به گزارش ایران دکونومی، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه روز چهارشنبه، ۱۱ مرداد، کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: کمیسیون طی جلسه‌ای به فصل توسعه شبکه ملی اطلاعات و اقتصاد دیجیتال در لایحه برنامه هفتم توسعه پرداخته و بندهایی را در این بخش به تصویب رسانده است. طبق اعلام او کار روی اجرای این برنامه به زودی آغاز خواهد شد.

این کمیسیون به مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات تکلیف کرده تا برنامه ملی هوش مصنوعی را تهیه کنند و همچنان طبق یکی از این اسناد قرار است مسدودسازی پلتفرم‌ها تنها به مرکز ملی فضای مجازی واگذار شود.

بر این اساس این دو نهاد باید با همکاری سایر دستگاه‌ها، ۶ ماه پس از لازم‌الاجرا شدن برنامه هفتم توسعه این برنامه را تهیه کند، سپس باید به تصویب شورای عالی فضای مجازی برسد.

سند

توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، مهم‌ترین بند

وزیر ارتباطات با بیان این موضوع که یکی از مهم‌ترین بندها در این بخش در زمینه توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور بود، توضیح داد: این موضوعی است که امروز دغدغه همه مردم است، از این رو کمیسیون تلفیق مصوب کرد که ان‌ شاءالله تا پایان ۵ سال آینده  ۲۰ میلیون خانوار از طریق فیبر نوری به شبکه متصل شود. هدف‌گذاری ما تا پایان دولت بر این اساس است که ۲۰ میلیون پوشش ایجاد کنیم. از این رو تا پایان برنامه هفتم توسعه همه مردم به شبکه فیبر نوری متصل و ان شاءالله از سرعت‌های چند صد مگابیت بر ثانیه‌ای بهره‌مند خواهند شد.

او افزود: اتصال ۱۰۰ درصدی روستاها بالای ۲۰ خانوار کشور یکی دیگر از مصوبات جلسه فوق بود و همچنین تکمیل صد درصدی شبکه ملی اطلاعات تا پایان برنامه هفتم توسعه و ارتقاء جایگاه دولت هوشمند در جهان به رتبه ۷۵ از دیگر مصوبات جلسه کمیسیون تلفیق محسوب می‌شود.

وی در ارتباط به بندهای مربوط به هوشمندسازی گفت: یکی از این بندهای مصوب در این بخش مربوط به تدوین سند جامع توسعه هوش مصنوعی کشور بود که مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات با همکاری همدیگر و دستگاه‌های مرتبط دیگر آن را تهیه و به تصویب شورای عالی فضای مجازی می‌رسانند.

شتاب‌بخشی به توسعه صنعت

از بخش‌های دیگری که مورد گفتگوی دولت و مجلس قرار گرفته و تصویب شد، مربوط به شتاب بخشی به توسعه صنعت فضای کشور می‌باشد که اهداف بلندی را در افق ۵ ساله در این بخش پیش‌بینی کرده است. همچنین طبق گفته زارع‌پور تثبیت دستیابی به فناوری تزریق ماهواره به لایه‌های پایین و همچنین دستیابی حداقلی نیز مطرح است: این بدین معنا است که در پنج سال آینده بتوانیم یک محموله در لایه ژئو قرار دهیم.

همچنین در اختیار قرار دادن داده‌های فضایی لازم برای توسعه کسب‌وکارهای فضا پایه کشور از جمله مصوبات دیگر کمیسیون تلفیق است که وزارت ارتباطات در این بخش مکلف شده تا داده‌ها و تصاویر را در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار بدهد.

گفتنی است که پیش از این محمد رضوی‌زاده، رئیس پژوهشگاه ارتباطات گفته بود که نهادهای زیادی در زمینه هوش مصنوعی تصمیم می‌گیرند و متولی مشخصی وجود ندارد. حالا با تدوین این برنامه انتظار می‌رود متولی هوش مصنوعی در کشور مشخص شود.

در تکلیف دیگری که به برنامه هفتم افزوده شده مربوط به تنظیم‌گری پلتفرم‌ها می‌باشد. طبق لایحه تصویب شده در کمیسیون تلفیق، مرکز ملی فضای مجازی مکلف است تا سند سیاست‌ها و الزامات تنظیم‌گری سکوها و اقتصاد دیجیتال را ظرف ۳ ماه تصویب کند.

دو روز قبل محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه گفته بود: سکو‌های فعال در حوزه فضای مجازی همیشه از یک نابسامانی و عدم متولی خاص رنج می‌بردند، از این رو کمیسیون ۲ الی ۳ ماده را در این بخش به تصویب رساند تا یک نوع نظم بخشی به فعالیت سکو‌های فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال داده شود.

زنگنه تعدد سامانه‌ها را مشکل‌زا برای مردم و هزینه‌ساز برای دولت بیان کرد و افزود: در سند مذکور ایجاد هرگونه سامانه ملی جدید مگر با اجازه وزارت ارتباطات، ممنوع خواهد بود. بدین ترتیب همه‌ تنظیم‌گران بخشی و پلتفرم‌ها ملزم خواهند بود سندی که تدوین خواهد شد را رعایت کنند.

این مطلب را نیز بخوانید.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array