به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، غول نوشابه‌های غیرالکلی آمریکا (کوکاکولا) در سال 2022 پس از آغاز درگیری اوکراین از روسیه خارج شد.

روزنامه ودوموستی (Vedomosti) گزارش داد که غول نوشابه های گازدار آمریکایی که بیش از چهار دهه در روسیه فعالیت می کرد، در مارس 2022 به دلیل تحریم‌های غرب مرتبط با درگیری اوکراین از این کشور خارج شد. کوکاکولا مستقر در آتلانتا، اکنون به دنبال ثبت سه برند کوکاکولا، فانتا و اسپریت در روسیه است. این درخواست که در ماه آوریل 2024 ارسال شد، مربوط به تولید نوشابه و سایر محصولات است.

کارشناسان به فوربس گفتند که این حرکت می تواند به این معنی باشد که کوکاکولا در حال برنامه ریزی برای بازگشت به بازار روسیه در آینده است. طبق قوانین روسیه، علائم تجاری ممکن است در صورت عدم استفاده به مدت سه سال لغو شوند. این نشریه نوشت: با توجه به اینکه کوکاکولا، اسپریت و فانتا در سال 2022 از بازار خارج شدند، حمایت قانونی آنها ممکن است در سال آینده خاتمه یابد و این شرکت آمریکایی می خواهد حقوق برندهای خود را تضمین کند.

کوکاکولا از سال 1980 در روسیه حضور داشت؛ زمانی که در بازی های المپیک آن سال در مسکو در دسترس قرار گرفت. در سال 1990، در اولین رستوران مک دونالد روسیه در دسترس قرار گرفت. تولید در مقیاس بزرگ این نوشیدنی در روسیه در سال 1992، درست پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی آغاز شد.

این شرکت آمریکایی قبل از خروج از روسیه در سال 2022، 10 کارخانه در این کشور داشت که نوشابه‌های غیرالکلی از جمله اسپریت و فانتا را به همراه برندهای محلی تولید می‌کرد.

پس از ترک روسیه، شعبه روسیه کوکاکولا نام خود را تغییر داد و شروع به تولید نوشیدنی با طعم کولا به نام “دوبری کولا” در کارخانه‌هایی کرد که متعلق به کوکاکولا اچ‌بی‌سی (Coca-Cola HBC) روسیه، تولیدکننده نوشیدنی اصلی بود.

برند دوبری کولا سهم بازار خود را از 2.8 درصد به 25 درصد از نظر پولی از سال 2022 تا 2023 افزایش داد و به محبوب‌ترین نوشابه در کشور تبدیل شد.

طبق گزارش ها، شرکت سوئدی چند ملیتی IKEA نیز حقوق علامت تجاری خود در روسیه را در اوایل سال جاری (2024) به مدت ده سال تمدید کرد.

منبع: RT

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array