به گزارش ایران دکونومی، هتل‌داران کشور از میزان اقامت در هتل هایشان ناراضی هستند. آنها می‌گویند: سال ۹۸ با اوج اتفاقات که از سیل‌های پی در پی عید شروع شد و به شیوع ویروس کرونا در پایان سال ختم شد، هتلداران را مجبور می‌کرد که اتاق هایی که رزرو شده‌اند را کنسل کنند.

ممنوعیت سفر در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بسیاری از این هتلداران را در آستانه ورشکستگی قرار داد.

وقتی می‌گوییم روند اقامت در هتل‌ها کاهشی بوده است به این معنا نیست که میزان سفر در کشور کاهش داشته، بلکه میزان اقامت مسافران در هتل‌ها کاهش یافته و آمار مسافران اقامتگاه‌های بومگردی، مهمانپذیرها، حتی چادرها و کمپ‌ها و افرادی که در خانه اقوام اقامت می‌کنند افزایش یافته است.

اگر هتل برای مردم گران است، مقصر دولت است؛ چراکه نه تنها تسهیلاتی ارائه نمی‌دهد بلکه معافیت‌های مالیاتی را برداشته است. در گذشته، هتل‌ها از معافیت ۵۰ درصدی بر درآمد برخوردار بودند که امسال آنرا حذف کردند و ما به دنبال ابقای آن هستیم. اما در این شرایط هرچه مالیات افزایش یابد سود هتلدار کاهش خواهد یافت و این قطعاً در قیمت و افزایش نرخ اقامت تاثیرگذار خوادهد بود.

قطعاً وضعیت اقتصادی و معیشت مردم مهمترین عامل در این روند است و هر اندازه توان مالی مردم کمتر شود، مستقیماً بر هتل‌ها تاثیر می‌گذارد. 

از جمله عوامل تاثیر گذار دیگر بر کاهش سفرهای مردم موضوع بنزین بود ک امسال هیچ سهمیه بنزین تابستانه‌ای برای سفر تخصیص داده نشد و همچنین خبری از تخصیص وام سفر هم نشد تا مشوقی برای سفر باشد.

 گرمای بی‌سابقه هوا و تعطیلی چند روزه کشور هم در سفرها بی‌تأثیر نبوده است و هتل‌های برخی از استان‌ها هر سال آنقدر پر بودند که جای خالی نداشتند؛ اما امسال این هتل‌ها هم آمار کمی داشتند مانند هتل‌های همدان و آذربایجان غربی. این درحالی است که در ماه‌های گرم سال، این استان‌ها دمای هوای بهتری داشتند.

نرخ هتل‌ها از سال ۹۷ تا کنون تغییر محسوسی داشته است. هر چند که این تغییر در بسیاری از کالاها وجود داشته، اما گرانی اقامت در هتل هم در سفر مردم بی تأثیر نیست و موجب کوتاه شدن اقامت افراد در هتل ها می‌شود.

در این راستا هتلداران نیز باید چاره‌ای بیندیشند و همانطور که تقاضای تسهیلات سفر دارند، خود نیز به فکر مشوق‌های اقامت باشند.

 امید داریم که وضعیت ضریب اشغال هتل‌ها در شهریور ماه بهتر شود؛ چرا که هر سال در ماه شهریور هوا خنک‌تر می‌شود، و با نزدیک شدن به شروع فصل مدارس میزان سفرها افزایش پیدا می‌کند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array