به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، صرافی کوین بیس روز 12 جولای (21 تیر) با انتشار یک پست وبلاگی اعلام کرد که کاربران کیف پول کوین بیس (Coinbase Wallet) اکنون می‌توانند با استفاده از هویت اتریوم خود برای یکدیگر پیام ارسال کنند. این ویژگی جدید بر اساس پروتکل انتقال پیام توسعه‌پذیر (XMTP) استوار است که یک سیستم پیام‌رسانی فوری است که به کاربران اجازه می‌دهد تا با استفاده از آدرس‌های بلاکچین با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. گفتنی است که شبکه رسانه اجتماعی غیرمتمرکز لنز (Lens) نیز از پروتکل XMTP استفاده می‌کند.

ارسال پیام کیف پول کوین بیس
نسخه دموی عملکرد پیام‌رسان فوری کیف پول کوین بیس. منبع: Coinbase

طبق این اطلاعیه، کاربران منتخب این کیف پول اکنون می‌توانند به نام‌های کاربری یکدیگر با فرمت cb.id، .eth یا Lens پیام ارسال کنند. این ویژگی ابتدا برای همه کاربرانی که یک کد QR را از این پست وبلاگی اسکن می‌کنند یا دارای پروفایل لنز هستند، ارائه می‌شود و در آینده خیلی نزدیک، همه کاربران به آن دسترسی خواهند داشت. برای اطمینان از حفظ حریم خصوصی، پیام‌ها سرتاسر رمزگذاری شده‌اند و کاربران می‌توانند آدرس‌هایی را که نمی‌خواهند از آنها پیام دریافت کنند را مسدود نمایند.

هدف کوین بیس از این اقدام چیست؟

کوین بیس اظهار داشت که یکی از انگیزه‌های اصلی افزودن این ویژگی، کاهش تقلب در جامعه کریپتو بوده است. از آنجایی که کاربران اکنون می‌توانند به طور مستقیم برای صاحب آدرس کیف پول موردنظر خود پیام ارسال کنند، برای پیام‌رسانی نیازی به استفاده از یک پلتفرم جداگانه ندارند؛ چون در این مواقع، هویت وب3 گیرنده ممکن است قابل تأیید نباشد. به عقیده کوین بیس این کار “ریسک غیرضروری و ضررهای احتمالی را از بین می‌برد.”

در حال حاضر، دیسکورد و تلگرام پرکاربردترین برنامه‌های چت برای کاربران کریپتو توییتر هستند و هیچکدام از آنها در حال حاضر به کاربران اجازه نمی‌دهند هویت وب3 خود را تأیید کنند.

افزون بر این، استدلال این شرکت این است که استفاده از پروتکل XMTP برای پیام‌رسانی باعث تمرکززدایی هرچه بیشتر از سیستم می‌شود. اگر کوین بیس ارائه خدمات کیف پول خود را متوقف کند یا دیگر به عنوان یک شرکت فعالیت نداشته باشد، کاربران همچنان می‌توانند تاریخچه چت XMTP خود را حفظ کرده و با استفاده از سایر برنامه‌های مبتنی بر XMTP مانند Lenster یا OrbApp آنها را مشاهده کنند. کوین بیس گفته است: “چت‌های شما به طور خودکار منتقل می‌شوند، بنابراین می‌توانید روی اتصال تمرکز کنید.”

طبق اسناد XMTP، این پروتکل پیام‌رسانی در شبکه‌ای اجرا می‌شود که نودهای آن 100٪ متعلق به توسعه‌دهنده آن یعنی XMTP Labs باشد. با این حال، در این اسناد تاکید شده است که این شرکت “برای تمرکززدایی مرحله به مرحله از این شبکه تلاش می‌کند.”

یکی از بنیان‌گذاران XMTP با نام شِین مک (Shane Mac)، ضمن تاکید اهمیت تمرکززدایی اذعان نمود که XMTP یک رسانه اجتماعی یا برنامه پیام‌رسانی فوری نیست. بلکه پروتکلی است که سایر برنامه‌ها مانند کیف پول کوین بیس و لنز می‌توانند از آن استفاده کنند. به نظر او، این پلتفرم به کاربران این امکان را می‌دهد تا در صورت تغییر برنامه، بدون اینکه هویت یا تاریخچه چت خود را از دست بدهند، انتخاب کنند که ادامه فعالیت آنها در کدام برنامه باشد.

«برای اینکه شبکه‌ای داشته باشیم که واقعاً قابل همکاری و غیرمتمرکز باشد، توسعه‌دهندگان باید برای ساخت برنامه‌های خود بر بستر آن شبکه تمایل نشان دهند. ما بیش از 400 توسعه‌دهنده داریم که بر روی XMTP مشغول کار هستند؛ شما باید توسعه‌دهندگان را تشویق کنید تا واقعاً با شما کار کنند نه اینکه دور خود حصار بکشند.»

کیف پول کوین بیس بخشی از یک حرکت فزاینده در راستای افزایش پذیرش نام‌های کاربری مبتنی بر وب3 است. این کیف پول، نام کاربری رایگان با فرمت cb.id را در ماه سپتامبر (شهریور) به همه کاربران ارائه کرد. نام‌های کاربری وب3 به کاربران اجازه می‌دهد تا رمزارزهای خود را به‌جای یک رشته‌ طولانی از کاراکترهایی که یک آدرس کریپتو را می‌سازند، به یک نام قابل خواندن برای انسان ارسال کنند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array