به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، نگرانی بازار در مورد ضعف تقاضا در چین علی‌رغم تمدید کاهش تولید ائتلاف اوپک پلاس قیمت نفت را حدود یک درصد پایین آورد.

در حالی که کاهش تولید اوپک و کند شدن رشد صادرات روسیه به خاطر تحریم‌ها عرضه را محدود کرده، اما ضعف تقاضا در چین همچنان بر قیمت نفت تاثیر می‌گذارد.

تحلیل و بررسی نفت 19 اسفند

معاملات آتی نفت خام به دلیل همزمانی کاهش تقاضا از سوی چین با افزایش عرضه، کاهش هفتگی داشت. براساس گزارش S&P Global Commodity Insights، در دو ماه اول سال 2024 واردات نفت خام چین با 5.7 درصد کاهش به 10.8 میلیون بشکه در روز رسید.

به این ترتیب، واردات نفت خام چین در دو ماه ابتدایی 2024 نسبت به همین زمان در سال گذشته افزایش داشته، اما در عین حال کمتر از دو ماه قبل از آن بوده است که نشان دهنده کاهش خرید نفت توسط بزرگترین خریدار نفت دنیاست.

استراتژی تولید اوپک پلاس

اوپک پلاس در کاهش قابل توجه تولید خود در سه ماهه دوم سال 2024 ثابت قدم است. این تصمیم، شامل کاهش تولید عربستان سعودی به میزان 1 میلیون بشکه در روز و کاهش تولید روسیه به میزان 471000 بشکه در روز است. این اقدامات در مجموع حدود 5.7 درصد از تقاضای روزانه جهانی را شکل می‌دهد که نشان‌دهنده رویکرد اختصاصی اوپک پلاس برای تثبیت بازار نفت در مواجهه با تقاضای متغیر است.

گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA)

آخرین گزارش EIA نشان داد که ذخایر نفت خام آمریکا کمتر از حد انتظار افزایش یافته است. این روند نشان دهنده افزایش تقاضا برای سوخت و فرآورده‌های پالایشی است که به طور بالقوه از قیمت نفت خام WTI حمایت می‌کند.

در این بین شرکت‌های انرژی آمریکا تعداد چاه‌های نفت خود را که اولین نشانه تولید این کشور در آینده است، دو حلقه در این هفته افزایش داده و به 504 رساندند که پایین‌ترین رقم از 23 فوریه را نشان می‌دهد.

بازار چین

رشد واردات نفت خام چین در اوایل سال 2024 به شدت با کاهش کلی واردات آن در تضاد است و نشان دهنده بی‌میلی به پرداخت قیمت‌های بالای نفت است. این رویکرد محتاطانه یکی از بزرگترین مصرف کنندگان نفت جهان، متغیر پیچیده‌ای را در معادله تقاضای جهانی نفت نشان می‌دهد.

تاثیر سیاست های فدرال رزرو بر بازار نفت

«جروم پاول» رئیس فدرال رزرو، به کاهش احتمالی نرخ بهره در اواخر سال 2024 بسته به روند تورم اشاره کرده است. این تغییر بالقوه در سیاست پولی عاملی حیاتی است که بر اعتماد سرمایه‌گذاران و در نتیجه بر بازارهای کومودیتی از جمله نفت خام تأثیر می‌گذارد.

پیش بینی کوتاه مدت قیمت نفت

بازار نفت خام در حال حاضر منعکس کننده تعادل بین تأثیرات صعودی، مانند کاهش عرضه اوپک پلاس و نگرانی‌های ژئوپلیتیکی، و جنبه‌های نزولی مانند کاهش واردات نفت از سوی چین و افزایش عرضه پیش بینی شده از سوی کشورهای غیر اوپک پلاس است. علیرغم پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی برای افزایش عرضه جهانی نفت از این کشورها، بازار به دلیل این نیروهای متضاد فوق الذکر همچنان با ابهام دست به گریبان است.

در کوتاه مدت، معاملات آتی ممکن است شاهد رشد محدودی باشد که ناشی از استراتژی‌های عرضه اوپک پلاس و ناآرامی‌های ژئوپلیتیکی است. با این وجود، معامله‌گران باید نسبت به نوسانات در الگوهای تقاضای چین و شاخص‌های اقتصادی گسترده‌تر، به ویژه با توجه به تغییر موضع پولی فدرال رزرو، هوشیار باشند.

جهت گیری بازار در هفته‌های آتی می‌تواند به طور قابل توجهی بر اساس این تحولات حیاتی تغییر کند که نیازمند یک رویکرد معاملاتی منعطف و آگاهانه است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع:  Fxempire

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array