به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، گوگل در جریان رویداد I/O 2024 اعلام کرد کدهای پروژه‌ گیم‌فیس (Project Gameface) را به ‌صورت متن‌ باز در اختیار توسعه‌دهندگان اندروید قرار داده است؛ این قابلیت اجازه می‌دهد کاربر با حرکات چهره خود، کنترل نشانگر ماوس را در دست بگیرد.

اکنون توسعه‌دهندگان می‌توانند با ادغام گیم‌فیس در اپلیکیشن‌های خود، با حرکات صورت یا حرکت دادن سر، کنترل اجزای مختلف در اپلیکیشن و بازی‌های مختلف را ممکن سازند؛ برای مثال می‌توان با باز کردن دهان، نشانگر ماوس را حرکت داد یا از حرکات ابرو برای کلیک کردن یا درگ کردن استفاده کنند.

کنترل ماوس با گیم فیس

پروژه‌ی Project Gameface  که در کنفرانس I/O سال گذشته برای دسکتاپ معرفی شد، از دوربین دستگاه و پایگاه داده‌ای از حالات چهره API  مرتبط با تشخیص نشانه‌های صورت MediaPipe استفاده می‌کند.

«این پروژه با استفاده از دوربین دستگاه، به‌طور یکپارچه حرکات سر و صورت را ردیابی کرده و آن‌ها را به کنترل‌های بصری و شخصی‌سازی‌شده تبدیل می‌کند. اکنون توسعه‌دهندگان می‌توانند اپلیکیشن‌هایی بسازند که به کاربران امکان می‌دهد با حرکات صورت، اندازه‌ حرکات و سرعت نشانگر ماوس را تنظیم نمایند.»

گفتنی است که Project Gameface در ابتدا با الهام از لنس کر، استریمر بازی‌های ویدیویی مبتلا به بیماری دیستروفی عضلانی، برای گیمرها ساخته شده بود، ولی اکنون با همکاری شرکت Incluzza که تمرکز آن بر قابلیت‌های مخصوص افراد کم‌توان جسمی است، بستری برای استفاده از این پروژه در سایر محیط‌ها ازجمله محل‌کار و مدرسه فراهم شده است.

منبع: developers.googleblog

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array