به گزارش ایران دکونومی، در هر کسب‌وکاری اخذ مجوزها از الزامات شروع کار است. مشکلی که استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای مجازی در ایران با آن مواجه هستند، این است که از قوانین و مجوزهای لازم بی اطلاع هستند.

براساس بند ۲۱ ماده یک قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل۴۴ قانون اساسی، مجوز کسب‌وکار هر نوع اجازه کتبی، اعم از مجوز، پروانه، اجازه‌ نامه، گواهی، جواز، استعلام، موافقت، تاییدیه یا مصوبه است که برای شروع، ادامه، توسعه یا بهره‌ برداری فعالیت اقتصادی، توسط دستگاه‌ های اجرائی صادر می‌‌شود. بر اساس این ماده، مجوز کسب و کار، نوعی تاییدیه، بر قانونی بودن فعالیت کسب‌وکار دارای مجوز است.

کسب‌وکارهای مجازی به دو دسته مجوز کلی نیاز دارند:

۱. مجوزهای عمومی یا همان دریافت نماد اعتماد که شامل نماد اعتماد الکترونیکی و پروانه کسب‌وکار است. نماد اعتماد الکترونیکی در سایت اینماد، توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک، ارائه می‌شود.

 ۲. مجوزهای اختصاصی در هر صنف، مانند مجوز خرید و فروش اینترنتی طلا شامل مجوز از گروه صنفی مورد نظر از طریق درگاه ملی مجوزهای کسب و کار است. مثلاً در صورتی که کسب وکار اینترنتی، به منظور فروش محصولات فرهنگی، مانند کتاب باشد، باید از وزارت ارشاد مجوز کسب کند و در صورتی که به منظور فروش محصولات سلامت و درمان باشد، باید از وزارت بهداشت و درمان، مجوز دریافت کند.

شرایط اخذ مجوز کسب‌وکارهای مجازی

یکی از شرایطی که کسب‌وکارهای مجازی الزام به داشتن آن هستند، نداشتن بدهی مالیاتی است. پس از آن نیاز است که دوره‌های آموزشی احکام تجارت و کسب‌وکار گذرانده شود. دارا بودن پروانه تخصصی و فنی یا دیپلم فنی یا مدرک دانشگاهی مرتبط یا معرفی یک نفر واجد شرایط نیز از الزامات است.

برای اخذ مجوز کسب‌وکار اینترنتی، به‌عنوان شخص حقوقی، باید متقاضی، شرکت ثبت کند. ثبت شرکت، به انجام روال قانونی ثبت، در مرجع ثبت شرکت‌ها، از سوی موسسین و تشکیل‌دهندگان شرکت مرتبط است.

بر اساس آیین نامه اجرایی چگونگی صدور مجوز و نحوه نظارت بر فعالیت افراد صنفی در فضای مجازی و بازاریابی شبکه‌‌ای، مراحل صدور مجوز کسب‌وکار اینترنتی، شامل راه‌اندازی کسب‌وکار مجازی، مطابق چک لیست‌های مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و ثبت تقاضا در سامانه اینماد است.

پروانه چیست؟

پروانه کسب‌وکار اینترنتی از مهم‌ترین مجوز‌های لازم جهت راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی است. پروانه یا مجوز صنفی، مجوزی است که باید از صنف حوزه فعالیت مربوطه دریافت شود. اگر در حوزه فعالیت فروشنده صنف خاصی وجود نداشته باشد باید مجوز خود را از اتحادیه کسب‌وکار‌های مجازی اخذ کند. به طور کلی هر محصولی که کاربر قصد فعالیت روی آن در فضای مجازی دارد باید مجوز لازم را از مراکز ذی‌صلاح دریافت کند.

کسب‌وکارهای مجازی چه مراحلی را باید طی کنند؟

کسب‌وکارهای مجازی که اغلب با رویکرد استارتاپی مشغول فعالیت می‌شوند، نیاز دارند که مراحل زیر را طی کنند تا بتوانند با اخذ مجوز به فعالیت خود ادامه دهند:

  • راه اندازی کسب‌وکار مجازی (بر طبق چک لیست‌های مرکز توسعه تجارت الکترونیکی)
  • ثبت تقاضا توسط متقاضی در سامانه اینماد
  • ارجاع تقاضای کسب و کار مشمول قانون نظام صنفی به سامانه اصناف بعد از ارزیابی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی
  • بارگذاری مدارک درج شده در ماده ۴ این آیین نامه در سامانه اصناف حداکثر ظرف مدت سه ماه بعد از قبول تقاضا
  • تکمیل پرونده توسط اتحادیه
  • صدور پروانه کسب و تسلیم آن به متقاضی بعد از تطبیق مدارک بارگذاری‌شده با اصل آن ظرف ۱۵ روز و ارسال مشخصات پروانه کسب به سامانه اینماد
لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array