به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، یک شکایت گروهی جدید کمپانی‌های اپل، ویزا (Visa) و مسترکارت (Mastercard) را به “کاهش رقابت در بازارهای مالی” متهم کرده است.
براساس این شکایت‌نامه، کمپانی اپل با دریافت مبلغ هنگفتی رشوه مالی، روش‌های پرداختی مربوط به دو کمپانی ویزا و مسترکارت را در اولویت استفاده کاربری قرار داده و به همین منظور مشتریان مجبور به پرداخت هزینه‌های تجاری بالاتری شده‌اند.

براساس گزارش وبسایت رویترز، هنگام استفاده از خدمات سرویس مالی Apple Pay کمپانی اپل، روش‌های پرداختی دو مؤسسه ویزا و مسترکارت به‌صورت ناعادلانه در اولویت قرار گرفته و به‌همین دلیل مشتریان چاره‌ای جز پرداخت هزینه‌های بالاتر و البته غیرمجاز نداشته‌اند.

کمپانی اپل

عواقب استفاده از سرویس Apple Pay

در این طرح دعوی عمومی کمپانی اپل متهم به گرفتن رشوه از شرکت‌های ویزا و مسترکارت شده است. براساس اطلاعات ثبت‌شده در این پرونده قضایی، تمام فروشگاه‌های مستقر در ایالات متحده آمریکا که “روش پرداختی فیزیکی Apple Pay از طریق دستگاه پوز” را به مشتریان خود ارائه می‌دهند؛ از این غول تکنولوژی شکایت کرده‌اند.

براساس این شکایت، کمپانی اپل با دو مؤسسه مالی مسترکارت و ویزا توافق‌نامه‌ای را امضا کرده که هرگونه انگیزه‌ای را برای “توسعه شبکه پرداخت تراکنش‌های رقیب در بازار” را از بین ببرد! امضای چنین توافقی به‌نوعی نقض قوانین ضدانحصاری محسوب می‌شود.

در ماه‌های اخیر سخت‌گیری بسیار درمورد قوانین ضدانحصاری در آمریکا انجام شده و بسیاری از کمپانی‌های قدرتمند و سرشناس بابت نقض این چارچوب‌ها زیر ذره‌بین قرار گرفته‌اند. مورد اخیر چنین ماجرایی، شکست کمپانی گوگل در برابر شرکت بازی‌سازی Epic Games بود. سازنده بازی محبوب Fortnite موفق شد پس از سه‌سال تلاش کمپانی گوگل را شکست داده و به زیرپا گذاشتن قوانین ضدانحصاری محکوم کند.

البته همین شرکت بازی‌سازی در دادگاه مشابهی علیه اپل شکست خورده بود و رأی دادگاه را واگذار کرده بود. شرکت Epic Games امیدوار بود در این دادگاه تجدیدنظر ثابت کند که کمپانی اپل با رقابت غیرمنصفانه از قوانین سرپیچی کرده است. اپل با محدودیت توزیع اپلیکیشن‌ها در دستگاه‌های دارای سیستم‌عامل IOS در اپ‌استور، باعث شد که پرداخت‌ها از طریق پردازنده خود اپل انجام شوند. در عین حال این کمپانی مانع از برقراری ارتباط توسعه‌دهندگان با مشتریان در مورد روش‌های جایگزین پرداخت می‌شد.

پس از اعلام نتیجه این دادگاه، مشخص شد که براساس حکم جدید صادر شده این کمپانی تکنولوژی دیگر مجبور نیست امکان پرداخت از طریق درگاه‌های واسطه را در فروشگاه اپ‌استور میسر سازد. برنده شدن اپل در این دادگاه منافع بسیار زیادی برای این کمپانی به ارمغان آورد و رسماً مهر تکذیبی بر “انحصارطلب” بودن این مجموعه تکنولوژی زد.

دردسرهای جدید قضایی برای کمپانی اپل

در مورد پرونده مالی اخیر کمپانی اپل، این “رشوه‌خواری فرضی” در واقع باعث شده که اپل رقابت را در بازار خدمات کارت‌های اعتباری در پایانه‌ فروش مختل کند و به‌ دیگر رقبای خود (هر سرویسی به‌جز ویزا و مسترکارت) فضای لازم برای انجام تراکنش‌های پرداختی را ندهد.

در این پرونده ادعا شده که کمپانی اپل همکاری مستقیمی با دو مؤسسه مالی ویزا و مسترکارت داشته است. نتیجه این همکاری غیرقانونی و انحصاری باعث شده تا فروشگاه‌ها برای تراکنش‌های اعتباری و کارت‌های بانکی (زیرمجموعه روش پرداختی Apple Pay)، کارمزدهای غیرواقعی و البته بسیار بیشتری را پرداخت کنند.

این پرونده شکایت گروهی پنجشنبه هفته گذشته به ثبت رسیده و کمپانی اپل را متهم به عقد قراردادهای غیرقانونی با شرکت‌های میزا و مسترکارت کرده است. براساس این توافق‌نامه‌ها، ظاهراً ویزا و مسترکارت بخشی از کارمزد تراکنش‌های خود را از طریق سرویس مالی Apple Pay به این کمپانی بزرگ پرداخت می‌کنند.

در پرونده شکایت همچنین به این موضوع اشاره شده است که اپل رشوه نقدی بسیار بالایی را به‌صورت مستمر و دائمی از این دو شرکت دریافت کرده است. کمپانی اپل هنوز واکنشی به این اخبار نشان نداده و باید دید تیم کوک قصد دارد چگونه این بحران را مدیریت کند.

منبع: Engadget

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array