به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، حرکت‌های درون زنجیره‌ای اتریوم حاکی از افزایش فشار صعودی در بازار این رمزارز پیشرو است، چراکه موجودی این دارایی در صرافی‌های رمزارزی به پایین‌ترین سطح تاریخی خود رسیده و در همین حال، میزان سپرده‌های سرمایه‌گذاران در پلتفرم‌های استیکینگ در حال افزایش است.

نمودارهای تکنیکال اتریوم (ETH) نشان می‌دهند که اگر خریداران بتوانند از منطقه مقاومت بین 1900 تا 2000 دلار عبور کنند، این دارایی پتانسیل بازگشت به کانال 3000 دلار را دارد.

کاهش میزان اتریوم نگهداری شده در صرافی‌ها تا پایین‌ترین سطح

بر اساس داده‌های پلتفرم تحلیلی گلس‌نود (Glassnode)، موجودی اتریوم اکنون در صرافی‌ها در حدود 12.6 درصد است که کاهشی چشمگیر طی 30 روز گذشته را نشان می‌دهد. کاهش موجودی یک ارز در صرافی‌ها معمولاً یک سیگنال صعودی تلقی می‌شود، زیرا به این معنی است که دارایی کمتری برای فروش در دسترس قرار دارد.

موجودی اتریوم (ETH) در صرافی‌ها
درصد موجودی اتریوم (ETH) در صرافی‌های رمزارزی؛ منبع: Glassnode

حجم خالص نسبت واریز و برداشت در صرافی‌ها، افزایش شدید برداشت‌ها در آغاز ماه ژوئن و در بحبوحه سرکوب‌های نظارتی بایننس و کوین‌بیس را نشان می‌دهد. البته این افزایش برداشت بیشتر به ترس سرمایه‌گذاران از وضعیت امنیت دارایی خود در صرافی‌های متمرکز نسبت داده می‌شود.

از طرفی، میزان برداشت‌ها و پرایس اکشن صعودی قیمت، شباهت‌هایی را با سطوح نوامبر 2022 (آبان 1401) نشان می‌دهد؛ زمانی که اتریوم به دنبال افت شدید موجودی در صرافی‌ها، بیش از 33 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد.

جریان خالص واریز و برداشت اتریوم
جریان خالص واریز و برداشت اتریوم در صرافی‌ها. منبع: Glassnode

در همین زمان، میزان اتر قفل شده در قراردادهای استیکینگ، از زمان به‌روزرسانی شاپلا (Shapella) در ماه آوریل به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در حال حاضر، بیش از 23 میلیون واحد اتریوم (ETH) در قراردادهای استیکینگ واریز شده است که 19.1٪ از کل عرضه این رمزارز را نشان می‌دهد.

داده‌های اخیر گلس‌نود حاکی از آن است که نزدیک به 30 درصد از عرضه اتر در قراردادهای هوشمند، از جمله قراردادهای مالی غیرمتمرکز و قراردادهای استیکینگ، قفل شده است؛ این رقم در ابتدای سال 2023، حدود 25.5 درصد بود.

به عقیده بسیاری از تحلیلگران، افزایش برداشت اتر از صرافی‌ها و سپرده‌گذاری در قراردادهای هوشمند، عاملی صعودی و مثبت برای قیمت اتریوم محسوب می‌شود، زیرا باعث کاهش عرضه سیال این دارایی می‌شود.

تحلیل قیمت اتریوم (ETH/USD)

عبور قیمت اتریوم از میانگین متحرک 50 روزه در حدود تراز 1823.09 دلار، یک شکست صعودی را برای آن رقم زد. جفت ارز اتریوم در برابر دلار آمریکا (ETH/USD) در حال حاضر با مقاومتی در سطح افقی 1906 دلار مواجه است. با توجه به الگوی مثلث صعودی تشکیل شده، این جفت ارز، از نوامبر 2022 تاکنون کف‌های بالاتری را تشکیل داده است و سطوح 1900 تا 2000 دلار به عنوان سطوح مقاومت تکنیکال و روانی در این مسیر عمل کرده‌اند.

شکست قاطعانه قیمت بالاتر از  مارک 2000 دلار می‌تواند به سرعت اتریوم (ETH) را به سمت سطوح شکست سال 2022 در حدود 3000 دلار سوق دهد. سطوح هدف در الگوی کانال صعودی نیز با این سطوح منطبق هستند.

نمودار روزانه اتریوم
نمودار روزانه قیمت اتریوم (ETH/USD)؛ منبع: TradingView

اکنون اتریوم با رشد 1.64 درصدی روزانه و بیش از 11 درصد افزایش قیمت هفتگی، با قیمت 1922 دلار دست به دست می‌شود و گاوها تلاش می‌کنند در حدود پایین‌ترین سطح قیمت سال جاری یعنی حدود 0.06255 بیت‌کوین، حمایتی قوی ایجاد کنند. اگر خرس‌ها (فروشندگان) قیمت را به زیر این سطح برسانند، هدف نزولی 0.05689 BTC مورد توجه قرار خواهد گرفت.

با این وجود، اندیکاتور شاخص مقاومت نسبی (RSI) در منطقه اشباع فروش قرار دارد که نشان می‌دهد احتمال یک پولبک وجود دارد. نرخ تامین مالی برای قرارداد سوآپ دائمی اتریوم نیز به بالاترین سطح ماهانه خود افزایش یافته است و به عنوان یک علامت هشداردهنده برای خریدارانی عمل می‌کند که دیرتر وارد عمل شده‌اند؛ چرا که این احتمال وجود دارد که قیمت به سمت سطوح پایینی الگوی مثلث صعودی در حدود 1680 دلار سقوط کند.

نرخ تامین مالی اتریوم
نرخ تامین مالی برای قراردادهای سوآپ دائمی ETH. منبع: CoinGlass

با این وجود، حرکت‌های درون زنجیره‌ای و شاخص‌های بازار همچنان برای روند صعودی نسبت به یک روند نزولی کوتاه‌مدت تا میان‌مدت، شانس بیشتری قائل هستند. پرایس اکشن بیت کوین و توانایی خریداران بیت کوین در حفظ تراز 30000 دلار نیز نقش مهمی در حفظ روند صعودی اتر ایفا خواهد کرد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array