به گزارش ایران دکونومی، به گفته رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی، در ماه حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ شکایت مربوط به خدمات پس از فروش و گارانتی است. براساس گزارشی از صدا و سیما، اگرچه فرآیند پیوستن تلفن همراه به سامانه جامع خدمات پس از فروش تکمیل شده است، اما شکایت مردم از عدم دریافت خدمات پس از فروش ادامه دارد.

حمید محله‌ای، مدیرکل دفتر فنی وزارت صمت در این خصوص گفت: «درحال‌حاضر شرکتی را نداریم که واردکننده یا تأمین‌کننده تجهیزات موبایل باشد و در سامانه جامع خدمات پس از فروش ثبت‌نام و کالاهای خود را اظهار نکرده باشد.»

او اضافه کرد: «اگر گوشی وارداتی در حیطه خدمات پس از فروش قرار بگیرد (یک سال و نیم از گارانتی آن نگذشته باشد)، درصورتی‌که هرگونه ایرادی برایش ایجاد شود و عرضه‌کننده کالا امکان تعمیر و اصلاح آن مانند روز اول را نداشته باشد، باید کالا را با کالای دیگری در همان مدل تعویض کند؛ مگر اینکه مشخص شود که مثلاً گوشی در آب افتاده یا ضربه دیده است.»

گارانتی

او درباره نوع برخورد با شرکت‌های نقض کننده قانون ادامه داد: «دو نوع برخورد صورت می‌گیرد؛ اول اینکه طبق قانون، جریمه و به ارائه خدمات مجبور می‌شود. دوم اینکه ما در وزارت صمت این اتفاقات را در شناسنامه‌های خدمات پس از فروش بعدی و در فرایند اخذ تأییدیه مدنظر قرار می‌دهیم. ما به‌دنبال این هستیم که این موارد به‌صورت سیستمی انجام شوند؛ یعنی همان‌طور که گوشی‌ها به‌طور سیستمی فعال‌سازی می‌شوند، به همان صورت نیز عملکرد شرکت‌های گارانتی ارزیابی شود.»

محله‌ای تاکید کرد: «با پیوستن شرکت‌های گارانتی به سامانه جامع خدمات پس از فروش، شرکت‌هایی که عملکرد مناسبی نداشته باشند، براساس یک‌سری شاخص‌ها لغو مجوز می‌شوند. طی یک سال اخیر نیز مجوز چند شرکت به‌صورت مقطعی لغو شده است.»

درست است که لغو مجوز، می‌تواند به تکرار عدم ارائه خدمات کمک کند، اما تکلیف مشتریانی که نتوانستند از گارانتی خود استفاده کنند چه خواهد شد؟

کانال یوتیوب ایران دکونومی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array