به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بین سال‌های 1990 تا 2022، نرخ چاقی بزرگسالان در سراسر جهان بیش از سه برابر شده و از 5 درصد به نزدیک به 16 درصد از جمعیت بزرگسال جهان رسیده است.

ما کشورهای دارای بالاترین نرخ چاقی بزرگسالان را که از طریق محاسبات شاخص توده بدن (BMI) اندازه گیری می‌شود، بررسی و رتبه بندی نمودیم (منبع داده‌ها، سازمان بهداشت جهانی تا سال 2022 است).

رتبه بندی کشورهای با بالاترین نرخ چاقی

کشورهای جزیره ای کوچک در اقیانوس آرام دارای بالاترین نرخ چاقی در جهان هستند. آنها همچنین نرخ بالای بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت را دارا می‌باشند. مصر، قطر و آمریکا تنها کشورهای با جمعیت بیش از یک میلیون نفر در این فهرست هستند.

شایان ذکر است که تغییر رژیم غذایی در قرن بیستم (با تکیه بر مصرف غذاهای وارداتی و فرآوری شده) به طور کلی به عنوان علت رایج چاقی در نظر گرفته می‌شود.

عادات غذایی نامناسب و برخی تفاوت های فرهنگی یک یک عامل این موضوع است. در مصر، تورم بالای مواد غذایی، مردم را به سمت وعده‌های غذایی کم هزینه و پر کالری سوق داده است. برای مبارزه با تورم مواد غذایی، دولت به نان، آرد گندم، شکر و روغن پخت و پز یارانه می‌دهد که بسیاری از این مواد با افزایش وزن مرتبط هستند.

در قطر، کشوری که یکی از بالاترین تولید ناخالص داخلی سرانه در جهان را دارد، تمایل ژنتیکی به چاقی و سبک زندگی کم تحرک، تأثیر رژیم‌های غذایی پر کالری را تشدید و بدتر کرده است.

و در ایالات متحده، مصرف گرایی بیشتر یکی از دلایل متعددی است که برای چاقی افراطی بزرگسالان و کودکان ذکر شده است. به عنوان مثال، آمریکایی ها در سال 2000 حدود 20 درصد کالری بیشتری نسبت به سال 1983 غذا می‌خوردند. آنها سالانه 195 پوند گوشت در مقایسه با 138 پوند در سال 1953 مصرف کرده و مصرف غلات آنها از سال 1970 تا کنون 45 درصد افزایش یافته است.

منبع: visualcapitalist

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array