به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، طی هفت روز گذشته، ارزش کل بازار رمزارزها 26 درصد افزایش یافت و روز 17 مارس (26 اسفند) به مرز 1.16 تریلیون دلار رسید. بیت کوین نیز در این بازه هفت روزه، با 36.2 درصد رشد، بزرگترین برنده در میان 20 ارز برتر بود، اگرچه برخی از آلتکوین‌های کوچکتر بازار، در این مدت حتی تا 50 درصد یا بیشتر افزایش قیمت را شاهد بودند.

نمودار کل ارزش بازار

کل ارزش بازار کریپتو به دلار در بازه 12 ساعته. منبع: TradingView

این جهش چشمگیر در قیمت ارزهای دیجیتال زمانی رخ داد که فدرال رزرو ایالات متحده مجبور شد 300 میلیارد دلار وام اضطراری به بانک‌ها بدهد. به گزارش PBS NewsHour، تقریباً نیمی از این پول به موسسات مالی ورشکسته مانند بانک سیلیکون ولی و سیگنچر بانک اختصاص یافته است و قرار است برای پرداخت به سپرده‌گذاران فاقد بیمه مورد استفاده قرار بگیرد. 153 میلیارد دلار باقیمانده نیز از طریق یک ابزار بلندمدت به نام “پنجره تنزیل” (discount window) به دست آمده است که به بانک‌ها اجازه می‌دهد تا 90 روز وجوهی را قرض بگیرند.

به گفته بیل آکمن (Bill Ackman)، مدیر صندوق تامینی پرشینگ اسکوئر (Pershing Square)، طرح 30 میلیارد دلاری تنظیم‌شده توسط رگولاتورهای ایالات متحده برای جلوگیری از ایجاد یک بحران نقدینگی بزرگ در بانک فرست ریپابلیک (First Republic Bank)، بیش از اینکه پاسخگوی سؤالات مطرح شده باشد، باعث ایجاد پرسش‌های بیشتری شده است. علاوه بر این، آکمن اظهار داشت که ” اقدامات نصف و نیمه زمانی که بحران اعتماد وجود دارد، جوابگو نخواهند بود.”

وارن بافت شرط را باخت

با شدت یافتن بحران بانکی، وارن بافت (Warren Buffett)، یکی از بنیان‌گذاران و بزرگترین سهامدار شرکت مالی 650 میلیارد دلاری برکشایر هاتاوی، شاهد بدتر شدن شرایط در سبد دارایی‌های خود بود. به عنوان مثال، برکشایر هاتاوی، بزرگترین دارنده سهام بانک آمریکا است که تا به امروز 15.5 درصد کاهش یافته است. این وضعیت به تنهایی 5.2 میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری‌های بافت هزینه دربرداشته است.

بافت، منتقد معروف ارزهای دیجیتال، همیشه گفته است که هیچ علاقه‌ای به بیت کوین ندارد، حتی اگر کل موجودی آن با قیمت 1300 دلار عرضه شود. این مرد 91 ساله، با دارایی خالص حدود 102 میلیارد دلار، ادعا می‌کند که بیت کوین چیزی برای تولید ندارد، در حالی که زمین‌های کشاورزی و املاک و مستغلات مسکونی اینچنین نیستند.

با این حال، قیمت بیت کوین طی شش ماه قبل از تاریخ 17 مارس (26 اسفند) حدود 31.5 درصد افزایش یافت، در حالی که سهام برکشایر تنها 5.8 درصد افزایش را تجربه کرد. با این شرایط، آنچه که بافت قبلاً از آن با عنوان “سم موش” یاد کرده بود، در حال پیشی گرفتن از شرکت مدیریت مالی او است.

افزایش ارزش بازار کریپتو و اعتماد سرمایه‌گذاران

برای اینکه بفهمیم آیا افزایش کل ارزش بازار کریپتو تا مرز 1 تریلیون دلار توانسته است اعتماد سرمایه‌گذاران را نیز افزایش دهد یا خیر، بهتر است عملکرد 80 ارز دیجیتال برتر بر اساس ارزش بازار را مورد ارزیابی قرار دهیم. در این میان به چند نمونه با عملکردی متمایز اشاره می‌کنیم:

قیمت توکن کنفلاکس (CFX) پس از اعلام سرمایه‌گذاری 10 میلیون دلاری در شرکت صادرکننده استیبل کوین و ارائه‌دهنده خدمات پرداخت مبتنی بر بلاکچین CNHC، که در شبکه‌های اتریوم و کنفلاکس در دسترس است، 97.6 درصد افزایش یافت.

توکن استکس با نام اختصاری اس تی ایکس (STX) نیز در این هفته بیش از 75.7 درصد رشد داشته است، زیرا قرار است نسخه به‌روزرسانی این شبکه روز 20 مارس (29 اسفند) راه‌اندازی شود. Stacks 2.1 ویژگی‌های جدید و بهبود عملکرد شبکه را به  همراه خواهد داشت.

توکن بومی پروتکل Immutable X یعنی IMX نیز پس از انتشار اطلاعیه همکاری آتی آن که قرار است در تاریخ 20 مارس (29 اسفند) عملی شود، حدود 71.7 درصد افزایش یافت.

برندگان و بازندگان بازار کریپتو

برندگان و بازندگان هفتگی در میان 80 رمزارز برتر بازار. منبع: مِساری

اطمینان معامله‌گران بازارهای آپشن نسبت به شرایط بازار

یکی از راه‌های ارزیابی احساسات بازار بررسی این موضوع است که آیا فعالیت بیشتری از طریق آپشن‌های کال (خرید) یا پوت (فروش) انجام می‌شود، یا خیر. به طور کلی، آپشن‌های کال (خرید) برای استراتژی‌های صعودی استفاده می‌شوند، در حالی که کاربرد آپشن‌های فروش برای استراتژی‌های نزولی است.

نسبت 0.70 آپشن‌های فروش به خرید (put-to-call) نشان دهنده آن است که بهره باز آپشن‌های فروش (put) از تعداد آپشن‌های خرید (call) عقب‌تر است. در مقابل، شاخص 1.40 به نفع آپشن‌های فروش است و نوعی سیگنال نزولی تلقی می‌شود.

نمودار بازار آپشن

نسبت حجم آپشن های فروش به خرید BTC. منبع: Laevitas

از روز 12 مارس (21 اسفند)، تقاضا برای آپشن‌های خرید (call) خنثی تا صعودی افزایش یافته است که نشان دهنده افزایش حس ریسک‌پذیری میان معامله‌گران بازار مشتقات است. این حرکت روز 17 مارس (26 اسفند) به اوج خود رسید، و حجم آپشن‌های کال با نسبت 3:1 از حجم آپشن‌های فروش بیشتر شد.

شکاف موجود به نفع آپشن‌های کال با نسبت 2:1 تثبیت شده است، که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران حرفه‌ای نگران ریجکت شدن سرمایه 1.16 تریلیون دلاری بازار در روز 17 مارس (26 اسفند) نیستند. در پایان، باید گفت که داده‌ها به طور کلی نشان‌دهنده اعتقاد قوی به حمایت قدرتمند بیت کوین در تراز 26 هزار دلار است، بنابراین گاوها (خریداران) در موضع قوی‌تری برای ادامه حرکت صعودی خود ایستاده‌اند.

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array