ایران دکونومی: کمینه محصول پذیرفتنی یا MVP مخفف عبارت Minimum Viable Product و به معنی حداقل محصول قابل ارائه است.MVP به بنیانگذاران ایده‌های مختلف کمک می‌کند با حداقل تلاش و هزینه، یک نمونه قابل قبول از محصول مورد نظر خود را جهت بازخورد گرفتن از مشتریان و سرمایه گذاران بسازند.

به عبارتی، این اصطلاح به معنی تولید محصول یا خدمتی است که حداقل ویژگی‌های لازم را برای ارائه به مشتریان و سرمایه گذاران دارد. تولید آن نیاز به زمان و هزینه زیادی ندارد و محصول تنها جهت بازخورد از مشتری و تحلیل رفتارهای او ساخته می‌شود.

به خاطر داشته باشید که مفهوم کمینه محصول پذیرفتنی، به معنی ساخت یک محصول نصفه و ناقص نیست، بلکه شما محصول خود را با در نظر گرفتن نیازهای مشتری، تحلیل بازار و تحلیل رقبا می‌سازید اما امکانات و قابلیت‌های بیشتری را به آن اضافه نمی‌کنید.

کمینه محصول پذیرفتنی

چرا باید کمینه محصول پذیرفتنی بسازیم؟

زمان ساخت یک محصول و ارائه و عرضه کمینه محصول پذیرفتنی آن در بازار، می‌توانید اطلاعات بسیار بیشتری نسبت به محصول خود دریافت کرده و از آن در جهت رشد و توسعه محصول خود استفاده کرد.

اما اهداف کلی ساخت کمینه محصول پذیرفتنی به شرح زیر است:

۱.بررسی و تحلیل واکنش مشتریان نسبت به محصول ساخته شده

۲.توجه بیشتر به نیاز های مشتری که ممکن بود در نظر شما نباشد

۳.نمایش توانایی‌های شما در ارائه‌ی محصول به مشتریان

۴.جمع آوری اطلاعات و بررسی کامل مدل‌های کسب و کار

۵.چینش استراتژی‌ها و چشم‌اندازهای استارتاپ در آینده

۶.تعیین روش‌های مختلف قیمت‌گذاری، شیوه‌های بازاریابی و…

۷.بالا بردن سرعت یادگیری در خصوص محصول ارائه‌شده

۸.ارزیابی کامل فرضیه‌ها با توجه به منابع حداقلی تیم

۹.عرضه‌ی محصول به دست مشتری در کمترین زمان ممکن

۱۰.کاهش هزینه‌ها و زمان برای افزودن ویژگی‌هایی که مشتری نیازی به آن ندارد

کمینه محصول پذیرفتنی چه تفاوتی با پروتوتایپ دارد؟

پروتوتایپ (نمونه اولیه) چیزی شبیه به یک ماکت از محصول نهایی است. ماکت‌ها معمولا کارایی نداشته و صرفا ویژگی‌های ظاهری محصول را به نمایش درمی‌آورند. برای یک وبسایت، پروتوتایپ معادل یک طراحی گرافیکی از صفحات آن است. در این طراحی، دکمه‌ها و لینک‌ها ملزم به کار کردن نیستند و برای نقشه سایت زمانی گذاشته نمی‌شود. پروتوتایپ صرفا برای دیدن جذابیت‌های بصری ایده کاربرد دارد و اطلاعات دقیقی از اجرایی بودن یا اقتصادی بودن ایده به دست نمی‌دهد.

در طرف مقابل، کمینه محصول پذیرفتنی نسخه‌ای اولیه از محصول نهایی است که امکان عرضه به بازار را دارد. این نسخه اگرچه آماده عرضه نیست، اما می‌تواند به مخاطب آزمایشی عرضه شده و فیدبک‌های لازم را دریافت کند. به مثال سایت برمی‌گردیم؛ MVP سایت نقد فیلم ما امکانات لازم را به کاربران جهت ثبت نام و نظر دادن در مورد فیلم‌ها می‌دهد. این MVP را می‌توان با کاربران آزمایشی تست کرده و مشکلات احتمالی آن‌ها با نقشه و کاربری سایت را پیدا کرد. تنها تفاوت MVP با نسخه نهایی، در امکانات اضافه است.

کانال یوتیوب ایران دکونومی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array