به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده (OFAC) روز 23 آگوست (1 شهریور) رومن سمنوف (Roman Semenov)، یکی از بنیانگذاران میکسر رمزارزی تورنادوکش (Tornado Cash) را به لیست اتباع خاص و افراد تحریم شده یا به اختصار SDN خود اضافه کرد. یکی دیگر از بنیانگذاران این پلتفرم رمزارزی، یعنی رومن استورم (Roman Storm)، همان روز توسط اداره تحقیقات فدرال و بخش تحقیقات جنایی خدمات درآمد داخلی ایالت واشنگتن دستگیر شد.

در کیفرخواستی که دیروز منتشر شد، این دو نفر به توطئه برای ارتکاب پولشویی، تبانی برای ارتکاب نقض تحریم‌ها و توطئه برای راه‌اندازی تجارت انتقال پول بدون مجوز متهم شده‌اند. هر کدام از دو اتهام اول به تنهایی در صورت اثبات حداکثر 20 سال حبس را برای آنها در پی خواهند داشت.

گفتنی است که سومین بنیانگذار تورنادوکش، الکسی پرتسف (Alexey Pertsev)، آگوست سال پیش به اتهام پولشویی در هلند دستگیر شد. دامیان ویلیامز، دادستان ناحیه جنوبی نیویورک در بیانیه‌ای که توسط وزارت دادگستری (DOJ) این کشور منتشر شد، گفته است:

«همانطور که گفته می‌شود، استورم و سمنوف در حالی که علناً ادعا می‌کردند یک سرویس حفظ حریم خصوصی پیشرفته ارائه می‌کنند، در واقع می‌دانستند که به هکرها و کلاهبرداران کمک می‌کنند تا ثمره جنایات خود را پنهان نمایند.»

تورنادوکش

این اقدامات قانونی، ادامه سرکوب‌های دولت آمریکا علیه تورنادوکش است که سال گذشته آغاز شد. در آگوست 2022، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده (OFAC)  چهل و چهار کیف پول یواس‌دی کوین (USDC) و اتریوم (ETH) را در لیست SDN قرار داد و رسماً ساکنان ایالات متحده را از استفاده از این سرویس منع نمود.

تحریم تورنادو کش توسط این نهاد نظارتی واکنش شدیدی را از سوی جامعه ارزهای دیجیتال در پی داشت. کوین بیس از شکایت شش نفر که ادعا می‌کردند تحریم میکسر تورنادوکش خارج از اختیارات وزارت خزانه داری آمریکا است، حمایت کرد. گروه حامی کوین سنتر (Coin Center) نیز شکایت مشابهی را ارائه کرد. تام ایمر (Tom Emmer)، از اعضای طرفدار رمزارز مجلس نمایندگان ایالات متحده نیز با ارسال نامه‌ای برای جانت یلن، وزیر خزانه داری، این اقدام آنها را زیر سوال برد.

علاوه بر نقش تورنادوکش در پولشویی چندین حمله هکری دیگر، هم وزارت دادگستری و هم دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده به طور خاص به نقش تورنادوکش در پولشویی گروه هکری مرتبط با کره شمالی لازاروس، که در لیست SDN قرار دارد، اشاره می‌کنند. طبق ادعای وزارت دادگستری، این میکسر در مجموع بیش از 1 میلیارد دلار سود غیرقانونی از این راه به دست آورده است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array