به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، براساس یک تحقیق که اوایل سال 2024 در مرکز ملی ابر رایانه‌های چین انجام شد؛ مقاومت 19 اقتصاد جهانی به تحریم های اقتصادی، در مقیاس بزرگ و با استفاده از مدل سازی ریاضی آزمایش شد. تحلیلگران ضررهای مستقیم تولید ناخالص داخلی (GDP) را که هر کشور در صورت مواجهه با محاصره کامل تجاری متحمل خواهد شد را مورد ارزیابی قرار دادند.

نتایج این تحقیق نشان داد که اقتصادهای آمریکا، روسیه و چین می‌توانند به خوبی در برابر تحریم مقاومت نمایند در حالی که آلمان ، فرانسه و انگلیس به شدت صدمه خواهند دید.

براساس این مطالعه، روسیه در بین سه اقتصاد مقاوم قرار گرفت؛ به طوری که اقتصاد آن با تحریم بیش از 3.5 درصد متضرر نخواهد شد. این در حالی است که تولید ناخالص داخلی چین و آمریکا به ترتیب به میزان 3.1 و 2.3 درصد افت خواهد نمود.

در همین حال ، در صورت کاهش روابط تجاری، اقتصاد آلمان بدترین ضربه را خواهد بود و تولید ناخالص داخلی آن به میزان 8.1  درصد افت خواهد نمود. کشورهای کره جنوبی به میزان 7.9 درصد، مکزیک 7.2 درصد، فرانسه 7 درصد، ترکیه 6.6 درصد، ایتالیا 6 درصد و انگلیس 5.7 درصد، افت تولید ناخالص داخلی خود را در شرایط تحریم شاهد خواهند بود.

این مطالعه همچنین نشان داد که اقتصادهای استرالیا، اندونزی و ژاپن شاهد انقباض 3.7 تا 3.8 درصدی اقتصاد خود خواهند بود؛ در حالی که هند، برزیل و کانادا در مواجه با تحریم های تجاری شاهد کاهش تولید ناخالص داخلی به ترتیب 4، 4.2 و 5.5 درصدی خواهند شد.

تحلیلگران مقاومت بالای اقتصاد آمریکا، چین و روسیه را به برخوردای این کشورها از منابع طبیعی قابل توجه‌تر و همچنین پتانسیل انسانی، علمی و نظامی بالاتر آنها نسبت به سایرین نسبت دادند.

«استانیسلاو موراشوف» اقتصاددان ارشد Raiffeisenbank، با اظهار نظر در مورد این یافته‌ها ، خاطرنشان كرد: به طور کلی، برنده کسی است که با بومی سازی تولید محدودیت‌ها را کمرنگ سازد.

منبع: RT

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array