به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از سرویس نظارت بر بازار جهانی کانترپوینت، مجموع محموله‌های جهانی تلفن‌های هوشمند 5G در سه ماهه چهارم سال 2023 (از 9 مهر تا 10 دی 1402) از 2 میلیارد دستگاه فراتر رفت.

این نقطه عطف در کمتر از پنج سال به دست آمده، که در مقایسه با فناوری‌های قبلی مانند 4G یا 3G مدت زمان کمتری بوده است؛ به عنوان مثال شش سال طول کشید تا گوشی های هوشمند 4G به این حد از پذیرش برسند.

تقریباً 70 درصد تمام محموله های 5G از بازارهای توسعه یافته گوشی های هوشمند مانند چین، ایالات متحده و اروپای غربی ارسال شده است و در این بین، اپل و سامسونگ برترین برندهای گوشی های هوشمند 5G بودند که موفق به ارسال بیش از 1 میلیارد دستگاه شدند.

برندهای گوشی‌های هوشمند به شدت قابلیت‌ها و ویژگی‌های 5G را ارتقا داده‌ و توانسته‌اند محصولات خود را در این بازار رقابتی متمایز کنند.

شرکت اپل با عرضه سری آیفون 12، به عنوان اولین آیفون‌های مجهز به تکنولوژی 5G، موفق شد به طور قابل توجهی پذیرش 5G را تسریع کرده و برای اولین بار در سه ماهه چهارم 2020 (مهر تا دی 1399)، محموله‌های جهانی 5G را به بیش از 100 میلیون دستگاه در یک سه ماهه برساند. این روند ادامه یافت و ارسال محموله‌ها به مرحله جدیدی رسید؛ رکورد در سه ماهه چهارم 2023 و رسیدن به تعداد 200 میلیون در یک سه ماهه.

مقرون به صرفه بودن و دسترسی به تلفن های هوشمند 5G به لطف کاهش فاصله قیمت بین چیپست های 5G و 4G، همراه با انتخاب اجزای استراتژیک توسط شرکت‌های تولیدکننده اصلی تجهیزات (OEMها) برای حفظ هزینه صورتحساب مواد (BOM) بهبود یافته است. علاوه بر این، پخش‌کننده‌های چیپست مانند مدیاتک و کوالکام به تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند کمک کرده‌اند تا با راه‌اندازی چیپست‌های سطح پایه 5G، گوشی‌های هوشمند 5G مقرون به صرفه بسازند.

همه اینها به شرکت‌های OEM، به ویژه برندهای چینی، اجازه می‌دهد تا مجموعه گسترده‌تری از گوشی های هوشمند 5G را به ویژه در بخش‌های میان رده و بالاتر ارائه دهند. حتی در بازارهایی که درحال حاضر شبکه های 5G به طور کامل فعال نشده، مصرف‌کنندگان هنگام خرید، اقتصادی فکر کرده و با انتخاب گوشی های هوشمند 5G، سرمایه گذاری خود را در آینده تضمین می‌کنند.

بازارهای توسعه‌یافته‌ای مانند چین، ایالات متحده، ژاپن و… در حال نزدیک شدن به اشباع هستند؛ به‌طوری که تقریباً بیش از 80 درصد گوشی های هوشمند در سال 2023 به 5G مجهز بوده‌اند. این درحالی‌ست که در گزارش کانترپوینت کشور ایران در دسته پنجم از این رده‌بندی شش بخشی و در کنار کشورهایی مانند برزیل، اندونزی، مکزیک، تایلند، روسیه، فیلیپین و… قرار گرفته و کمتر از 50 درصد (و البته بیشتر از 20 درصد) گوشی های هوشمند آن به 5G مجهز هستند.

بنابراین، بازیگران اصلی گوشی‌های هوشمند، قابلیت 5G را به عنوان یک ویژگی پیش‌فرض در گوشی های میان‌رده خود قرار می‌دهند. علاوه بر این، آگاهی و تقاضای مصرف کنندگان برای 5G به عنوان یک ویژگی در جهان در حال توسعه که اپراتورهای مخابراتی نیز در حال گسترش پوشش و ارائه 5G هستند، وجود دارد.

گوشی های هوشمند 5G به تمام عناصر لازم برای نفوذ به بخش‌های مقرون به صرفه بازارهای نوظهور مجهز هستند. به همین دلیل است که بازارهای نوظهوری مانند هند و آسیای جنوب شرقی، سهم زیادی از یک میلیارد محموله بعدی گوشی های هوشمند 5G به خود اختصاص می‌دهند.

منبع: Counterpoint

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array