به گزارش ایران دکونومی، در مراسم مراسم رونمایی از دومین گزارش کیفیت اینترنت در ایران که صبح امروز برگزار شد، مشخص شد که رتبه اینترنت ایران در بخش‌هایی چون محدودیت، کیفیت و سرعت از بین ۵۰ کشور در آخر جدول جهانی قرار می‌گیرد. در این مراسم همچنین اعلام شد، مسئله اینترنت به پدیده‌ای امنیتی تبدیل شده که این امر جلوی پاسخگویی درباره مشکلات اینترنت توسط مسئولین را گرفته است. این درحالیست که در این مراسم، مسئولان وزارت ارتباطات، شورای عالی فضای مجازی و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری برای حضور دعوت شده بودند، اما تنها نماینده معاونت علمی ریاست جمهوری، بدون هیچ صحبت یا اعمال نظری در نشست حاضر بود.

پویا پیرحسینلو، رئیس کمیسیون اینترنت انجمن تجارت الکترونیک در این مراسم گفت: «با انتشار این دو گزارش سعی کردیم مفهوم اینترنت بی‌کیفیت را به یک گزاره دقیق داده‌محور تبدیل کنیم. انجمن تجارت الکترونیک نگران بی‌کیفیت بودن اینترنت به عنوان ریشه اقتصاد دیجیتال است.

وی اضافه کرد: «در گزارش تلاش کردیم به قوانین و ساختارهای حقوقی متولیان اینترنت نور بتابانیم. مسائل مربوط به اینترنت در ایران همیشه به غایب غیر پاسخگویی واگذار می‌شود که مشخص نیست کیست. ما سعی کردیم نهادهایی را که باید در برابر مشکلات مختلف اینترنت پاسخگو باشند، معرفی کنیم. رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی و کسی که رئیس شورای امنیت کشور و دبیر شورای عالی فضای مجازی را منصوب می‌کند و ۶ عضو از اعضای کمیته فیلترینگ که از وزرای او هستند باید بیش از همه در برابر این شرایط پاسخگو باشد.»

حمیدرضا احمدی، نایب‌رئیس کمیسیون اینترنت انجمن تجارت الکترونیک نیز، اعلام کرد ایران از نظر آزادی‌های دسترسی به اینترنت رتبه ۶۸ از ۷۰ را دارد. به گفته وی وقتی از محدودیت صحبت می‌کنیم، بخشی از آن مربوط به فیلترینگ و بخش دیگر نیز مربوط به قطعی کامل است. او تأکید کرد فیلتر بودن شبکه‌های اجتماعی در کار شهروندان اختلال ایجاد می‌کند و ایران در صدر کشورهایی است که این شبکه‌ها را فیلتر کرده است.

احمدی همچنین گفت دولت سعی کرده که فیلترینگ گوگل‌پلی برداشته شود، ولی این موضوع میسر نشده: «دلیل فیلترینگ بسیاری از مجموعه‌ها در ایران مشخص نیست و هیچ پروسه‌ای برای بازنگری در فیلترینگ آن وجود ندارد و یک مسیر کاملاً یک طرفه است.»

مازیار نوربخش، رئیس کمیسیون نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران تشریح کرد: «اینترنت از دو جنبه اهمیت دارد. یکی اینکه کاربرد آن در زندگی روزمره مردم است. دوم تاثیر آن روی کسب‌وکارهای این حوزه. در اتاق بازرگانی بیشتر از جنبه دوم به آن می‌پردازیم. این اقدام انجمن تجارت الکترونیک شاید به برخی مانند اپراتورها بر بخورد، اما مهم و لازم است.»

او افزود: «به اشتباه سیاستی وجود دارد که برای حمایت از تولیدات داخلی، استفاده از تولیدات خارجی را می‌بندیم. خیلی از محدودیت‌های اینترنت برای رشد تولیدات داخلی است. متاسفانه این سیاست مثل بقیه سیاست‌های بستن و محدود کردن نتیجه نمی‌دهد.»

کانال یوتیوب ایران دکونومی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array