم

گزارشات ضدونقیض از مجموع زیان وارد شده بر بنیاد فانتوم و کاربران

روز 17 اکتبر (25 مهر)، پلتفرم Spreek در ایکس اعلام کرد که بعد از لیست کردن کیف پول‌های هک شده، مجموع ضرر واردشده حدود 6.7 میلیون دلار برآورد شده است، اما وجوه تخلیه شده ممکن است منابع دیگری خارج از بنیاد فانتوم را نیز شامل شود.

پلتفرم امنیت بلاکچین سرتیک (CertiK) نیز ابتدا زیان وارد شده را حدود 657000 دلار تخمین زده بود، اما بعداً این رقم را به حدود 7 میلیون دلار افزایش داد. بررسی داده‌های بلاکچین نشان می‌دهد که حسابی با برچسب Fantom Foundation Wallet 1 بیش از 2000 واحد CVX، حدود 1000 واحد استیبل کوین دای (DAI)، 4500 واحد یو اس دی کوین (USDC) و توکن‌های دیگری را به کیف پولی با برچسب  Fake_Phishing188024 ارسال کرده است.

افزون بر این، بیش از 1 میلیون واحد رمزارز فانتوم (FTM) از یک اکانت با برچسب Fantom Foundation Wallet 20 به اکانتی با برچسب Fake_Phishing32  ارسال شده است. وقتی تیم توسعه دهنده، وجوهی را به یک حساب اسکم شناخته شده ارسال می‌کند، مشخص می‌شود که کلیدهای خصوصی تیم به سرقت رفته است.

نمودار روزانه فانتوم

گفتنی است که در پی انتشار این خبر، قیمت رمزارز بومی این شبکه بلاکچین، با کاهش محسوسی مواجه شد. به طوری که در حال حاضر، FTM با کاهش 3.53 درصدی در تایم فریم روزانه با قیمتی در حدود 0.178 دلار معامله می‌شود.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array