به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از رویترز، تقریباً نیمی از 640 میلیارد دلار دارایی طلا و فارکس روسیه که در خارج از کشور نگهداری می‌شد توسط بانک های مرکزی غربی در ماه مارس مسدود شد که بی‌سابقه بوده است.

رویترز با استناد به نظرسنجی Invesco از بانک مرکزی و صندوق‌های ثروت دولتی گزارش داد که تعداد فزاینده‌ای از کشورها ذخایر شمش خود را در پی تحریم‌های بی‌سابقه‌ای که غرب علیه روسیه اعمال کرده است، به خانه می‌برند، چرا که اعتماد سابق را ندارند.

این نظر سنجی همچنین نشان داد که بیش از 85 درصد از 85 صندوق سرمایه‌گذاری دولتی و 57 بانک مرکزی شرکت کننده معتقدند که تورم در دهه آینده بیشتر از دهه گذشته خواهد بود.

براین اساس، تعداد زیادی از بانک‌های مرکزی نگران سابقه تحریم‌های روسیه شدند. تقریباً 60 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که این تحریم‌ها طلا را جذاب‌تر کرده است. در این میان 68 درصد از بانک‌ها ذخایر خود را در کشورهای خودشان نگه می‌دارند، در حالی که این میزان در سال 2020 حدود 50 درصد بوده است.

«راد رینگرو» رئیس مؤسسات رسمی اینوسکو، که بر این گزارش نظارت داشت، گفت: «کشورها باور دارند که اگر این طلای من است، آن را در کشورم نگاه می‌دارم». یکی از بانک‌های مرکزی با تایید ارزیابی رینگرو به‌طور ناشناس به رویترز گفت: «ما ذخایرمان را (طلا) در لندن نگه می‌داشتیم، اما اکنون آن را به کشور خودمان انتقال داده‌ایم تا به عنوان یک دارایی امن و به شکل امن تری آن را نگهداری کنیم.»

نزدیک به نیمی از 640 میلیارد دلار ذخایر طلا و ارز روسیه توسط غرب در سال گذشته (2022) مسدود شده بود که در دورهای متعدد تحریم‌ها به دلیل درگیری در اوکراین گنجانده شد. مسکو مسدود کردن دارایی های خود را محکوم کرده و برنامه‌های غرب برای مصادره این سرمایه‌ها را دزدی توصیف کرده و نسبت به اقدامات تلافی جویانه هشدار داده است.

مطالعه Invesco نشان داد که نگرانی‌های ژئوپلیتیکی، همراه با فرصت‌های به وجود آمده در بازارهای نوظهور، باعث تغییر رویکرد برخی بانک‌های مرکزی نسبت به دلار آمریکا شده است. از میان افراد مورد بررسی، گزارش شده است که 7 درصد بر این باورند که افزایش بدهی ایالات متحده اثر منفی برای دلار آمریکا داشته است، اما اکثر آنها هنوز هیچ جایگزینی برای دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی نمی‌بینند.

منبع: reuters

آخرین اخبار اقتصادی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array