به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بین سال‌های 2019 تا 2021، محصولات کشاورزی بیش از یک سوم ارزش کل صادرات کالاهای جهانی را به خود اختصاص داده است. جدول زیر با استفاده از داده‌های تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD) کشورهای وابسته به صادرات کشاورزی در جهان را رتبه‌بندی می‌کند.

برای این رتبه بندی فقط کشورهایی در نظر گرفته شده است که محصولات کشاورزی بیش از 75 درصد از کل صادرات آنها را تشکیل می‌دهد. همان طور که می‌دانید، وابستگی به منابع می‌تواند یک کشور را از طریق نوسانات قیمت، در برابر شوک‌های اقتصادی آسیب پذیر سازد.

در میکرونزی، 98 درصد از کل صادرات کشاورزی است و 89 درصد این صادرات مربوط به انواع ماهی می‌باشد. در واقع، پنج کشور از 10 کشور برتر، کشورهای جزیره ای کوچک در اقیانوس آرام هستند. مهمترین صادرات کشاورزی 4 کشور از بین 10 کشور برتر، ماهی است.

مالدیو در اقیانوس هند، نیز در بین 10 کشور برتر قرار دارد. بیشترین صادرات کشاورزی این کشور نیز ماهی است. جالب توجه اینجاست که آمارهای ارائه شده این کشور، “هواپیماها، هلیکوپترها و فضاپیماها” را به عنوان بزرگترین صادرات کلی مالدیو در سال 2022 با ارزش کلی 433 میلیون دلار اعلام می کند.

به غیر از ماهی، انواع آجیل و روغن‌های خوراکی نیز از انواع محصولات رایج صادرات کشاورزی هستند.

از نظر منطقه‌ای، کشورهای وابسته به صادرات کشاورزی بین آسیا، اقیانوسیه، آفریقا و آمریکای جنوبی قرار گرفته‌اند. غالبا کشورهای اروپا و آمریکای شمالی در این فهرست حضور ندارند.

همچنین بین وابستگی به صادرات منابع و رشد اقتصادی همبستگی وجود دارد. سازمان ملل دریافت که 67 درصد از کشورهای در حال توسعه جهان به نوعی به صادرات کشاورزی، انرژی و مواد معدنی وابسته هستند.

اینفوگرافی کشورهای با بیشترین وابستگی به صادرات کشاورزی

منبع: visualcapitalist

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array