به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، گزارش جدید KPMG نشان می‌دهد که عادات خرید و پیروی از مد و پوشاک نسل زد (Z) در منطقه آسیا و اقیانوسیه تا حد زیادی تحت تاثیر اینفلوئنسرهای تیک تاک (TikTok) قرار دارد.

در این گزارش آمده است: «در حالی که نسل‌های گذشته برای آشنا شدن با مد روز و خرید سبک‌های جدید از فروشگاه‌های بزرگ یا مراکز خرید دیدن می‌کردند، نسل زد ترجیح می‌دهد به دنبال ترندهای آنلاین و پیروی از رفتار سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها در شبکه‌های مجازی و به‌ویژه تیک تاک و اینستاگرام باشند. گاهی دیده شده است که این نسل آرزو می‌کند ای کاش لباسی را می‌پوشید که فلان بازیگر یا بلاگر به تن دارد.»

در این گزارش، 7000 مصرف کننده در 14 بازار بزرگ از جمله چین، سنگاپور، اندونزی، ویتنام و فیلیپین مورد بررسی قرار گرفتند. تقریباً نیمی از پاسخ دهندگان در هر بازار، در گروه سنی 18 تا 24 سال موسوم به نسل زد تعریف شده بودند.

عادات خرید نسل زد

عوامل تعیین‌کننده عادات خرید در نسل زد

این نظرسنجی نشان داد که از نظر نسل زد، تجارت اجتماعی (63٪) و تجارت لایو استریمینگ (57٪) در تعیین تجربه خرید آنها نقش مهمی دارد. تجارت اجتماعی به ویژه در چین، ویتنام، اندونزی و فیلیپین، محبوب‌ترین شکل فناوری خرده‌فروشی در میان این نسل بود.

لازم به ذکر است که نسل زد (Gen Z) به عنوان اولین نسلی شناخته می‌شود که با اینترنت و دستگاه‌های دیجیتال به عنوان بخشی از زندگی روزمره خود بزرگ شدند.

ایروان دجاجا، شریک و مشاوره KPMG اندونزی گفت: «آمیختگی رسانه‌های اجتماعی و تجارت الکترونیکی مرز مشارکت نسل زد را به گونه‌ای تعیین می‌کند که با اخلاق آنها در هم آمیخته است.»

همین تغییرات باعث شده است برندها استراتژی‌های زنجیره تامین خود را بار دیگر مورد ارزیابی قرار دهند و تاکید بیشتری بر پلتفرم‌های تجارت اجتماعی برای پاسخگویی به نیازهای این نسل داشته باشند.  عمده تمرکز برندهای مشهور اکنون بر آن چیزی معطوف شده است که در تیک تاک و اینستاگرام در جریان است. چرا که در این دو شبکه توصیه‌های اینفلوئنسرها نقش بسیار مهمی در جهت‌دهی به سلیقه خریداران ایفا می‌کنند.

به گفته تحلیلگران، نقش پررنگ تیک تاک در آسیا، کسب‌وکارها را وادار می‌کند تا در این پلتفرم محصول خود را تبلیغ کنند و اینفلوئنسرها بینندگان و طرفداران خود را به سمت آنها هدایت می‌کنند. نتایج این نظرسنجی اهمیت کنترل مضاعف بر محتوایی را نشان می‌دهد که جوانان و نوجوانان را با اهداف مختلف هدف قرار داده و کنترل رفتار آنها را در دست می‌گیرند.

منبع: cnbc

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array