به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، یک کلاهبرداری جدید در ارتباط با رمزارز ریپل (XRP) در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به جریان افتاده است و باعث نگرانی کاربران شده است. در این کلاهبرداری که به طرز نگران‌کننده‌ای پیچیده است، از فناوری هوش مصنوعی برای تقلید صدا و تصویر مدیر عامل ریپل لبز یعنی برد گارلینگ هاوس (Brad Garlinghouse) استفاده شده و هدف آن فریب کاربران با ادعای دریافت هدیه به شکل ریپل (XRP) است که در واقع وجود ندارد.

ماهیت پیچیده این کلاهبرداری

این کلاهبرداری قربانیان را با یک پیشنهاد به ظاهر سخاوتمندانه فریب می‌دهد: حداقل 1000 واحد ریپل (XRP) بفرستید و در مقابل، دو برابر آن را دریافت کنید.

در ویدیوی این کلاهبرداری، گارلینگ هاوس را می‌بینیم که این هدیه جعلی را تبلیغ می‌کند. صدای این ویدیو، تقلیدی هوشمندانه از صدای مدیرعامل ریپل است، به همین جهت این وعده بازگشت سود با ادعای مشارکت اعضا در طرح به اصطلاح “حمایت از جامعه” بسیار باورپذیر است.

کلاهبرداری با نام گارلینگ هاوس

با این حال، بینندگان تیزبین و دقیق این ویدیو متوجه ناهماهنگی‌هایی در ویرایش ویدیو، به ویژه در حرکات دهان شخص شده‌اند و صحت آن را زیر سوال برده‌اند.

این کلاهبرداری بخشی از روند نگران‌کننده استفاده از هوش مصنوعی برای شبیه‌سازی صدای شخصیت‌های مهم و مشهور است. پیش از این نیز تاکتیک‌های مشابهی علیه سایر افراد برجسته، از جمله تیم دریپر، سرمایه‌دار مشهور و یکی از علاقه‌مندان همیشگی بیت کوین، نیز به کار گرفته شده است.

دریپر اخیراً در مورد این کلاهبرداری و شبیه‌سازی صوتی با سوءاستفاده از فناوری هوش مصنوعی به مردم هشدار داده و تاکید کرده است که هرگز به این شکل درخواست سرمایه نخواهد کرد.

اقدام قانونی ریپل علیه یوتیوب

کلاهبرداری‌های متعدد با استفاده از نام ریپل (XRP) سالهاست که یوتیوب را به دردسر انداخته است. در سال 2021، گارلینگ هاوس علیه این پلتفرم پخش ویدیوی محبوب به دلیل فراهم کردن بستری برای پخش و ترویج چنین کلاهبرداری‌هایی شکایت کرد. در نهایت، این پرونده به نتیجه رسید و هر دو طرف توافق کردند که برای جلوگیری از چنین اقدامات فریبکارانه‌ای در آینده با یکدیگر همکاری کنند.

با این حال، با ظهور فناوری‌های شبیه‌سازی صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی، کلاهبرداری‌ها در حوزه ارزهای دیجیتال همچنان در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی در حال گسترش است که به‌نوبه‌خود به لزوم افزایش سطح آگاهی کاربران و دریافت اطلاعات مهم تنها از طریق پلتفرم‌های مورد تایید اشاره دارد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: u.today

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array